مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان:

صادرات بیش از یک هزار دست مبل منبت طرح گلریز از روستای اشترمل تویسرکان

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان از صادرات سالانه بیش از یک هزار دست مبل منبت طرح گلریز از روستای اشترمل تویسرکان به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد از اهالی این روستا فعال در هنر منبت هستند.
تصویر صادرات بیش از یک هزار دست مبل منبت طرح گلریز از روستای اشترمل تویسرکان

علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با پرسون در خصوص منبت روستای اشترمل تویسرکان اظهار کرد: پیشینه قوی این هنر و وجود استادکاران ماهر این روستا را در زمینه هنر منبت و طرح گلریز شاخص کرده است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد از اهالی روستای اشترمل مشغول تولید اقلام چوبی با هنر منبت هستند به طوری که به روستای بدون بیکار لقب یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه آوازه هنر منبت این روستا به کشورهای دیگر نیز رسیده است گفت: سالانه بیش از هزار دست مبل و منبت طرح گلریز به صورت دستی و سنتی به عراق، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

مالمیر خاطرنشان کرد: گرانی و نبود چوب در روستا موجب شده که یک شرکت روسی برای تداوم کار این هنرمندان یک هزار متر مربع چوب برای اهالی هنرمند روستا بفرستد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ تعاونی در روستا برای تسریع کار منبت فعال است بیان کرد: هنرمندان این روستا عزم خود را جزم کرده اند تا هنر منبت طرح گلریز خود را به ثبت جهانی برسانند.

منیژه فرهانپور-استان همدان

283883

مطالب مرتبط