ماجرای بدهی چند میلیاردی وزارت ارشاد به تعاونی مطبوعات کل کشور چیست؟

یادداشت/ دکتر بهبهانی صاحب امتیاز و‌ مدیر مسئول روزنامه سایه که همزمان مدیر عامل تعاونی مطبوعات کل کشور هم  در اختیار داشت به شرح وظایف و ‌عملکرد تعاونی مطبوعات کل کشور پرداخت و از محاسن عضویت در این تعاونی دقایق فراوانی ایراد سخن نمود
 تا اینکه چند نشریه تمایل خود را جهت  عضویت در این تعاونی اعلام نموده و به فراخور حال خود با پرداخت مبالغی که حداقل دویست هزار تومن بود سهامداران آن تعاونی شدند که در ما به ازای آن از امتیازات مختلف آن تعاونی همانند ماشین و زمین وخانه و حتی سهمیه کاغذ به صورت اقساطی بهره مند می شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، تعاونی مطبوعات کشور با گستره فعالیت سراسر کشور و تاریخ ثبت نامحدود از سال 1367 توسط جمعی از صاحبان امتیاز و مطبوعات مستقل شروع به کار کرد و با پیوستن قریب به اتفاق مطبوعات کشور با پذیرش 763 عضو واجد شرایط، به‌عنوان خانه مطبوعات ایران شناخته شد که البته تا کنون تعداد اعضا این تعاونی بیشتر از رقم مذکور است

اما اوایل پاییز نود وسه بود که برای اولین بار تعاونی مطبوعات کشور در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و با حضور تنی چند از مدیران مسئول و صاحبان امتیاز نشریات محلی کرمانشاه و در ایامی که رحیمی زنگنه سکان داری ارشاد کرمانشاه را در اختیار داشت جلسه ای تشکیل داد.

در آن جلسه که بیشتر با هدف آشنایی مسئولان مطبوعات محلی کرمانشاه با تعاونی مطبوعات کل کشور برگزار شده بود. دکتر بهبهانی صاحب امتیاز و‌ مدیر مسئول روزنامه سایه که همزمان مدیر عامل تعاونی مطبوعات کل کشور هم در اختیار داشت به شرح وظایف و ‌عملکرد تعاونی مطبوعات کل کشور پرداخت و از محاسن عضویت در این تعاونی دقایق فراوانی ایراد سخن نمود
تا اینکه چند نشریه تمایل خود را جهت عضویت در این تعاونی اعلام نموده و به فراخور حال خود با پرداخت مبالغی که حداقل دویست هزار تومن بود سهامداران آن تعاونی شدند که در ما به ازای آن از امتیازات مختلف آن تعاونی همانند ماشین و زمین وخانه و حتی سهمیه کاغذ به صورت اقساطی بهره مند می شدند؛ اما همینک که بیش از شش سال. از عضویت و خرید سهام در آن شرکت می گذرد خبری از هیچکدام از وعده های تعاونی مطبوعات از جمله تامین سهمیه کاغذ نشریات کرمانشاهی به نرخ تعاونی برای نشریات عضو خود نشد تا اینکه در سال نود وهفت این تعاونی به نشریات کرمانشاهی اعلام کرد تقاضای سهمیه کاغذ خود را مکتوب به تعاونی مطبوعات کل کشور ارسال کنند که این کار بلافاصله انجام گرفت؛ اما از سال نود و هفت تا کنون نه پاسخی به نامه ها داده شد و نه خبری از سهمیه کاغذ نشریات کرمانشاهی شده و نه پاسخ مناسبی از تعاونی مربوطه ارائه میگردد.


بیشتر بخوانید؛

انتظارات و مطالبات مردم استان کرمانشاه از قاضی القضات/ گوشه ای از درد و دل خانواده آسیه پناهی+فیلم


لذا از بهبهانی مدیر عامل محترم تعاونی مطبوعات کل کشور تقاضا شد ضمن ارائه شفافیت عملکردی و اعلام ارزش سهام و سود آن از زمان خرید سهام در سال نود و سه سال تا سال نود و نه که پاییز آن را سپری میکنیم و مشخص شدن سهمیه های کاغذ نشریات کرمانشاهی عضو تعاونی مطبوعات و سایر اقدامات انجام شده برای اعضا تعاونی که علی القاعده تعدادی از نشریات کرمانشاهی را نیز شامل می شود اقدام نموده به ‌تنویر اذهان رسانه های محلی کرمانشاه و روشن‌شدن تکلیف آنان و سهامشان اقدام کنند.

