یادداشت میهمان؛

تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری1400

یادداشت/بی‌شک مهمترین رویداد جمهوری اسلامی ایران در نخستین سال از قرن جدید خورشیدی، سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری است.

تصویر تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری1400

سایت خبری پرسون ـ بی‌شک مهمترین رویداد جمهوری اسلامی ایران در نخستین سال از قرن جدید خورشیدی، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

این انتخابات با توجه به شرایط کنونی و آینده ایران، اهمیت قابل توجهی برای کشور خواهد داشت آنهم در شرایطی که فضای انتخاباتی در ایران به دلایل مختلف از جمله وضعیت نامناسب معیشتی مردم و ضعف عملکرد دولت و برخی مسئولان، سردتر و کم شورتر از دوره ها و سالهای گذشته به نظر می رسد.

در این بین اما چند جریان مختلف وجود دارند و در حال فعالیت هستند.

جریان اول، اصلاح طلبان هستند که پس از عملکرد ناامید کننده دولت حسن روحانی و نداشتن چهره محبوب مردمی و همچنین انتشار فایل صوتی دکتر ظریف، از شانس پایینی برای موفقیت در انتخابات پیش رو برخوردارند و دولت تدبیر و امید بر اساس پیش بینی‌ها و با کد حسن روحانی مبنی بر برنامه اقتصادی دولت در، صد روز پایانی کار خود، رو به برخی اقداماتی مانند کاهش قیمت دلار و طلا، سبز کردن بورس آورده و ممکن است مذاکرات وین منتج به اندکی کاهش تنگای فروش نفت و یا آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شدن ایران و... شود تا شاید اینگونه القاء کنند که در صورت رای آوردن نامزد مورد نظر آنان (که حتی ممکن است علی لاریجانی باشد) روند بهبود اوضاع اقتصادی کشور و افزایش تعامل با دنیا و به‌ویژه غرب ادامه می‌یابد این در حالیست که بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت معیشت مردم را به گروگان گرفته و اقدام‌های کنونی آنها بیشتر جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد و مشکلات باید بصورت ریشه ای و دلسوزانه رفع شود.

اما اصولگرایان هم که در دوره‌های گذشته انتخابات به علت چند دستگی و تعدد نامزدهای انتخاباتی ضربه دیده‌اند در کنار ائتلاف اصولگرایان، شورای وحدت را ایجاد کرده‌اند تا با وحدت رویه و هم افزایی بتوانند پیروز انتخابات سالجاری باشند.

هرچند شورای وحدت 10 نامزد مورد نظر خود را معرفی کرده اما به نظر می‌رسد آیت الله رئیسی گزینه اصلی است.

با توجه به اینکه آیت الله رئیسی تنها نامزدی است که در صورت ورود به انتخابات؛ دیگر نامزدهای اصولگرا به سود او کنار می‌روند و جدای از آن، با توجه به عملکرد وی در قوه قضائیه و آینده سیاسی و کاری آیت الله رئیسی به نظر می‌آید احتمال آمدن وی به انتخابات 1400 بیش از احتمال نیامدنش است.

اما غیر از 2 جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب جریان سومی هم شکل گرفته و موسوم به جریان احمدی‌نژاد است که فعالیت های تبلیغاتی وی (که متفاوت و ابهام دار است) هم شکل گرفته است.

در این میان اما برخی معتقدند در صورت نامزدی رئیس جمهور سابق، در انتخابات امسال، احتمال تایید صلاحیت وی بسیار اندک است و شاید او با این مدل و سبک تبلیغات اهدافی مانند جلب توجه نظر توده مردم و بویژه مردم گلایه‌مند از وضعیت کنونی کشور را به سوی خود دنبال کند.

از سوی دیگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق موج سازی وسیع رسانه‌ای برنامه‌های مانند تلاش برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات، تشنج سازی و ناامیدی مردم را دنبال می‌کنند.

در حالیکه 2 مقوله حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب فرد اصلح، در هر انتخاباتی مورد توجه و اهمیت است همه منتظرند تا ببینند که در انتخابات 28 خرداد 1400 چه نتیجه ای حاصل می‌شود.

رسول مرادی ـ کارشناس و فعال رسانه

توجه: مطلب مندرج صرفا نظر نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

286496