صادرات از گمرک آستارا ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرک آستارا از رشد ۵۰ درصدی صادرات در آستارا خبر داد و گفت: گمرک آستارا نیازمند توسعه پایانه‌ صادراتی است.

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، کریم رسولی از رشد 50 درصدی صادرات در مرز گمرکی آستارا خبر داد و اظهار داشت: گمرک آستارا اکنون از لحاظ تعداد اظهار کالا در رویه صادرات سومین گمرک کشور بوده و دارای حدود 500 میلیون دلار صادرات است.

مدیرکل گمرک آستارا درباره ترافیک کامیون‌های ترانزیتی در در مرز گمرکی آستارا با بین اینکه این ترافیک ناشی از عدم ظرفیت آستارا نیست افزود: در مرز زمینی آستارا یک پل وجود دارد که ظرفیت این پل حداکثر 250 کامیون در روز است و اکنون پل گمرکی آستارا از حداکثر ظرفیت خود استفاده‌ می‌کند.

رسولی با اشاره به اینکه همکاران ما اقدامات لازم برای استفاده حداکثری از این پل را انجام می‌دهند خاطرنشان کرد: ترافیک کامیون‌ها گمرک آستارا زمانی مشکل تلقی می‌شود که از ظرفیت‌های حداکثری استفاده نشود و گمرک نتواند خدمات لازم را ارائه دهد.

وی افزایش کامیون‌های صادراتی در مرز آستارا را رونق صادرات دانسته و با اشاره به راه‌های کاهش ترافیک کامیون‌های ترانزیتی عنوان داشت: باید گمرک ریلی و منطقه ویژه را تقویت کنیم تا صادرات بین این 2 گمرک تقسیم شود.

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه تاکنون در گمرک منطقه ویژه کد منطقه ویژه راه‌اندازی نشده تصریح کرد: اکنون یکی از مشکلات در گمرک ریلی عدم دریافت کد گمرکی بوده و هنوز انبارهای عمومی در گمرک‌های ریلی مستقر نیستند بنابراین نمی‌توان خدماتی که بخشی از صادرات را در حوزه گمرک ریلی جذب کند ارائه داد.

رسولی دلیل ایجاد ترافیک در گمرک آستارا را در 3 عامل دانست و عنوان داشت: نخستین دلیل این امر رشد چشمگیر صادرات در مرز گمرکی آستارا بوده و دلیل دوم آن را نیز می‌توان در مختومه شدن آستارا به کشورهای اوراسیا به عنوان تنها مرز زمینی دارای این مزیت جستجو کرد.

مدیرکل گمرک آستارا خاطرنشان کرد: یکی از دلایل صف طولانی کامیون‌های ترانزیتی این است که گمرک آستارا حجم عظیمی از صادرات سایر گمرکات را به دلیل اینکه تنها گلوگاه رسمی است متحمل می‌شود.

وی گفت: دلیل بعدی این امر قراردادی است که بین ایران و آذربایجان در 6 بهمن منعقد شد ؛تا پیش‌از این کامیون‌ها نمی‌توانستند به شکل حمل یک‌سره کالاها را در آذربایجان تخلیه کنند اما اکنون طبق قرارداد تمام کامیون‌های ایرانی با کالاهایشان از مرز خارج شده و می‌توانند در هر شهری از آذربایجان تخلیه بار را صورت دهند.

مدیرکل گمرکات آستارا خاطرنشان کرد: از 6 بهمن تاکنون کامیون‌های زیادی که قبلاً به دلیل عدم وجود حمل یک‌سره کالا به آذربایجان به آستارا نمی‌آمدند اکنون در مرز گمرکی حضور پیدا کرده و به صف کامیون‌ها افزوده شدند.

وی با بیان اینکه در گمرک آستارا پایانه صادراتی مطلوبی وجود ندارد گفت: طبق استانداردهای بین‌المللی در بسیاری از کشورها برای اینکه کامیون‌هایی که منتظر بارگیری یا تخلیه بار هستند در خارج از اماکن گمرکی نمانند پایانه‌های صادراتی ایجاد می‌شود؛ اکنون نیاز است که چند پایانه صادراتی و یا یک پایانه با ظرفیت حداکثر هزار کامیون در مرز آستارا ایجاد شود.

رسولی با اشاره به اینکه این امر در اختیار مسئولانی است که می‌توانند در خارج از اماکن گمرکی مجوز پایانه‌ها را صادر کنند افزود: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا دولتی می‌توانند در ایجاد پایانه‌های صادراتی مشارکت داشته باشند تا کامیون‌ها به جای ماندن در صف، در این پایانه‌ها مستقر شوند و علاوه بر آن رانندگان نیز تا زمان خروج کالا خدمات رفاهی را دریافت کنند.

منبع: تسنیم

233359