فکرها را باید شست؛

ابعاد پنهان مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهر

ایجاد رضایت، خشنودی، نشاط اجتماعی و شادابی شهر همچنین ارتقای کیفیت زیست شهری و بررسی کمیت سطح شاخص های فرهنگی و اجتماعی شهروندان به چگونگی مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهر وابستگی بسیاری دارد.
تصویر ابعاد پنهان مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهر

به گزارش سایت خبری پرسون ازاراک، اعتلای معرفت دینی، توجه به ارزش‌های ‏فرهنگی و ویژگی‌های هویت بومی، تحکیم و تعمیق بخشی خرده فرهنگ های اصیل منطقه ای، ایجاد ‏تعادل در فرصت‌های اجتماعی و حق برخورداری متوازن شهروندان، تقویت همگرایی جغرافیایی در راستای هویت بخشی مکانی و انسجام بخشی درونی بین نواحی مختلف ‏شهری خصوصا تقویت محله ها، ‏ارتقای نقش ورزش در تامین سلامت جسمی و روحی شهروندان، تقویت توانمندی‌های افراد و ‏گروه‌های اجتماعی خصوصا ترویج حقوق شهروندی بخشی از وظایف تعریف شده برای سازمانی می باشد که در ردیف بودجه شهری، هرساله کمترین سهم، به آن تخصیص داده می شود.

وجود دستگاه های متولی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سازمان تبلیغات، شورای هماهنگی، اوقاف، امر به معروف و نهی از منکر همچنین بازیگرانی پر نفوذ با ردیف بودجه های مستقل و نیروهای سربار زیاد، اهمیت حضور یک فرد توانمند و توانا که علاوه بر دانش مدیریت بر ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر و شهروندی آگاه باشد را می طلبد‌.

از آنجا که شرح وظایف ابلاغی با منابع در اختیار هرگز دارای توازن و تعادل نبوده و نیست، لزوم تقویت سازمان فرهنگی و اجتماعی یک امر بایسته و شایسته می باشد و امید آن می رود تا با بهره گیری از نیروهای متخصص و کارا در جهت شناسایی ظرفیتهای بومی و استفاده از ابزارهای موثر، بتوان فرصتی نو را برای شهر و شهروندان رقم زد.

یک ضرورت غیرقابل انکار و شاید بتوان گفت؛ چشم اسفندیار تمام بخش های فرهنگی در کشور، کمبود نیروی متخصص و نبود برنامه منسجم با نگاه بلند مدت است که همین امر سبب شده تا هیجانات مدیریتی و رسانه ای باعث انحراف اهداف و وظایف سازمانهای متولی و هدر رفتن منابع شود و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تدوین شیوه نامه ها و شاخص های کمی و کیفی همچنین وجود حساسیت های بسیار در انتخاب افراد صاحب نظر در راستای تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهروندان، بیش از پیش، بار مسئولیت دراین حوزه را سنگین میکند و لزوم حضور فردی توانمند که خود تجربه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را بعنوان پشتوانه حرفه ای در کارنامه خود داشته باشد همچنین به اسناد بالادستی این حوزه آگاهی داشته باشد، یک امر اجتناب ناپذیر است.

به همین منظور با توجه قوانین بالادستی نظیر سند چشم انداز 1404، برش فرهنگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سند فرهنگی وزارت کشور و همچنین برش مرتبط با بخش فرهنگی سند چشم انداز شهرداری و اختیارات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و مداخله گران زیاد؛ این سوال پیش می آید که با نگاه هزینه محور در شهرداری و نبود حمایت لازم مالی و فقر نیروی کاردان، آیا تغییر در راس مدیریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری می تواند نور امیدی را در دل شهروندان بتاباند یا دور باطلی است که زمینه فعالیت و مشارکت موجود را نیز سلب خواهد کرد.

لازمه تحقق اهداف شهر فرهنگی در کلانشهر اراک، همچنین تسلط و تثبیت رویکرد اجتماعی - فرهنگی بر مأموریت ها یک اصل انکار ناپذیر است که تقویت و تثبیت نگاه مدیریتی نوین می تواند در عین اندازه گیری، میزان کارآیی و اثربخشی برنامه ها، همگام با نگاه ساخته و پرداخته شده در شورای پنجم شهر، خصوصا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به استقبال روزهای بهتر برود.
بجاست با تغییر رفتار در امر شناخت ظرفیتهای درون سازمانی از طریق یک نظام مطلوب راهکارهای افزایش ضریب انسجام اجتماعی در پاسخ گویی و اثربخشی برنامه ها فراهم گردد تا علاوه بر خروجی مطلوب محصولات و خدمات فرهنگی، ساختار خاک گرفته سازمان در سده جدید، غبار روبری شود.
نویسنده : فرزین وفائی نژاد
فعال فرهنگی و اجتماعی

245584

مطالب مرتبط