9 ماهه سال 99 بررسی شد؛

نگاهی به عملکرد و موفقیت های کانون پرورش فکری استان قزوین

مژده اروجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین ضمن توضیح مختصری درباره تاریخچه کانون پرورش فکری استان قزوین، فعالیت‌های این کانون در سال 1399، و عملکرد این مجموعه پویا و رو به رشد را بر شمرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از قزوین، مژده اروجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین درباره کانون پرورش فکری استان قزوین چنین عنوان کرد:کانون پرورش فکری در قزوین از سال 1354 با راه اندازی نخستین مرکز فرهنگی و هنری در استان قزوین آغاز به کار کرده است.

در حال حاضر این مجموعه فرهنگی پیشینه‌دار و شناخته شده با برخورداری از 16 مرکز فرهنگی و هنری ثابت درسراسر استان، 5 کتابخانه سیار شهری و روستایی و یک کتابخانه پستی به کودکان و نوجوانان سراسر استان به ویژه مخاطبان کمتر برخوردار علاوه بر فعالیت امانت کتاب، خدمات فرهنگی،هنری، ادبی و علمی ارائه می‌کند.

انجام بیش از 62 فعالیت متنوع و کارشناسی‌شده، برخورداری از مربیان توانمند و دارای مهارت‌های ویژه و کسب رتبه های قابل توجه استانی، کشوری و بین المللی اعضا و مربیان کانون در مسابقات و جشنواره‌های مختلف تنها بخش کوچکی از جلوه حضور و فعالیت کانون در استان قزوین به شمار ‌می‌آید.

در ادامه، فعالیت‌های کانون در سال 1399، و عملکرد این مجموعه پویا و رو به رشد را چنین بر شمرد.

سال 99 با شرایط فاصله گذاری اجتماعی به سبب گسترش بیماری کرونا علاوه بر ایجاد محدودیت تازه برای کانون مانند محرومیت از حضور فیزیکی کودکان و نوجوانان، فرصت مناسبی برای بروز توانمندی کانون در سازگاری با شرایط و همراهی مداوم با مخاطبان خود با استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی از جمله وبگاه کانون استان . برگزاری بیش از 200 نشست مجازی توسط انجمن‌های هنری، ادبی و فرهنگی کانون استان مانند انجمن قصه‌گویی، هنرهای نمایشی، پویانمایی، عکاسی، سرود و...با دعوت از مدرسان صاحب‌نام و توانمند برای افزایش آگاهی و مهارت اعضا در رشته‌های مختلف و نیز نقد و بررسی آثار واحد هنرهای نمایشی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، با ساخت مجموعه نمایشی«ماجراهای گل‌بهار و آقاجون » با پیک امید مجازی کانون همکاری کرد که پنج قسمت از این برنامه در پایگاه اینترنتی این طرح منتشر شد. این مجموعه، شامل چند قسمت، اجرای مجری-عروسک همراه با طنز و نکات آموزشی درباره پیشگیری از بیماری کرونا بود..

یادآور می‌شود، کانون پرورش فکری در پی شیوع بیماری کرونا طرح جدیدی با عنوان «پیک امید مجازی» را به اجرا درآورده است تا برخی از فعالیت‌ها و تولیدات آموزشی داوطلبانه و جهادی مربیان خود را از طریق سایت‌های اینترنتی و صفحه‌های کانون در شبکه‌های اجتماعی در اختیار کودکان و نوجوانان ایرانی قرار دهد

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین فراخوان هنری و ادبی «بهارانه» را در پنج رشته متنوع برای مخاطبین خود در فضای مجازی منتشر کرد

با هدف ایجاد نشاط و پربارسازی اوقات فراغت مخاطبین کانون در طی دوره فاصله گذاری اجتماعی به سبب شیوع بیماری کرونا، کانون استان قزوین فراخوان هنری و ادبی «بهارانه» را در فضای مجازی منتشر کرد.

این فراخوان در دو بخش هنری شامل رشته‌های نقاشی و خوشنویسی و بخش ادبی شامل شعر، داستان کوتاه و متن ادبی با موضوع بهار، امید و نیز موضوع آزاد منتشر شد..

انجمن قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان قزوین، برای نخستین مسابقه قصه‌گویی مجازی خود با عنوان «زیر گنبد کبود» فراخوان داد.

