عامل خسارت خشکسالی زیرپوشش حمایتی بیمه

بیمه کشاورزی سازکار حمایتی نظام مندی است که طیف وسیعی ازعوامل خطر وریسک های گوناگون بخش کشاورزی را زیر پوشش حمایتی خود دارد.
تصویر عامل خسارت خشکسالی زیرپوشش حمایتی بیمه

به گزارش سایت خبری پرسون، مکانیزم بیمه کشاورزی که در جهان،پیشینه ای بیش از دوسده دارد، براساس مشارکت دولت-مردم، بنا نهاده شده است و به عنوان امری حاکمیتی، یاریگر استمرار تولید در بخش کشاورزی کشورهاست. حوزه فعالیت این بیمه، براساس ادبیات بیمه ای، مدیریت ریسک های مالی شناخته شده و قابل اندازه گیری این بخش مهم از اقتصاد جهانی است.

در میهن ما نیز حدود چهار دهه از تاسیس این نهاد می گذرد و در طی این سال ها، کمک شایانی به جبران خسارات بیمه گذاران، نموده است. ازجمله ویژگی های خطرات زیر پوشش حمایتی بیمه، عدم امکان پیش گیری است که به عنوان مثال می توان به الزام و ضرورت انجام برنامه های واکسیناسیون، برای برخورداری از پوشش بیمه ای، در حوزه دام وطیور پرورشی ، اشاره نمود.

سیل،خشکسالی، سرما ویخبندان، تگرگ هم از عوامل اصلی خسارت زا هستند که جملگی زیر پوشش حمایتی بیمه کشاورزی، قرار دارند. عامل خشکسالی در بسیاری از پوشش های بیمه ای، توسط صندوق بیمه کشاورزی، ارائه می گردد و بهره بردارانی که این پوشش را خریداری نموده اند، درصورت اعلام مبادی رسمی و تایید گزارش های سازمان هواشناسی، خسارات آنان ارزیابی و از طریق سامانه جامع بیمه کشاورزی، به حساب زیان دیدگان پرداخت می گردد.

همان گونه که در بسیاری از حوادث اقلیمی و طبیعی نیزامکان کاهش شدت خسارات وجود دارد، در زمینه خشکسالی نیز تا حدودی می توان اقداماتی را انجام داد که به منابع علمی، از جمله گزارش اخیر خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در لینک زیرمی توان اشاره کرد.

287648