گزارش پرسون از تورم مواد غذایی در ایام انتخابات ریاست جمهوری؛

دوئل افزایش قیمت کالاهای اساسی / گرانی سرسام‌آور میوه های بهاری

گویا افزایش قیمت قصد خداحافظی از بازار را ندارد این در حالی است که مسئولان امر هر چقدر هم وعده آرامش در بازار را می دهند، اما همچنان افسار قیمت از دست نگهداران تنظیم بازار خارج شده و لحظه به لحظه قیمت افزایش می یابد.
تصویر دوئل افزایش قیمت کالاهای اساسی / گرانی سرسام‌آور میوه های بهاری

به گزارش سایت خبری پرسون، سریال گرانی کالاهای اساسی گویا قصد پایان ندارد و حتی با نزدیک شدن کمتر از یک ماه به انتخابات دولتمردان توان غلبه به این گرانی را ندارند تا حداقل به شکل نمایشی جلوه دهند که توان مقابله با گرانی را دارند.

طبق اطلاعات در دست خبرنگار اقتصادی پرسون، مرغ مجددا با کمبود در میادین عرضه کالا اساسی مواجه است و در خرده فروشی های محلات پایتخت با قیمت کیلویی 30 هزار تومان معامله می شود.

همچنین قند و شکر در بازار آزاد به کیلویی 18 هزار تومان رسیده است و شرکت های تولید روغن رسما 35 درصد افزایش بعد از افزایش قیمت 6ماهه در نظر گرفته اند و از سوی دیگر نانوایی ها نیز از این ماراتون افزایش قیمت خود را عقب نگه نداشته اند و حرکت جهش قیمتی را تا سقف 50 درصدی آغاز کرده اند.

گرانی میوه نیز از سال گذشته همچنان بر محصولات باغی در فصل بهار باقی مانده است، طبق قیمت گذاری میادین میوه و تره بار تهران که در فروش میوه در پایتخت این مرکز مشهور است، گوجه سبز 40 هزار تومان، توت فرنگی رسمی 35 هزار تومان، زردآلو 30 هزار تومان، پرتقال از نوع تامسون 12 هزار تومان، سیب زرد رنگ 12 هزار تومان و...درج قیمت خورده اند، در حالی که این محصولات نسبت به سال قبل با افزایش بین 200تا300 درصدی مواجه شده اند.

خبرنگار اقتصادی پرسون در گزارش پیش رو این موضوع را بررسی کرده است و اینکه همین دولتمردان در واپسین لحظات سکانداری شان در مدیریت اجرایی کشور توان مقابله با گرانی را ندارند و این در حالی است که در صف نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری همین دولتمردان فعلی به دنبال به دست آوردن مجدد رای مردم هستند.

شکر با قیمت دولتی به اتمام رسید

اما هرچه که هست کام مردم شیرین نیست و به تازگی اتحادیه بنکداران مواد غذایی از پنج نرخی شدن شکر در بازار و گرانفروشی در این محصول تا بیش از ۹۰ درصد، انتقاد کرده بود؛ البته دلیل این گرانی را کمبود شکر ندانسته و نحوه توزیع را در ایجاد وضعیت موجود مورد تاکید قرار داده است.

سیگنال های اطلاعاتی از سطح بازار حکایت می دهند که انبارهای موجود از شکر با نرخ ارز دولتی در کشور به اتمام رسیده و این موضوع عامل افزایش قیمت در بازار شده است.

آن طور که این اطلاعات به دست پرسون رسیده است، شکر عرضه شده در بازار در حال حاضر، توسط تجار که آن را با ارز آزاد از آن سوی مرز فراهم کرده اند به فروش می رسد و دولت هیچ کمکی برای تامین ارز آنها نکرده است.

این اطلاعات نشان می دهد که دولت پیش از اینکه انبار شکر کشور به اتمام برسد از این موضوع مطلع بوده اما عرضه شکر به واحدهای صنعتی را قطع کرده تا شکر انبار شده با قیمت 4200 تومان ارز به دست مصرف کنندگان خرد برسد.

البته مقامات دولتی عنوان کردند که بیش از ۱۲۸ هزار تن شکر در سال جاری وارد کشور شده که در مقایسه با پارسال بیش از ۳۰ درصد افزایش دارد ولی این محصول در بازار گران شده است؛ سال گذشته شکر در خرده فروشی کیلویی 7هزار و 500 تومان معامله می شد که این روزها در بازار به مرز 16 هزار تومان نیز رسیده است و به نوعی از مرز 100 درصد افزایش گذشته است.

اما هرچه که هست کام مردم شیرین نیست و به تازگی اتحادیه بنکداران مواد غذایی از پنج نرخی شدن شکر در بازار و گرانفروشی در این محصول تا بیش از ۹۰ درصد، انتقاد کرده بود؛ البته دلیل این گرانی را کمبود شکر ندانسته و نحوه توزیع را در ایجاد وضعیت موجود مورد تاکید قرار داده است.

افزایش غیر رسمی نان که رسمی شد

هزینه نانوایان افزایش قابل توجهی داشته اما قیمت نان نسبت به دو سال گذشته تغییری نکرده است به همین دلیل نانوایان نان را گران کرده‌اند.

