گزارش پرسون از آمارهای عجیب یک مسئول؛

کجای ایران قیمت گوشت 20 هزار ارزان شده است؟/ مسئول محترم لطفا با ملت کمی صادق باش

پوریان، رئیس تامین کنندگان دام زنده کشور در گفتگو با خبرنگاران از کاهش 20 هزار تومانی گوشت قرمز در سطح بازار خبر داد است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، روز گذشته، منصور پوریان؛ رئیس تامین‌کنندگان دام ‌زنده کشور در گفت وگو با برخی از رسانه ها سخنانی بر زبان آورده بودند که هم جای تعجب دارد و هم جای تاسف.

تعجب از آنجا که این فعال حوزه تامین گوشت آیا از قیمت گوشت قرمز خبر ندارد یا اینکه خود را به بی خبری زده است!

پوریان در این گفتگو عنوان کرده است که قیمت گوشت قرمز در کشور 20 هزار تومان کاهش پیدا کرده است، حال رئیس محترم تامین کنندگان دام زنده آدرس محلی که گوشت قرمز خود را 20 هزار ارزان تر از همه جای ایران می فروشد را لطفا اعلام بفرمایند تا شاید باری از دوش مردم برداشته شود و کارگری که خود و فرزندانش ماههاست که در آرزوی خرید گوشت هستند بدانجا مراجعه کنند که هم نیازشان برطرف شود و هم فاتحه ای برای اموات حضرتعالی بفرستند.

آیا واقعا رئیس تامین کنندگان دام زنده از قیمت های سرسام آور و دست نیافتنی گوشت قرمز در کشور بی خبر است که اینگونه با اطمینان خاطر از کاهش قیمت گوشت قرمز در سطح بازار خبر می هد!

از سوی دیگر پوریان میزان دام سبک و سنگین در کشور را مازاد بر نیاز بازار مصرف عنوان می کند و این یعنی چراغ سبز به صادرات کنندگان! در حالی که بسیاری از مسئولان از قاچاق دام زنده به آنسوی مرزها همیشه گله مند هستند که البته این گلایه ها بجا و بحق است.

اما نکته قابل تامل اینکه رئیس تامین کنندگان دام زنده از خود نمی پرسند که علت کاهش 40 درصدی گوشت قرمز در بازار چیست؟ البته وی علت این کاهش مصرف گوشت قرمز را ویروس کرونا می داند اما این تناقض گویی هم حدی دارد، پزشکان و متخصصان اعلام می کنند که برای بالا بردن مقاومت بدن در برابر کرونا، تقویت و تغذیه سالم و کامل از اولویت های ایمنی در برابر این ویروس است و اتفاقا دوستان پزشک و متخصص بر مصرف گوشت قرمز در این ایام تاکید فراوان دارند حال چرا کرونا باعث این کاهش مصرف شده، سئوالی است که پوریان باید بدان جواب بدهد.

بالا و پایین رفتن قیمت گوشت قرمز به سان طلا و ارز و سکه چرا به چشم رئیس تامین کنندگان دام زنده نمی آید و اینگونه با صراحت و قاطعیت از کاهش قیمت این ماده پروتیئنی سخن به میان می آورد؟


بیشتر بخوانید؛

73 هزار دام قاچاق در مناطق مرزی کشف شد

۳۳ تن گوشت احتکار شده در بندرعباس کشف شد


پوریان در بخشی از مصاحبه دیروز خود با خبرنگاران اظهار کرده بود که: «هم اکنون در تولید دام کشور بویژه گوسفند شرایط مناسبی داریم و نیاز است که دولت‌ها تصمیمات مناسبی در خصوص صادرات اتخاذ کنند».

البته ظاهرا ایشان آمار دام های کشور را نیز به خوبی سرشماری کرده اند. وی می گوید که 68 تا 70 میلیون راس دام سبک در کشور داریم که از این تعداد 13 میلیون راس قابل کشتار هستند و در ادامه می گوید که «هم اکنون در تولید دام سبک در بهترین وضعیت قرار داریم به طوریکه در محدوده گوشت گوسفندی ۳۵ هزار تن و گوشت گوساله ۵۰ هزار تن قابلیت صادرات داریم که این امر بدان معناست که به خوداتکایی کامل رسیده ایم! و همواره باید حمایت‌ها صورت گیرد تا این روند توسعه یابد».

همه امیدواریم که این حمایت ها برای صادرات دام سبک در کشور آغاز نشود که بی شک در صورت تحقق این مهم قیمت گوشت به جز جایی که پوریان اعلام می کند گوشت 20 هزار تومان ارزان تر از دیگر مناطق کشور است، دیگر نقاط کشور با قحطی گوشت مواجه خواهد شد.

تمام آمارها از دیدگاه پوریان؛ رئیس تامین کنندگان دام زنده کشور بسیار خوب، ایده آل و آرمانی است، ولی ای کاش این مسئول سری به قصابی های بالا و پایین شهر بزنند و نگاهی به قیمت ها داشته باشند که بی شک نظرش عوض می شود و دیگر به آمارهای خود نیز اعتمادی نخواهد داشت.

البته رئیس تامین کنندگان دام زنده برای امید دادن به مردم و مصرف کنندگان داخلی در بخشی از مصاحبه خود می گوید که «هم اکنون قیمت دام آن سوی مرز‌ها بالاست که قاچاق دام‌ می تواند اسباب گرانی را در بازار داخل فراهم کند، به همین خاطر صادرات گوشت را باید جایگزین آن کرد تا نوسانی در بازار نداشته باشیم» هیچ کارشناس اقتصادی در حوزه صادرات و واردات نمی تواند این جمله ثقیل پوریان را برای مخاطب هیجی کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد که رئیس تامین کنندگان دام زنده به اخبار وضعیت قاچاق دام در کشور توجهی نمی کند یا کلا اهل رسانه نیست و از آمار بالای کشفیات دام های سبک و سنگین در مرزها توسط مرزبانی، نیروی انتظامی و... کاملا بی خبر است که اینچنین با قاطعیت به خبرنگاران می گوید: «در حال حاضر قاچاق دام در حدی نیست که بتوان درباره آن صحبت کرد چرا که مرز‌ها بسته و کنترل‌ها شدید شده است»!.

بهتر است کسی که به عنوان متولی تامین دام زنده در سطح کشور است آشنایی حداقلی با وضعیت بازار گوشت در سطح جامعه داشته باشد و با آمار و ارقام واقعی با خبرنگاران و رسانه ها سخن بگوید.

آیین مهر ـ استان کردستان

226804