چرا از المان های صنعتی در محیط های شهری اراک استفاده نمی شود؟

جای خالی المان های صنعتی کارخانجات در اراک کی پرمی شود

نقش المان در هویت بخشی به یک شهر بر کسی پوشیده نیست، چرا که یک المان در واقع نشان دهنده هویت اصلی یک شهر است و در تصویر ذهنی شهروندان و چه بسا گردشگران نسبت به شناخت آن شهر بسیار تاثیر گذار است.اراک شهر صنعتی با صدها کارخانه است اما جای خالی المان های صنعتی سالها در اراک حس میشود .

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک، نقش المان و علائم شهری در هویت بخشی به یک شهر بر کسی پوشیده نیست، چرا که یک المان در واقع نشان دهنده هویت اصلی یک شهر است و در تصویر ذهنی شهروندان و چه بسا گردشگران نسبت به شناخت آن شهر بسیار تاثیر گذار است.
بسته به موقعیت یک شهر المان ها نشان دهنده موقعیت فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و...یک شهر است.
در شهر های تاریخی وجود المان هایی از تاریخ و رسوم و مجسمه هایی از گذشتگان تا حدودی برای همه شهرهای تاریخی الگو شده است اما در شهر اراک و در میادین اصلی نظیر میدان شهدا، میدان ساعت، ،میدان شورا، میدان راه آهن و...شاهد وجود المان هایی هستیم که داری جذابیت و همخوانی با شهر اراک نیست و در بعضی میادین هم بنا به قرار گرفتن در طرح های مدیریت شهری المان هامتاسفانه حذف شده اند.
مباحث تخصصی در رابطه با این موضوع مهم را به کارشناسان مرتبط واگذار می کنیم .
همان طور که میدانید شهر اراک یک شهر صنعتی در سطح کشور بشمار می رود و این شهر یکی از شهرهای صنعتی ایران است که از لحاظ گوناگونی محصولات صنعتی نخستین و از لحاظ وجود صنایع مادر، دومین و بطور کلی یکی از چهار قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود.


ایرالکو، واگن پارس، کمباین سازی، ماشین سازی، آذرآب و...از جمله شرکت های بزرگ و مطرحی هستند که عمدتا نقش بسیاری در صادرات محصولاتشان به کشورهای دیگر در سطح خاورمیانه به عهده دارند.
در سالهای اخیر بسیاری از این صنایع بزرگ یا کوچک با مشکل مواجه شده و یا موانعی در روند خط تولیدشان بوجود آمده و یا شمار زیادی از کارگران از کار بیکار شده و بدنبال آن معضل حقوق معوقه و بدنبال آن مشکلات دیگری را تجربه کرده اند.
صرف نظر از این بحث، موضوع این است که سالها است اکثریت مردم شهر اراک اعتقاد دارند که آلودگی هوا و برخی بیماری های سرطانی تنها سهمشان از این صنعت بوده است.
از این بحث که گذر کنیم و کمی دقیق تر نگاه کنیم برای یک شهر صنعتی مثل اراک که دارای چندین شهرک صنعتی از جمله خیر آباد و حاجی آباد هم است وجود المان با محوریت موضوع صنعت یک امر ضروری محسوب می شود.
شاید در ورودی شهرک های صنعتی چنین المان هایی وجود دارد، اما در سطح شهر بدلیل حضور بیشتر مردم برای انجام کارهای روزانه و رفت و آمد هایی که صورت می گیرد وجود و نصب چنین المان هایی ضروری است.
در این راستا به نظر می رسد مسئولان ذیربط و در راس مدیریت شهری اراک باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند و موضوع نصب المان های صنعتی در سطح شهر اراک را بطور دقیق در دستور کار قرار دهند، چرا که موضوع المان صنعتی هم در کنار المان هایی با موضوع ایثار و شهادت، مباحث فرهنگی و گردشگری و...دارای اهمیت ویژه ای بعنوان یک راه تاثیر گذار در راستای معرفی شهر اراک محسوب می‌شود.
بر همین اساس معاون سیما منظر شهرداری اراک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پرسون گفت: در نگاه اول به نظر می رسد که بهتر است المان صنعتی در مدیریت شهری نصب نشود، چرا که به اندازه کافی شهر اراک را با عنوان صنعت و صنعتی که بالطبع با سختی و زمختی همراه است می شناسند.
رضا آباقری ادامه داد: از آنجا که مردم عموما در سطح شهر حضور دارند، لذا بهتر است لطافت شهر در زیباسازی آن در نظر گرفته شود.
وی ابراز کرد : با این وجود در پل روگذر شهدای مدافع حرم میدان شریعتی سابق، پروژه ای با نام "گذر صنعت" تعریف کرده ایم تا بر اساس آن فعالیت های صنایعی از جمله آلومینیوم، ماشین سازی و...برای مردم ارائه شود و در صورتی که بعنوان مثال عنوان شده برخی از صنایع آلودگی را برای شهر اراک ایجاد کرده اند، این صنایع با ارائه توضیحات لازم برای مردم شفاف سازی لازم را داشته باشند.
وی توضیح داد: در این پروژه قرار است یک تلویزیون شهری نصب و در واقع آن مکان بعنوان نمایشگاهی با محوریت صنعت برای شهروندان برپا شود.
آباقری در این راستا اظهار کرد: حدودا از ۶ ماه گذشته برای این پروژه اقدام شده، اما متاسفانه فعلا استقبالی از سوی صنایع در این راستا صورت نگرفته است.
وی بیان داشت: طی این پروژه قرار است صنعتی بودن شهر اراک به صورت یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرد و صنایعی از جمله آلومینیوم، ماشین سازی، آذرآب، هپکو، پتروشیمی، کمباین سازی و دیگر صنایع بزرگ، المان های خود را به نمایش بگذارند و پروژه ها و فعالیت های تولیدی خود را برای مردم شهر اراک معرفی کنند.
آباقری ادامه داد: از آنجا که یکسری صنایع برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده اند ما نیز در شهرداری اراک پیگیر هستیم و در صورت همکاری های لازم، اقدامات مربوطه را انجام خواهیم داد.