که وی و برای اولین بار در پاسخ از مطالبات چند میلیاردی تعاونی از وزارت ارشاد خبر داد. خبری که در پاییز نود و سه و در جلسه کذایی که ذکر آن رفت هیچ اشاره ای بدان ننمود و اما حکایت این بدهی چند میلیاردی وزارت ارشاد چیست که سبب شده مالک ساختمان تعاونی اعتبار ملک مذکور را به خاطر عدم پرداخت بها آن تصرف کند.

مدیرعامل تعاونی مطبوعات درباره بدهی ارشاد به این تعاونی و عدم پرداخت آن از سال ۸۱ تاکنون و جریان پیگیری پرداخت این بدهی در دولت‌های مختلف سخن گفت.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر بهبهانی که از سال ۸۹ به عنوان مدیر هیات مدیره تعاونی مطبوعات در این تعاونی فعالیت می‌کند، صبح امروز (ششم شهریور ماه) در جلسه‌ای با خبرنگاران درباره تاریخچه طلب تعاونی مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: سال ۸۱ قراردادی میان مدیرعامل وقت شرکت تعاونی مطبوعات با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و سرمایه‌گذاری به نام موسسه فار به مدیریت فرامرز علیزاده مقدم امضا می‌شود. بر اساس این قرارداد تعاونی مطبوعات موظف می‌شود طبق حواله‌های صادره از وزارت ارشاد به نشریات کاغذ بدهد و ارشاد هم در مقابل به تعاونی حق‌العمل بپردازد.

وی ادامه داد: این قرارداد بخوبی پیش می‌رفت و در چند مرحله وزارت ارشاد بدهی‌های خود را به تعاونی مطبوعات پرداخت می‌کرد، تا اینکه در آخرین روزهای دولت آقای خاتمی و حضور آقای مسجد جامعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاونی مطبوعات ۳۹۰ میلیون تومان از وزارت ارشاد طلب‌کار می‌شود. دولت بعدی و وزیران ارشاد آقایان صفارهرندی و حسینی حاضر به پرداخت بدهی نمی‌شوند. سال ۸۹ من به عنوان مدیر هیات مدیره تعاونی مطبوعات با وزرای وقت مذاکره کردم اما پاسخ آنها این بود که بدهی مربوط به دولت آقای خاتمی است و پرداخت آن بر عهده ما نیست.

مدیرعامل تعاونی مطبوعات خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم با اولین وزیر ارشاد یعنی علی جنتی نیز درباره این بدهی ارشاد به تعاونی مطبوعات صحبت کردیم که وی هم با پرداخت بدهی موافقت کردند.

بر همین اساس کاراندیش، معاون فعلی ارشاد با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کردند و این سازمان مدعی شد که بدهی را باید ارشاد بپردازد. سال ۹۲ بدهی ارشاد را سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برآورد کردند که معاونت مطبوعاتی این مبلغ را بر عهده گرفت و وزیر ارشاد در نامه‌ای نوشت که این مبلغ مورد تأیید او است.

بهبهانی اظهار کرد: در ادامه دیوان محاسبات مبلغ بدهی را چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تأیید کرد و بر اساس رأی دادگاه این مبلغ مورد تأیید قرار گرفت. این در حالی است که معاونت مالی اعلام کرد تنها دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از بدهی را پرداخت می‌کند. بنابراین در این مورد با طلبکار تعاونی یعنی موسسه فار مذاکره کردیم که حاضر شد مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را بگیرد و از طلب خود صرف نظر کند اما باز هم وزارت ارشاد به دلایل مختلفی حاضر به پرداخت این مبلغ نشد. با وجود آنکه طلبکار تعاونی مطبوعات خود عضو این تعاونی است بر اساس رأی دادگاه و بدون اطلاع به ما سند ملک تعاونی مطبوعات را به نام خود زد و ما پس از دو سال، یعنی در سال ۹۴ از این موضوع مطلع شدیم.