در پی دوره فاصله گذاری اجتماعی به سبب شیوع بیماری کرونا، انجمن قصه‌گویی کانون استان قزوین با انتشار فراخوان مسابقه قصه گویی مجازی ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان «زیر گنبد کبود» همراه با تلاش برای احیای سنت دیرینه قصه‌گویی و انس کودکان و نوجوانان با آن، برای ایجاد روحیه پرنشاط در مخاطبین خود در این ایام قدم برداشت.

این مسابقه ویژه کودکان و نوجوانان 7 تا 17 ساله برگزار شد.


بیشتر بخوانید:

برگزاری جشنواره «شهر خوب برای بچه‌های خوب» در یزد

اجرای 290 برنامه در هفته کودک در همدان


هم‌زمان با ماه مبارک رمضان و دوره فاصله‌گذاری اجتماعی به سبب گسترش بیماری کرونا، همکاران اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین از خانواده‌های آسیب دیده این رویداد در طرحی با عنوان «یاری کریمانه»حمایت کردند.

به مناسبت سال‌روز حماسه سوم خرداد، انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین با همکاری حوزه هنری استان کتاب صوتی «ایران من» را ضبط و منتشر کرد.

به مناسبت هفته ایثار و مقاومت واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، نشست مجازی نقد و بررسی کتاب «بوسه بر غبار» را برگزار کرد.

انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین در همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین، چند نمایش آموزشی-توجیهی تولید کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با هدف رایزنی برای تامین اعتبار برای مراکز فرهنگی و هنری البرز با فرماندار این شهرستان «محمد نصیری»دیدار کرد.

انجام ثبت‌نام دوره‌های تابستانی کانون در سراسر استان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری.

متقاضیان عضویت در مراکز کانون از تابستان امسال علاوه بر خدمات مرتبط با امانت کتاب و استفاده از سالن مطالعه از هشت فعالیت کتاب محور رایگان شامل معرفی و نقد و بحث کتاب، روخوانی، آشنایی با مفاخر، مشاهیر، مشاغل و ویژگی‌های تاریخی و جغرافیای و اقوام سرزمین، آشنایی با قرآن و احادیث، مهارت‌های خوب شنیدن و خوب گفتن(قصه‌گویی) بهره‌مند شدند..

همچنین با افزایش فعالیت‌ها و کارگاه‌های تابستانی از ۴۴ فعالیت به ۶۲ فعالیت علاقه‌مندان توانستند از کارگاه‌های آموزشی مانند مهارت‌های ارتباطی و تمرین خوب زندگی کردن تا انواع زیر مجموعه‌های هنرهای تجسمی، نمایش و تئاتر، شعر و داستان نویسی( فعالیت‌های ادبی)، پویانمایی، قصه‌گویی (فن بیان، زبان بدن، پرورش و پردازش متن)، فعالیت‌های علمی، عکاسی، نجوم و رباتیک برحسب امکانات مراکز فرهنگی و هنری استان برخوردار شوند.

همچنین با توجه به گسترش بیماری کرونا در کشور و محدودیت‌هایی که برای اوقات فراغت تابستان کودکان و نوجوانان وجود دارد، مرحله نخست راه‌اندازی سامانه مرکز مجازی کانون با هدف دسترسی آسان و ایمن خانواده‌های ایرانی و همه فارسی‌زبانان دنیا از ۵ تیر ۱۳۹۹ رونمایی شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از دو سطح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون به‌شکل بدون زمان (آفلاین) و برخط (آنلاین) کانون استفاده کنند.

اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در کانون استان قزوین

گرامی‌داشت هفته حجاب و عفاف در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین

«-بهادر» و «خان دایی» دو عروسک تازه واحدهای نمایشی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین رونمایی شدند.

با هدف ساخت و ضبط آموزش‌های آنلاین(برخط)، استودیو کارگاه‌های مجازی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین افتتاح شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با همکاری شرکت نادکو، بزرگ‌ترین دوره‌های آنلاین رباتیک دانش‌آموزی در کشور را برگزار کرد..

همه مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین برای برگزاری بزرگ‌ترین دوره‌های آنلاین رباتیک دانش‌آموزی در کشور با همکاری شرکت نادکو( برگزار کننده مسابقات کشوری نادکاپ دانشگاه صنعتی شریف)ثبت نام کردند..

‎-اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اجرای چند برنامه متنوع هفته دولت را گرامی داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد و هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه‌های متنوعی در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اجرا شد.

