اکبر ترکان در گفت وگو با پرسون؛

دنیا به کالای ایرانی محتاج است

‎ صادرات کالای غیر نفتی این روزها جایگزین جدید صادرات نفت در کشورمان شده است و به نوعی توانسته میزان درآمدزایی بیشتری نسبت به صادرات نفت به ارمغان آورد.
تصویر دنیا به کالای ایرانی محتاج است

به گزارش سایت خبری پرسون، به طوری که در گذشته ایرانی ها تمام تخم مرغ هایشان را در یک سبد قرار می دادند اما این روزها با تجربه ای که دارند دیگر سرمایه و درآمدزایی شان را در یک سبد قرار نمی دهند تا با یک نسیم تحریمی درآمد و سرمایه شان از بین برود، دولتمردان این روزها به این نتیجه رسیدند که تنها فروش نفت راه درآمدزایی کشور نیست و باید به جز نفت فروشی کالاهای دیگر نیز به فروش رسانند تا بتوانند از شر تحریم های امریکایی ها در امان باشند.

در حال حاضر به واسطه تحریم ها و ویروس کرونا که بازار تجارت جهانی را تحت تاثیر خودش قرار داده درآمد تجاری ایران به رقم حدود 35 میلیارد دلار رسیده است و این در حالی است که در سال 1399 درآمد تجارت ایران به بالای 40 میلیارد دلار نیز رسیده بود، اما هر چه که هست هنوز راه زیادی برای رسیدن به هدف تعریف شده تجارت کشورمان داریم چرا که طبق برنامه ششم توسعه کشور باید درآمد تجارت ایران به رقم 120 میلیارد دلار برسد، درآمدی که در سایر کشورها عدد ناچیزی است اما برای ما با تحریم های عامل شده امریکایی ها عدد قابل توجهی خواهد بود.

خبرنگار پرسون برای اینکه بیشتر از وضعیت تجارت کشورمان با خبر شود گفتگویی با اکبرترکان مشاورعالی سابق رئیس جمهور و دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی انجام داده است.

مناطق ویژه اقتصادی باید فعال تر شوند

دلایل گوناگونی وجود دارد، تحریم های ظالمانه امریکایی ها به عنوان مهم ترین دلیل این موضوع است، اما ناگفته نباشد که چشم انداز تعریف شده قابل اجرا است و با کمی همت می توان این اقدام را انجام داد، اگر بتوانیم مناطق ویژه اقتصادی را فعال تر کنیم حتما در مدت زمان کوتاهی به این چشم انداز خواهیم رسید.

وی در ابتدا گفت: ایران با 15 کشور همسایه است که جمعیت حدود 500 میلیون نفری در این کشورهای ساکن هستند که این موضوع بازار صادراتی بسیار قابل توجهی را برای کشورمان به وجود آورده است، برخی از کشورها مانند افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه و... مردمان شان کمی فرهنگشان نزدیک به ایرانیان دارند که این موضوع نیز بر تقویت صادرات می افزاید.

این مقام مسئول سابق در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه چرا از چشم انداز برنامه ششم توسعه که قرار بود درآمد تجاری ایران به 120 میلیارد دلار برسد عقب مانده ایم؟ پاسخ داد: دلایل گوناگونی وجود دارد، تحریم های ظالمانه امریکایی ها به عنوان مهم ترین دلیل این موضوع است، اما ناگفته نباشد که چشم انداز تعریف شده قابل اجرا است و با کمی همت می توان این اقدام را انجام داد، اگر بتوانیم مناطق ویژه اقتصادی را فعال تر کنیم حتما در مدت زمان کوتاهی به این چشم انداز خواهیم رسید.

ترکان افزود: دنیا به کالای ایرانی نیاز دارد و این طور نیست بگویم کالایی که ایران صادرات می کند خریدار ندارد، کالاهای صادراتی غیر نفتی ایران به دو دسته تقسیم می شوند، کالاهای نخست مربوط به فولاد و پتروشیمی که به نوعی مواد اولیه به حساب می آید و به نوعی مصرف جهانی این کالاها زیاد است و به عبارتی مشتری این کالاها پایدار هستند.

مشاور سابق عالی اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: کالاهای صادراتی کشورمان به دسته دو تقسیم می شوند تولیدات صنعتی و کشاورزی به طور نمونه لوازم خانگی شامل یخچال، بخاری، لوازم برقی ، الکترونیکی و...البته این نوع تولیدات به دلیل کیفیت پایین توان رقابت با کالاهای تولید سایر کشورها را ندارند، اما برای برخی از این کالاها به دلیل اینکه فرهنگ مردم ایران با سایر کشورهای همسایه نزدیک است بازار خوبی به وجود آمده است.

انرژی، کالای مورد نیاز همسایگان

او به هزینه پایین حمل و نقل کالاهای صادراتی کشورمان اشاره کرد، گفت: یکی از این مزیت ها صادرات کالای ایرانی به 15 کشور خاورمیانه این است که هزینه حمل و نقل کالا بسیار کاهش پیدا می کند و این کاهش هزینه موجب پایین آمدن قیمت تمام شده کالای صادراتی می شود وباعث می شود رقبایمان در آن کشور مقصد را کنار بگذاریم، همچنین بازاریابی کالای صادراتی در کشورهای همسایه برای تجار ایرانی بسیار آسوده تر خواهد بود.

این مقام مسئول سابق اقتصادی خاطرنشان کرد: صادرات انرژی ایران به برخی از کشور های منطقه بسیار قابل توجه است و همچنان این بازار فروش به کشورهای همسایه داغ است و این امکان فراهم شده تا درآمدزایی کشور را از صادرات انرژی به کشورهای همسایه افزایش یابد، کشورهایی مانند افغانستان، عراق و پاکستان کشورهایی هستند که تمایل خرید انرژی از ایران را دارند.

ترکان ادامه داد: مبادلات گازی با کشور آذربایجان داریم، خط لوله گاز از منطقه عسلویه غرب کشور به منطقه مرزی پاکستان در شرق کشور احداث شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است، در حال حاضر در نیروگاه های کراچی پاکستان برای تولید برق از سوخت گازوئیل استفاده می شود که این سوخت سه برابر هزینه گاز خریداری شده ایران است و هزینه تولید برق در این کشور بسیار بالا است.

286597