فرزین وفائی نژاد پژوهشگر حوزه اجتماعی در این خصوص گفت : المان شهری، بخش یا جزء یا قسمتی است که معنای شهر را تداعی و زنده می کند و مفهوم آن را برای شهروندان و رهگذران قابل درک می سازد.

وی اضافه کرد : اگر شهر را موجودی زنده قبول داشته باشیم، المانها همچون زیورآلات آن است که هدف از آنها بهتر نمایش دادن موجودیت شهر است و با این نگاه میتوان گفت: المانهای شهری دارای دو بعد نمایشی و شخصیت آفرینی می باشند که قبل از هر چیز باید بدانیم این ترکیب(المان شهری) دارای یک نظام هندسی، تعادلی پایدار و زیباست و در ارتباط با مخاطب عام می باشد، به گونه ای که پس از خودنمایی در سطح شهر، افراد با آن ارتباط می گیرند و ذهن هر رهگذری را به خود درگیر می سازد و تا مدت ها در آن منطقه از شهر به صورت سمبلیک، مشخصه ای را برای شناخت شهر در منطقه مورد نظر می شود.

وفائی نژاد تاکید کرد : در واقع یک المان شاخص علاوه بر هویت سازی و جلوه گری، جزو شاخصه های شهری می گردد و حدف آن صدمات زیادی را به سابقه تاریخی شهر می زند و شاید بهتر است بگوییم، پذیرش عدم وجود آن برای شهروندان غیر ممکن یا سخت خواهد شد.

این پژوهشگر اراکی گفت : همانگونه که صنعت با نام اراک و استان مرکزی پیوند خورده است، المان صنعتی باید پیوندی زیرساختی با شهر و شهروندان داشته باشد و تبلور حضور صنایع در رفاه اجتماعی و کیفیت بخشی به زندگی شهروندان بهترین نماد شهری است.
وفائی نژاد گفت : شاید در تعریفی بهتر می توان گفت: هرگاه صنعت و مدیریت شهری در اقدامی مشترک توانستند، پروژه های خود را در جهت توسعه رفاه شهری هدایت نمایند تا شهروندان به ارزشهای واقعی صنایع پی ببرند، این خود بهترین المان صنعتی برای شهر است.

شایان ذکر است با توجه به حضور صنایع بزرگ در اراک، به هیچ عنوان یک ساختمان زیبا بعنوان دفتر مرکزی یا فروش که ایجاد هویتی پایدار و برآمده از بطن صنایع باشد، وجود ندارد یا پروژه های شهروند محوری تاکنون توسط صنایع و مدیریت شهری تعریف نشده است که شاخص های لازم ارتباطی و هویتی را بعنوان یک المان بومی ایجاد نماید.

پس شایسته است با تاسی از این شعار که شهر خوب ساختنی است نه یافتنی، بجای تعریف احجام سلب و سرد جهت زیبا سازی شهر بدنبال تبلور رفاه و خدمات شهری با کمک صنایع در شهر باشیم.

مرتضی سورانه رئیس شورای شهر اراک نیز گفت : شورای شهر و شهرداری اماده هرگونه همکاری با صنایع و کمک و بهرگیری آز انان برای بهبود شرایط محیطی و المان های شهر اراک میباشد .

وی اعلام کرد در طرحی در پل میدان شریعتی از برخی المان های صنعتی استفاده خواهیم کرد تا برای اولین بار بتوانیم صنعتی بودن شهر اراک را در محیط شهری برای مردم به نمایش قرار دهیم که اجرای این طرح نیاز به یاری و همکاری صنایع استان است .

گزارش از فائزه قدیمی

221213