یک عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با پرسون؛

پیشی گرفتن صادرات از واردات /  بازار کالای ایرانی در آلمان رو به رونق است

آلمان یکی از مهم ترین کشورهای صنعتی دنیا به حساب می آید، این کشور اروپایی چه در زمان قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب اسلامی ایران روابط تجاری و اقتصادی مناسبی را با ایران داشته است.

تصویر پیشی گرفتن صادرات از واردات /  بازار کالای ایرانی در آلمان رو به رونق است

به گزارش سایت خبری پرسون، آلمانی ها برای اینکه بتوانند فعالیت های تجاری و اقتصادی شان را با ایران رونق دهند در موضوع به ثمر رسیدن توافق برجام به عنوان یک عضو 1+5 بودند؛ اما با خروج امریکایی ها از این توافق آلمانی ها نیز مبادلات تجاری شان را با ایران کاهش دادند، البته سیاست آنها در روند تجاری و اقتصادی در زمان اوج تحریم هاحفظ رابطه است، با این وجود شرایط تحریم و کرونا نتوانسته تجارت دو کشور را از بین ببرد، بلکه صادرات کالا از ایران به آلمان نسبت به سال های گذشته رشد داشته است.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای اینکه روند تجاری دو کشور را بررسی کند، گفتگویی با عباسعلی قصاعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان انجام داده است.

او در این باره گفت: خوشبختانه صادرات کالاهای ایرانی به آلمان در این روزها که تحریم های ظالمانه و ویروس کرونا صادرات ایران را با مشکل مواجه کرده رو به رشد بوده است، به طور نمونه در سال 1398 حدود 206 میلیون یورو صادرات کالای ایران به آلمان بوده و طبق آخرین آمارها در سال جاری توانسته ایم صادرات کالا به این کشور اروپایی را به 190 میلیون یورو برسانیم و پیش بینی کرده ایم که تا پایان سال 1399 رقم درآمدزایی صادرات کالا به آلمان به 250 میلیون یورو برسد.

تجارت در آلمان توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت آلمان نقش آن چنانی در مبادلات تجاری و اقتصادی ندارد، از همین رو بخش خصوصی این کشور برای اینکه با مشکل تحریم های امریکایی ها مواجه نشوند تمایلی به خرید نفت از ایران ندارد.

قصاعی درپاسخ به سوال خبرنگار اقتصای پرسون درباره اینکه بیشتر چه نوع کالاهایی برای صادرات راهی آلمان می شود؟ گفت: طبیعتا بیشتر صادرات به این کشور اروپایی مواد غذایی است، البته در گذشته نفت به عنوان بیشترین کالای صادراتی به حساب می آمد، با این وجود مواد پتروشیمی ایران نیز برای صادرات همچنان بازار خوبی در آلمان دارد، واردات ایران از آلمان نیز بیشتر در حوزه ماشین آلات صنعتی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان ادامه داد: در سال گذشته ایران یک میلیارد و پانصد میلیون یورو صادرات به ایران داشته که براساس آخرین آمار های سال جاری واردات کالا از ایران به رقم یک میلیارد یورو رسیده که کاهش قابل توجهی در حوزه واردات رخ داده و ارز بری کاهش پیدا کرده است.

او در پاسخ به این سوال که آلمان ها بدهی بابت خرید کالا از ایران ندارند؟ گفت: خوشبختانه یکی از ویژگی های تجار آلمانی خرید نقد است از همین رو آنها هیچ گونه بدهی به ایران ندارند، در سال های گذشته بیشترین خرید آلمان ها از کشورمان در حوزه خرید نفت و مواد فسیلی بوده است که به دلیل تحریم های امریکایی ها آلمان ها تمایلی به خرید نفت دیگر نداشته اند و در یک دهه اخیر کشور دیگری را برای خرید نفت انتخاب کرده اند.

قصاعی عنوان کرد: تجارت در آلمان توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت آلمان نقش آن چنانی در مبادلات تجاری و اقتصادی ندارد، از همین رو بخش خصوصی این کشور برای اینکه با مشکل تحریم های امریکایی ها مواجه نشوند تمایلی به خرید نفت از ایران ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: بازار ایران برای آلمان ها بسیار شیرین است و آنها تمایل دارند بازار 80 میلیونی ایران را به دست گیرند، از همین رو شرکت های تجاری روابطشان را با ایران قطع نکرده اند و حتی آنها در صورت لغو تحریم ها و برقرار توافق برجام تمایل دارند در حوزه های گوناگون از جمله خودرو سازی در ایران ورود پیدا کنند تا از این طریق بتوانند بازار منطقه ای خاورمیانه را برای صادرات به دست آورند.

گفتگو از : محمد خادمی

234038