چمبره خشکسالی بر آینده دامداران کردستانی

خشکسالی باعث شده‌ است که بسیاری از دامداران در کردستان از ترس ناتوانی در تهیه علوفه و نیز نبود «پَس چر» اقدام به فروش دام‌های سبک و سنگین خود به دلالان آن هم با قیمت های بسیار پایین کنند.

تصویر چمبره خشکسالی بر آینده دامداران کردستانی

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، کاهش محسوس بارش‌ها در کشور به ویژه در استان کردستان باعث شده است که بسیاری از دامداران به خاطر از بین رفتن بخش اعظمی از مراتع طبیعی به علت خشکسالی، اقدام به فروش دام‌های سبک و سنگین خود کنند، کاری که بی‌شک بر آینده دامداری در استان کردستان تاثیرات منفی خود را خواهد گذاشت.

فروش ارزان، فرصت طلبی دلالان و دهها مشکل دیگر همه دست به دست هم داده‌اند تا دامدار امروز در آینده‌ای نه چندان دور به یک بیکار و بدهکار تبدیل شود.

عبور قطارگونه کامیون‌های ویژه حمل دام در جاده‌های کردستان صحنه‌ای ناگوار است که خبر از کاهش درآمد بخش بزرگی از دامداران این خطه می‌دهد.

فریبرز محمودی؛ اقتصاددان و فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد کاهش بی‌سابقه بارشها در کشور و استان کردستان هستیم که این معضل بزرگ طبیعی زیان‌های بسیاری برای بخش‌های مختلف هم در حوزه شهری و هم روستایی به دنبال دارد.

این اقتصاددان تاکید کرد: چند سال خشکسالی و نوسان در زمان بارش‌ها باعث شده که بسیاری از سفره‌های زیرزمینی آب در کشور کاهش پیدا کنند و حتی برخی از این سفره‌های آب‌های زیرزمینی علیرغم عمری چندصد هزار ساله در آستانه خشک شدن همیشگی قرار گرفته‌اند.

محمودی در ادامه سخنان خود بیان داشت: همین خشکسالی‌ها و نیز غالب بودن شیوه دامپروری و کشاورزی سنتی در کشور، زمینه تهدید برای بسیاری از فعالان این عرصه را فراهم نموده است.

وی با اشاره به اینکه دامداران و کشاورزان در کشور روزهای بسیار بدی را تجربه می‌کنند، گفت: با خشکسالی‌ها و از بین رفتن مرتع‌ها و نیز «پَس‌چَر»ها عملا دامداران چوب حراج را به دام‌های خود زده‌اند.

این اقتصاددان ادامه داد: همچنین گران شدن کاه و علوفه سنگینی بار روانی خشکسالی بر دامداران را دوچندان کرده است، تولیدکنندگان علوفه در کشور، قیمت محصول خود را به صورت چشمگیری افزایش داده‌اند به گونه‌ای که اگر دامداری بخواهد یک راس میش را نگهداری کند، هزینه علوفه و کاه آن برای کمتر از یکسال بیش از یک میلیون تومان خواهد شد، حال این هزینه بدون احتساب هزینه‌های نگهداری، واکسیناسیون دامی و... احتساب شده است.

محمودی در ادامه سخنان خود گفت: از سوی دیگر چیزی که صنعت دامپروری در کشور به ویژه استان کردستان را به شدت تهدید می‌کند گرایش دامداران به فروش میش‌ها و گاوهای ماده می‌باشد که این کار علیرغم اینکه در کوتاه مدت زمینه کاهش دام‌های سبک و سنگین را افزایش می‌دهد در بلندمدت نمودار «زادوولد» دامها را کاهش می‌دهد که این یعنی بیکاری عیان.

عثمان ولدی؛ از دامداران شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون عنوان داشت: کاهش بارش‌ها در شهرستانی همانند مریوان بی‌سابقه است و همین امر باعث شده که آینده شغلی ما نامشخص باشد.

این دامدار مریوانی ادامه داد: بسیاری از دامداران برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت برای نگهداری دام‌های خود از هم‌اکنون اقدام به فروش دام می‌کنند آنهم با قیمت‌های بسیار پایین.

ولدی با تاکید بر لزوم حمایت‌های دولتی از دامداران استان، گفت: تنها راه برون رفت از این وضعیت بسیار خطرناک و تهدید کننده برای دامداران ورود دولت است، هیچ دامداری نمی‌تواند علوفه برای یکسال دام خود را با این هزینه‌های هنگفت تامین و تهیه کند.

این دامدار مریوانی اظهار داشت: نسل در نسل ما دامپرور بوده‌ایم و به نوعی این شغل آبا و اجدادی ماست، ولی با روندی که می‌بینیم امسال این زنجیره به اجبار قطع می‌شود و عملا بسیاری از دامداران به خیل بیکاران و بدهکاران افزوده می‌شوند.

ولدی با انتقاد از عدم نظارت دولت بر بازار فروش علوفه، گفت: در این شرایط بحرانی تولیدکنندگان علوفه، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند به گونه‌ای که کمتر دامداری در سطح استان می‌تواند اقدام به تهیه علوفه برای دام‌های خود آنهم برای طول یکسال نماید.

با توجه به فروش بی‌سابقه دام از سوی دامداران در کشور و کردستان، سال‌های آینده جمعیت دام‌های کشور بسیار کاهش خواهد یافت و این کاهش مساوی است با کاهش گوشت قرمز، تولیدات لبنی و در نهایت افزایش چند برابری قیمت این محصولات.

آیین مهر ـ استان کردستان

288514

مطالب مرتبط