پرونده ویژه پرسون؛ بررسی معضل کار در سنین کم/ بخش سوم

خودکشی کودکان کار رو به افزایش است

خودکشی محمد 14 ساله قطعا آخرین خودکشی کودکان کار به خاطر فقر نخواهد بود. همانطور که در ماه گذشته هم شاهد خودکشی کودک کار دیگری بودیم که برنامه تلوزیونی ماه عسل شرکت کرده بود.

به گزارش سایت خبری پرسون، پرونده ویژه رسانه ما (بررسی معضل کار در سنین کم) شوربختانه با خودکشی محمد کودک کار ماهشهری مصادف شده است. در بخش های قبلی پرونده خبری به عوامل مختلف در شکل گیری معضل کودک کار پرداختیم.

خودکشی محمد 14 ساله قطعا آخرین خودکشی کودکان کار به خاطر فقر نخواهد بود. همانطور که در ماه گذشته هم شاهد خودکشی کودک کار دیگری بودیم که برنامه تلوزیونی ماه عسل شرکت کرده بود.

یکی از دوستان محمد می‌گوید، فقر و تنگ‌دستی علت تصمیم محمد برای پایان دادن به زندگی‌اش بوده است.دوست محمد می‌گوید؛ او به دلیل مشکلات مالی و نان آور خانواده بودن، سال گذشته ناچار به ترک تحصیل شد.

محمد به شغل دستفروشی‌ مشغول بوده و این اواخر با سه‌چرخه‌ای‌ که از سوی بستگانش در اختیار او گذاشته شده بود، به شغل‌ فروش‌ آب‌ تصفیه شده روی آورده بود که با شیوع بیماری کرونا دیگر کسی حاضر به خرید آب از این کودک دست‌فروش‌ نبوده‌است.

او در سال های گذشته در کنار‌ شغل دستفروشی‌، برای تأمین هزینه‌های تحصیل به توپ‌جمع‌‌ کنی در زمین فوتبال ماهشهر مشغول بوده است.

برخی از ورزشکاران می‌گویند در سال هایی که محمد درس می‌خواند، چندین بار از آنها درخواست ۵ هزارتومان پول می‌کرده تا بتواند برای ادامه تحصیل خود دفتر و خودکار تهیه‌ کند‌.

محمد که در منطقه‌ای‌ فقیرنشین در بافت قدیمی ماهشهر مرکزی همراه پدر و مادر پیر خود زندگی می‌کرد، بامداد دو شب گذشته خود را به دار آویخت.

هیچ رسانه ای به مرگ ابوالفضل توجه نکرد

پنجم مرداد ماه ابوالفضل کودک 12 ساله نیشابوری بر اثر حادثه ای که علت آن را سازمان آتش نشانی در دست بررسی اعلام کرده است جان خودش را در یکی از کوره های آجرپزی این شهر از دست داده است. اگر در تمامی سایت های خبری دنبال این خبر بگردیم خبری کوتاه در حد چند خط و مختصر در خصوص این مورد پیدا خواهید کرد. متاسفانه در سال های گذشته به دلیل تکرار چنین اتفاقاتی حساسیت عمومی در مورد حوادثی که برای کودکان کار رخ می دهد کمرنگ شده است.

کار کودکان در کوره‌های آجرپری یکی از اشکال کار کودکان است که عموما نادیده گرفته شده وعموما آمار دقیقی از میزان کودکان کار شاغل در این شغل خطرناک در دست نیست. این کودکان به دلیل آن که خارج از دید شهروندان در طول روز و حریم شهری هستند مغفول مانده اند و کسی از وضعیت آنها اطلاع دقیقی ندارد. همچنین کار در این کوره ها معمولا ساعت مشخصی ندارد و ممکن است کودکان تا پاسی از شب مشغول به کار باشند. در حالی که فضای آن به شدت برای کودکان پرمخاطره است.

نیشابور یکی از شهرهایی است که به دلیل وجود کوره‌های آجرپزی متعدد در خارج از حریم شهری کودکان کار زیادی را استخدام می کنند.

231037