کهرم در گفت و گو با پرسون؛

ای کاش تلاش وزارت نیرو برای سند زدن تالاب انزلی شایعه باشد

این روزها خبری مبنی بر واگذاری مدیریت تالاب انزلی به آب منطقه‌ای استان گیلان منتشر شده و گفته می‌شود سند این تالاب به وزارت نیرو واگذار شده است.

بر اساس قوانین موجود وزارت نیرو مسئول تعیین حد بستر تالاب‌ها است و نقشه حد بستر تالاب‌ها را مشخص می‌کند. بر اساس توافقات صورت گرفته ظاهراً وزارت نیرو از اداره منابع طبیعی این استان خواسته است که بسترهای آبی تالاب انزلی را به نام این وزارت خانه سند بزنند و به نظر می‌رسد شائبه‌ای پیش آمده که چون این وزارتخانه مسئول تعیین حد بستر تالاب‌ها ست می‌توان سند مدیریت تالاب را هم به نام آن زد.

اسماعیل کهرم بوم‌شناس و فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص شایعه توافق اداره منابع طبیعی گیلان و وزارت نیرو بر سر تالاب انزلی که سند این تالاب به اسم وزارت نیرو ثبت شود. گفت: من اینطور شنیده ام که وزارت نیرو قصد دارد سند تمام رودخانه های ایران را به اسم خود ثبت کند.

کهرم بیان کرد: زمانی که رودخانه ها به اسم وزارت نیرو ثبت شود قطعا قصد تغییرات،اصلاحات، سرمایه گذاری و بهره برداری دارد. به طور مثال ماهی های رودخانه ها دیگر متعلق به این وزارت می شود.

وی مطرح کرد: از تالاب انزلی به عنوان یک تالاب بین المللی باید حفاظت شود و طی کنوانسیون رامسر سال۸۱ مدیریت تالاب باید به دست طبیعت باشد یعنی دخل و تصرف و ساخت و ساز و جاده کنار و وسط گذر نباید انجام شود من نمیدانم اگر درست باشد هدف از سند و سند بازی در رودخانه ها و تالاب انزلی چیست؟ اما مخالفت خودم را اعلام می کنم.

این فعال محیط زیست در ادامه افزود: سازمان حفاظت محیط زیست متصدی امر است و این سازمان محیط بان در اختیار دارد و این منطقه را به خوبی می شناسند. ولی هدف از ثبت سند مشخص نیست. امیدوارم فقط در حد شایعه باشد و حتمی لازم الاجرا تلقی نشود.

کهرم در پاسخ به سوال به غیر از تالاب انزلی، تالاب گاوخونی نیز وضعیت خوبی ندارد. چرا رسیدگی هایی که باید انجام نمی شود؟ پاسخ داد: چون مسئولین جلوی زاینده رود سد بستند و این رود دیگر آب ندارد و همچنین در طول رود کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان قرار دارد و از طرفی در طول رود برنج، خربزه و طالبی و.. کاشته می شود. این محصولات نیاز به آب فراوان دارند. بنا بر این تمام آب زاینده روز گرفته می شود و چیزی به آن طرف نمی رسد. در حال حاضر تمام تالاب های ایران زیر خط قرمز قرار دارند. ما۲۵۲ تالاب داریم در ایران که دائمی و فصلی وآزاد منتهی به دریا ومحصور ... هستند و همگی در معرض خطر هستند و نیاز به مدیریت خوب دارند.

231205