گزارش پرسون از اخبار متولیان اقتصادی کشور؛

روغن؛ کیمیای بازار، 35 درصد گران شد

علیرغم اینکه شاهد کمیاب بودن روغن در سطح بازار هستیم، برخی از مسئولان اقتصادی کشور از افزایش 35 درصدی این کالای اساسی در روزهای آینده خبر می‌دهند.
تصویر روغن؛ کیمیای بازار، 35 درصد گران شد

سایت خبری پرسون ـ هر رسانه‌ای اعم از مجازی، شنیداری، دیداری و... که را مطالعه می‌کنیم، تنها خبر آنها افزایش و گرانی در بازار است.

امروز هم برخی از خبرگزاری‌ها از گران شدن چندین قلم کالای اساسی در کشور خبر دادند.

یکی از منابع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت از گران شدن شکر و روغن خبر داد، 2 کالایی که در بازار داخلی به دسته «کمیاب‌ها» پیوسته‌اند.

بر اساس این منبع مطلع روغن خوراکی و زیرمجموعه‌های آن 35 درصد گران به بازار عرضه می‌شود و شکر نیز تورمی در این حدود را تجربه خواهد کرد.

تورم، گرانی و... به ادبیات روزمره تبدیل شده‌اند و خبر امروز اگر در برخی از کشورها اعلام می‌گردید، چه واکنش‌هایی که به ‌دنبال نداشت!

ولی مردم در بحث بازار و این همه گرانی و نایابی کالا و.. به این نتیجه رسیده اند که «سُرت سلامت» و بس.

تاسف بارتر اینکه این دوستان قبل از این اعلام می‌کردند که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد و در برخی از مواقع هم بعضی از مدیران تحریم‌ها را «برکت» برای مردم و کشور عنوان می‌‎کردند!.

اما جالب است که سخنان این منبع آگاه با برخی از رسانه‌‌ها را برای تنویر افکار عمومی در اینجا ذکر کنیم:

«یک منبع آگاه در وزارت صمت در مورد افزایش احتمالی قیمت روغن اظهار کرد: بیش از 95 درصد روغن خام وارداتی است و با توجه به افزایش قیمت جهانی روغن خام، آخرین افزایش قیمتی که در کشور اعمال شد مربوط به 28 مرداد سال 99 بود که از آن زمان تاکنون افزایش قیمتی رخ نداده بود».( ایلنا ـ 26 اردیبهشت1400)

نکته قابل توجه در این سخنان این است که این مسئول که به هر علت نخواسته است که نامی از وی برده شود، اعلام نموده که قیمت روغن از مرداد سال گذشته تاکنون تغییری نکرده است که این سخن این به اصطلاح منبع آگاه به نوعی توهین به شعور مردم می‌باشد.

در جایی دیگر این منبع آگاه گران شدن روغن را به کرونا گره می زند و می گوید: «به دلایلی مانند شیوع بیماری کرونا، افزایش تقاضای جهانی برای ذخیره‌سازی و عدم اطمینان در بازار؛ قیمت جهانی روغن خام در یک سال گذشته بیش از 130 تا 140 درصد افزایش داشته است.»( ایلنا ـ 26 اردیبهشت1400)

در سخنان این مدیران «افشاگرنما» به حدی تناقض‌گویی مشاهده می‌شود که قابل اندازه گیری نیست.

سیاوش رحمتی، کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون اظهار داشت: اولین مشکل بازار و اقتصاد کشور، عدم شفافیت آن است و همین شفاف نبودن‌ها، نظارت‌ها را بی اثر می‌کنند و خروجی این دو معضل وضعیت کنونی را در کشور رقم می‌زند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه مسئولان به نوعی با آمارهای خیالی و نادرست خو گرفته‌اند، افزود: متاسفانه باید اذعان کرد که اعتماد عمومی جامعه به مسئولان دولتی در سطح کلان بسیار پایین آمده است به طوری که حتی گفتار درست مسئولان و دولتمردان هم برای مردم قابل قبول نیست.

رحمتی عنوان داشت: در ماههای اخیر به عینه شاهد نایاب شدن روغن در بازار و در کنار آن شیب گرانی بوده و هستیم و سخنانی که مسئولان وزارت صمت درباره گران نشدن روغن در طول 10 ماه اخیر، به نوعی دور زدن افکار عمومی است که این رویه اطلاع رسانی مسئولان به نوعی به یک اپیدمی تبدیل شده است.

این اقتصاددان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: زمانی که تورم، احتکار، کم‌فروشی و... در کنار سخنان بی‌پایه و اساس دولتمردان قرار می‌گیرد خروجی آن وضعیت نابسامان بازار در این روزها می‌شود.

رحمتی با انتقاد شدید از وضعیت منفعل متولیان اقتصاد کشور، ادامه داد: فشارهای اقتصادی در سالجاری و سال گذشته در طول 4 دهه گذشته بی‌سابقه بوده است اما با این وجود هنوز دولتمردان در خواب به سر می‌برند و خود را در «جاده بی اطلاعی» رها ساخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بازار با این روش همیشه به بن بست ختم می‌شود، افزود: با توجه به فضای مجازی و گستردگی رسانه‌ها سطح آگاهی مردم نسبت به چند سال پیش بسیار تغییر کرده است، بنابراین ارائه آمارهای ساختگی نه تنها تاثیر در بازار و تعدیل آن ندارد، بلکه دیوار بی اعتماد بین مردم و مسئولان را بلندتر از گذشته می‌کند.

با توجه به سخنان این کارشناس اقتصادی و نیز مشاهدات میدانی، بسیاری از قیمت‌ها در بازار بسیار گران‌تر از آن چیزی هستند که دولتمردان اعلام می‌کنند.

در بخش بهداشت و درمان به ویژه در بحث دارو و مکمل‌ها و ویتامین‌ها شاهد یک گرانی بی‌سابقه هستیم تا جایی که بخش اعظمی از جمعیت جامعه به علت مشکلات اقتصادی، مهمترین مسئله زندگی خویش یعنی «سلامتی» را رها کرده‌اند که این رویه در آینده‌ای نه چندان دور عواقب جبران ناپذیری برای جامعه و کشور به دنبال دارد.

آیین مهر ـ استان کردستان

288907