نان به عنوان مهم ترین قوت غالب هموطنان مان به حساب می آید، گرچه دولتمردان به توزیع آرد و قیمت آن بین نانوایی ها کاملا توجه دارند و افزایش قیمتی را در نظر نگرفته اند، اما این روزها شاهد افزایش قیمت در این کالای اساسی در کشور به ویژه کلان شهر تهران هستیم.

نان بربری در مناطق شمالی و غربی تهران که قبل از ماه رمضان 2 هزار تومان عرضه می شد به یک باره به مرز 3 هزار تومان رسیده است و در مناطق جنوبی پایتخت از یک هزار و 500 تومان برای هر قرص نان به دو هزار و 500 تومان رسیده است.

نان لواش نیز هر قرص آن از 300 تومان به 450 و نان تافتون از 700به 950 افزایش داشته است، گرچه مقامات نظارتی اعلام کردند این افزایش قیمت خودسرانه کاملا خلاف قانون است اما فعلا نان مردم در دست نانوایان محلی است.

حال اینکه چرا نانوایان دست به گرانی نان به شکل خود سرانه زده اند برمی گردد به دیگر هزینه های تمام شده نان، به طوری که نانوایان توپ گرانی را به زمین افزایش هزینه در اجاره بهای ملکی، افزایش حقوق، هزینه حمل و نقل آرد، هزینه انرژی و...می اندازند.

رئیس اتحادیه نان سنگکی هم با تائید این موضوع گفت: هزینه نانوایان افزایش قابل توجهی داشته اما قیمت نان نسبت به دو سال گذشته تغییری نکرده است به همین دلیل نانوایان نان را گران کرده‌اند.

یکی از نانوایان غرب تهران به خبرنگار پرسون گفت: وقتی یک نایلون برای خرید نان به یک باره سه برابر می شود نان چرا نباید گران شود، مگر کارکنان نانوایی ها برای هزینه زندگی شان درآمد دیگری دارند که بخواهند روغن، میوه، گوشت، اجاره ملک و... را هر سال با افزایش قیمت پرداخت کنند اما در کسب و کارشان هیچ افزایش درآمدی نداشته باشند.

افزایش دوباره قیمت روغن

در حالی که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران روغن طی یک سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را بین کالاهای خوراکی تجربه کرده است، حال به نظر می‌رسد افزایش نرخ دیگری برای محصولات روغنی از راه رسیده است.

چند ماهی است که روغن خوراکی نه تنها از سوی شرکت های تولیدی با افزایش قیمت مواجه شده است بلکه با کمبود در بازار مشکلاتی را در بازار عرضه به وجود آورده است و هنوز این شرکت های تولید روغن خوراکی نتوانسته اند تعادل در نیاز بازار داخلی را تامین کنند که مجددا این بار به شکل رسمی از افزایش 35 درصدی خبر داده اند و گویا مسئولان نظارتی و دولتی توان مقابله با این شرکت ها را ندارند.

طبق نامه ارسالی یکی از شرکت‌های بزرگ تولید روغن قیمت انواع روغن مایع ۳۵ درصد و روغن جامد ۳۰ درصد گران خواهد شد.

در حالی که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران روغن طی یک سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را بین کالاهای خوراکی تجربه کرده است، حال به نظر می‌رسد افزایش نرخ دیگری برای محصولات روغنی از راه رسیده است.

براساس اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته شده از امروز مورخ 26 اردیبهشت 1400 افزایش می‌یابد. براین اساس روغن مایع ۳۵ درصد و انواع روغن جامد ۳۰ درصد گران می‌شود

البته تولید کنندگان روغن نیز دلایلی برای گرانی محصولات شان دارند، آنها معتقدند که افزایش قیمت روغن به دنبال کاهش تخصیص ارز ترجیحی(4200 تومانی) و مشکل در واردات دانه‌های روغنی به خصوص در نیمه دوم سال 99 موجب گرانی روغن شده است.

افزایش هزینه جانبی کشاورزی

تجهیزات کشاورزی، سم و کود، حقوق کارگر، هزینه انرژی افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت ها عاملی برای افزایش قیمت تمام شده محصولات باغی شده است

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران گفت: هزینه بالای تولید،نگهداری و برداشت از باغات عامل افزایش قیمت محصول کشاورزی شده است.

کارگر افزود: تجهیزات کشاورزی، سم و کود، حقوق کارگر، هزینه انرژی افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت ها عاملی برای افزایش قیمت تمام شده محصولات باغی شده است.

وی افزود: معمولاً در ایامی که وارد فصل جدید می شویم تا چند وقت بعد از آن به دلیل عرضه میوه‌های جدید معروف به نوبرانه قیمت افزایشی است و زمانی که در سرتاسر کشور میوه بهاری به بار نشیند قیمت به دلیل وفور کاسته می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش غیرمتعارف قیمت برخی میوه‌های وارداتی گفت: موز این روزها به دلیل فصل گرما که ماندگاری آن کمتر است و همچنین کاهش قیمت ارز کاهش قیمت داشته است، وقتی قیمت میوه‌ای بیش از حد بالا می‌رود محصول لوکس به حساب می‌آید و در نرخ نامه ما قیمت آن عنوان نمی‌شود که هم اکنون این اتفاق برای آناناس رخ داده است.

گزارش از: محمد خادمی

289734