بهزاد در گفت وگو با پرسون؛

دخالت های انسانی بلای جان پهنه های طبیعی/ تالاب ها با ارزش ترین اکوسیستم های موجود در زمین اند

یک فعال محیط زیست گفت: مهم ترین مسئله ای که تالاب های کشور به خصوص تالاب گاوخونی را تهدید می کند تغییر کاربری زمین است. در صورتی که در این زمین ها کشاورزی کنیم میزان بالایی از کود و سم وارد جریان آب تالاب ها می شود و حیات آن منطقه را نابود می کند.

بهروز بهزاد، فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست سایت خبری پرسون، در رابطه با وضعیت تالاب گاوخونی گفت: این تالاب یک اکوسیستم و پهنه طبیعی متاثر از فاکتورها و عوامل محیطی و انسانی است.

بهزاد بیان کرد: احیا تالاب گاوخونی صرفا با دستور و امریه های دولتی امکانپذیر نیست. بلکه احتیاج به یک هماهنگی و همکاری همه جانبه میان دولت و مردم است.

وی افزود: دولت باید نیازهای علمی و تدارکاتی این اکوسیستم ارزشمند را فراهم کند. دولت کارشناسانی را مشخص کند تا میزان آب مورد نیازی که هر ماه باید به تالاب گاوخونی وارد شود و همچنین نحوه اجرای این کاررا تعیین کنند تا شاهد تداوم طبیعی این پهنه باشیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در بحث تالاب ها 40 درصد نیاز به کارشناسی های علمی دستگاه های دولتی و 60 درصد دیگر مربوط به همکاری مردم است. مردم به صورت داوطلبانه و یا با عضویت در سازمان های مردم نهاد می توانند در زمینه احیا تالاب گاوخونی فعالیت کنند. دولت نیز باید با تبلیغات و آموزش زمینه ساز حرکت دسته جمعی و هماهنگ مردم باشد.

بهزاد تصریح کرد: مردم باید توجه کنند تا با اقدامات خود تالاب ها کیفیت اولیه خود را از دست ندهند. نباید یک جسم خارجی، فاضلاب های شهری و صنعتی وارد آب های سطحی شود.

متاسفانه دخالت های انسانی تاثیر منفی بر تالاب ها گذاشته و دوره های طبیعی حیات در تالاب ها را مختل کرده است.

وی بیان کرد: مهم ترین مسئله ای که تالاب های کشور به خصوص تالاب گاوخونی را تهدید می کند تغییر کاربری زمین است. در صورتی که در این زمین ها کشاورزی کنیم میزان بالایی از کود و سم وارد جریان آب تالاب ها می شود و حیات آن منطقه را نابود می کند.

این فعال محیط زیست گفت: رودخانه زاینده رود در نهایت به تالاب گاوخونی سرازیر می شود. اگر مسیر انتقال آب به این تالاب را تغییر دهیم طبیعی است که دیگر منابع آبی برای تالاب گاوخونی باقی نمی ماند. بنابراین هماهنگی و همکاری میان مردم و دولت ضروری است. ضمن این که دولت باید آموزش های لازم را در این رابطه به مردم ارائه کند.

بهزاد بیان کرد: تالاب ها با ارزش ترین اکوسیستم های روی زمین هستند که فوایدی بسیاری را نصیب انسان می کنند. به حدی تالاب ها ارزشمند اند که نمی توان قیمت مادی برای آن ها در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: تالاب ها در انتهای جریان آب هستند و تفاوتی نمی کند آب ساحلی باشند یا داخل سرزمینی در طول سال تغییرات زیادی می کنند. دوره های خشکسالی به طور طبیعی در عمر تالاب وجود دارد و بعد از بارندگی مجدد پر از آب می شود. ماهی ها و قورباغه ها در طول خشکسالی در زیر خاک های مرطوب مدفون می شوند و به محض این که آب به آنها می رسد به حیات خود ادامه می دهند.

بهزاد در پایان با بیان این که بعضی از تغییرات تالاب ها روند طبیعی است و ربطی به تاثیر انسان و اقلیم ندارد تاکید کرد: متاسفانه دخالت های انسانی تاثیر منفی بر تالاب ها گذاشته و دوره های طبیعی حیات در تالاب ها را مختل کرده است.

232360