وی با اشاره به درخواست‌های مکرر برای گفت‌وگو با وزیر فرهنگ و ارشاد درباره بدهی این وزارتخانه به تعاونی مطبوعات بیان کرد: به عنوان مدیرعامل یک مجموعه مدیریتی مطبوعاتی با ۲۰۰۰ عضو شامل مدیر مسؤول روزنامه‌ها و مجلات یک سال و نیم است کتبی و شفاهی از طرق مختلف تقاضای گفت‌وگو با وزیر ارشاد را دارم که محقق نشده است؛ البته با وجود آنکه آقای دکتر صالحی فردی نجیب و متدین است، هنوز موفق به دیدن ایشان نشده‌ام.

مدیرعامل تعاونی مطبوعات بیان کرد: نکته قابل توجه تفاوتی است که در پیگیری بدهکاری ما و طلبکارمان در پرونده‌ای جدا از وزارت فرهنگ و ارشاد وجود دارد. موسسه فار نیز از وزارت ارشاد به واسطه دو و نیم میلیارد تومان شکایت کرد که با چند سال پیگیری توانست ارشاد را به پرداخت ۸.۵ میلیارد تومان محکوم کند. به هر حال ما تا چند روز آینده شکایتمان از وزارت ارشاد را از طریق دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، دیوان محاسبات دیوان عالی اداری و بازرسی کل کشور شکایت خواهیم کرد. البته بنده در جایی توانستم آقای روحانی را ببینم و به او درباره بدهی ارشاد به تعاونی مطبوعات توضیح بدهم که ایشان اعلام کردند این بدهی باید پرداخت شود اما متأسفانه گفته ایشان پیگیری نشد.

بهبهانی اضافه کرد: آقای دکتر صالحی وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چندین بار به معاونین خود دستور پرداخت بدهی را به تعاونی مطبوعات داده است ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. در نهایت طلبکار ما توانست ملکی که از ۳۰ سال پیش توسط تعاونی مطبوعات خریداری شده بود و ما تاکنون در آن حضور داشتیم را بر اساس رأی دادگاه بگیرد و هفته گذشته نیز ما را مجاب به تخلیه کرد، اما ما همچنان شکایت‌مان از وزارت فرهنگ و ارشاد و طلبکار را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره علت شکایت تعاونی مطبوعات از طلبکار این تعاونی توضیح داد: این فرد از سال ۸۱ تا ۸۹ شکایت خود را پیگیری نکرد. به شخصه علت این موضوع را افزایش مبلغ این بدهی در این سال‌ها می‌دانم و علت شکایت ما از این فرد به دنبال همین موضوع است. همچنین این فرد از تعاونی مطبوعات شکایت نکرده بلکه از شخص من و چند تن دیگر از اعضای هیأت مدیره تعاونی شکایت کرده است. این در حالی است که این فرد از تعاونی مطبوعات و نه شخص بنده طلبکار بوده است. از طرف دیگر او از ما شکایت کرده است که سالن کنفرانس تعاونی مطبوعات را به صورت شخصی برای برگزاری مراسم‌ مختلف اجاره داده‌ایم، در حالی که ما از این سالن صرفا برای کمک به همکاران رسانه‌ای خودمان آن هم به صورت رایگان استفاده کرده‌ایم.

مدیرعامل تعاونی مطبوعات یادآور شد: بارها همکاران شهرستانی و تهرانی ما در تعاونی مطبوعات خواسته‌اند تا در تجمعی صدای خودمان را به مسؤولان برسانیم اما با توجه به برهه حساس کنونی و عشق و علاقه‌ای که به وطن دارم، حاضر به پذیرش این تقاضا نشده‌ام.

با این حساب و اداعاهای جناب بهبهانی به نظر میرسد که سهام خریداری شده اعضا کرمانشاهی این تعاونی و سرنوشت آن در ابهام قرار گرفته باشد و در این میان مسئولان وقت اداره ارشاد کرمانشاه که زمینه آشنا یی و سهام داری نشریات محلی کرمانشاه در آن تعاونی را فراهم نموده اند می بایست پاسخگو باشند.

نویسنده: سید وحیدحسینی روز نامه نگار

227884