معضلی به نام چاقی؛ آیا درمان معجزه‌ آسایی وجود دارد؟

تزریق زیر جلدی چنین داروهایی که مونجارو نیز در زمره آنهاست و باید هفته‌ای یک بار انجام شود، بیش از ۱۰ هزار دلار در سال هزینه به همراه دارد.
تصویر معضلی به نام چاقی؛ آیا درمان معجزه‌ آسایی وجود دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، چاقی معضل گریبان‌گیر شمار زیادی از انسان‌ها در عصر حاضر مدت‌ها است که در کانون تحقیقات علمی قرار گرفته و راه‌های متنوع و البته پرهزینه‌ای برای درمان آن نیز پیشنهاد شده است.

بنابر گزارش‌ها،‌ لابراتوارها و سرمایه‌گذاران بخش بهداشت و سلامت در حال حاضر سود زیادی را از عرضه محصولات مرتبط با کاهش وزن بدست می‌آورند و روش‌های نوین درمان این معضل نیز بسیار پرهزینه قلمداد می‌شود.

آیا درمان معجزه‌ آسایی برای درمان برطرف کردن چاقی وجود دارد؟

خبرگزاری فرانسه با اختصاص گزارشی به این موضوع از تولید نسل جدید داروهای کاهش وزن خبر داده که امید‌های زیادی را برای تلاش و مبارزه جهانی علیه این بلیه بهداشتی برانگیخته است.

چاقی، بیماری مزمنی است که خود عاملی خطرزا برای بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، برخی سرطان‌ها و عوارضی مانند کووید-۱۹ است.

درمان این بیماری که علل بروز آن جدا از سبک زندگی به عوامل ژنتیکی نیز مربوط می‌شود به نسبت دشوار است و برای سیستم های بهداشتی بسیار گران تمام می‌شود.

بنا به هشدار فدراسیون جهانی مبارزه با چاقی، در صورت بهبود نیافتن وضعیت پیشگیری و مراقبت های پزشکی، بیش از نصف جمعیت جهان تا سال ۲۰۳۵ اضافه وزن خواهند داشت یا درگیر معضل چاقی خواهند بود.

بر اساس محاسبات انجام شده توسط کارشناسان این نهاد، تأثیر این وضعیت بر اقتصاد جهانی به همان اندازه ویرانگر خواهد بود و می تواند از مرز ۴ هزار میلیارد دلار در سال فراتر رود.

در گزارش فرانس‌پرس آمده است: «از اولین نسل درمان‌های کاهش وزن که تا دهه ۱۹۶۰ توسعه یافتند تاکنون نرخ چاقی همواره به طور پیوسته افزایش یافته و تحقیقات تخصص نیز در این زمینه راهی طولانی را طی کرده است.»

گزینه های جدید

بنا به این گزارش،‌ خانواده داروهای ضد چاقی تازه تولید شده، علاوه بر موثر بودن بر دیابت، بسیار بیشتر از نمونه‌های موجود منجر به کاهش وزن می‌شوند و به علاوه عوارض جانبی کمتری نظیر تهوع و اسهال به همراه دارند.

تحقیقات نشان داده است که نسل جدید داروهای ضد چاقی همچنین برای کاهش خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مفید هستند.

مکانیسم این دسته از داروها درواقع به نوعی شبیه سازی از فعل و انفعال ترشح هورمن توسط روده‌ها است که سبب می‌شود سیگنالی مبنی بر احساس سیری پس از خوردن غذا به مغز ارسال شود.

شرکت‌های داروسازی آمریکایی «ایلای لی‌لی» و دانمارکی «نوو نوردیسک» قهرمانان این عرصه محسوب می‌شوند؛ این شرکت‌ها بواسطه تولید مولکول‌های بسیار محبوب و موثر برای تحریک کاهش وزن توسط لابراتوارهای خود طی سه ماه دوم سال جاری میلادی فروش خود را افزایش دادند؛ سرمایه‌گذاران بازار سهام نیز به شدت از تولیدات این دو شرکت استقبال کردند.

ارزش سهام شرکت آمریکایی «ایلای لی‌لی» اواخر آوریل گذشته، زمان عرضه محصول پرفروش ضد دیابت آن با نام «مونجارو» و پس از آنکه تایید شد این محصول بیش از ۱۵ درصد به کاهش وزن کمک می‌کند، بالا رفت.

با توجه به وسعت بازار عرضه و مصرف محصولات ضد چاقی و با در نظر گرفتن این نکته که ۴۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده از چاقی رنج می‌برند، چراغ سبز آژانس دارویی آمریکا برای مصرف داروی مونجارو به منظور مقابله با چاقی که احتمالا تا پایان سال جاری میلادی داده می‌شود، می‌تواند امتیاز تجاری دیگری برای شرکت آمریکایی محسوب شود.

به گزارش فرانس‌پرس، به رغم آنکه مجوز مصرف مونجارو برای کاهش وزن هنوز از سوی آژانس دارویی آمریکا صادر نشده اما میزان فروش این دارو توسط شرکت ایلای لی‌لی در سه ماه دوم سال جاری به یک میلیارد رسید.

آکاش پاتل، تحلیلگر امور دارویی در «گلوبال‌ دیتا» می گوید: «این درمان احتمالاً جایگزین محبوبی برای جراحی چاقی است، زیرا ثابت شده است که مونجارو باعث کاهش وزن متوازن می شود.»

تقاضای بالا

برای شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک» نیز آینده به همین اندازه روشن و امیدوارکننده به نظر می‌رسد؛ نتایج یک مطالعه تازه نشان داد داروی ضد چاقی این شرکت با نام «وی‌گووی» که فروش آن در سه ماهه دوم سال جاری بیش از چهار برابر شد، خطر ابتلا به حملات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

درمان‌های تازه از ظرفیت بالقوه برای متقاعد کردن بیمه گذاران در آنسوی اقیانوس اطلس برخوردار است تا چنین داروهایی را که نه تنها به تمایل برای کاهش وزن پاسخ می‌دهند بلکه مشکلات جدی سلامتی را نیز برطرف می‌کنند، ‌پوشش دهند.

با این حال، انجمن داروسازان آمریکا تاکید می کند که «یکی از موانع اصلی دسترسی بیماران به داروهای شبه گلوکاگون GLP-1، با علم به اینکه چاقی باید در درازمدت کنترل شود، هزینه بالای آنها است.

بنا به این گزارش، تزریق زیر جلدی چنین داروهایی که مونجارو نیز در زمره آنهاست و باید هفته‌ای یک بار انجام شود، بیش از ۱۰ هزار دلار در سال هزینه به همراه دارد.

به گفته متخصصان، راه مناسب برای کاهش این هزینه و همچنین ساده‌سازی مصرف دارو، ساخت قرص‌هایی است که باید هر روز بلعیده شوند، مسیری که شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک» در مطالعات بالینی خود به خوبی در آن پیشرفت کرده است.

منبع: یورو نیوز

506875