دومین دوره کارگاه‌های مجازی کانون استان قزوین در فصل پاییز برگزار شد.

آغاز و برگزاری بیش از 25 کارگاه‌ مجازی پاییزی از جمله خوشنویسی، پویانمایی، نقاشی کودک، طراحی، ویترای، داستان‌نویسی مقدماتی و پیشرفته، نوشتن خلاق، قصه‌گویی، اوریگامی، کارگاه شعر طنز، نجوم، رباتیک، سفالگری، الکترونیک، حال خوش زندگی، بلندخوانی، مادر و کودک، زیست شناسی و کاردستی با دور ریختنی‌ها

پیام استاندار قزوین به مناسبت هفته ملی کودک؛استاندار قزوین به مناسبت هفته ملی کودک با ارسال پیامی، این روزها را فرصتی برای یادآوری حقوق کودکان و نوجوانان دانست.

اجرای چند برنامه کلان مجازی به مناسبت هفته ملی کودک.

اجرای مسابقه، آغاز کلاس‌های برخط فصل پاییز(کارگاه‌های مجازی)، برگزاری آیین گرامی‌داشت روز جهانی کودک(۱۶ مهرماه) با اجرای یک برنامه نمایشی آنلاین، اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان، تبیین و یادآوری حقوق کودک برای خانواده‌ها، اجرای برنامه‌های متنوع در مراکز فرهنگی و هنری سراسر استان و فضاسازی شهری در گرامی‌‍داشت هفته ملی کودک بخشی از برنامه های کانون استان قزوین در هفته ملی کودک امسال بود..

در راستای ارزش‌گذاری به شعائر دینی و مذهبی و حماسه بزرگ عاشورا، برنامه‌های با محوریت گرامی‌داشت اربعین حسینی(ع) با هشتگ #بچه‌های_اربعین در سطح استان اجرا شد..

نخستین برگزاری مجازی آیین روز جهانی کودک

با توجه به شرایط دوره فاصله گذاری اجتماعی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای نخستین بار، آیین گرامی‌داشت روز جهانی و هفته ملی کودک را به شیوه مجازی (برخط)برگزار کرد.

این برنامه با توجه به شرایط دوره فاصله گذاری اجتماعی به سبب گسترش بیماری کرونا، به صورت مجازی و از طریق پخش زنده در پیام‌رسان گپ در دسترس دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و نیز مسوولان استان قرار گرفت.

اجرای چند برنامه متنوع از جمله نماهنگ سرود صلح، مسابقه عاشورایی و معرفی برگزیدگان آن، بخش ورزش، چند اجرای مجری-عروسک پرنشاط همراه با معرفی حقوق کودک، معرفی کلاس‌های برخط پاییزی کانون، قصه‌گویی، پخش نماهنگ نمایشگاه مجازی آثار اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون استان، نمایش تیزر هفته ملی و در پایان برگزاری آیین دعا و نیایش برای تندرستی، آرامش و صلح برای همه کودکان در جهان از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

با پیگیری مدیرکل کانون قزوین، به مناسبت هفته ملی کودک، مسوولان قزوین در زمینه بازسازی قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دراین استان،قول مساعد دادند.

با پیگیری «مژده اروجی» مدیرکل کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین به مناسبت هفته ملی کودک، «سیاوش طاهرخانی»شهردار و اعضای شورای اسلامی قزوین برای بازسازی قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی و هنری کانون در این شهرستان قول همکاری دادند.

به همت انجمن سرود نوجوان کانون استان قزوین، ویژه‌‎ -برگزاری نخستین پویش مجازی لب آهنگ کودکان و نوجوانان استان قزوین با عنوان «کودکان صلح».

این پویش به مناسبت هفته ملی کودک اجرا شده و در آن از همه‌ی کودکان و نوجوانان 7 تا 16 سال استان قزوین دعوت شده تا با اجرای خلاقانه و هنرمندانه لب‌آهنگ سرود(دابسمش) "کودکان صلح" در نخستین پویش مجازی سرودخوانی کودکان و نوجوانان شرکت کنند.

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، یک پویش و یک مسابقه توسط انجمن قصه‌گویی و عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد.

بر این اساس، دومین مسابقه عکاسی استانی با عنوان«دوست دانای من» به همت انجمن عکاسان نوجوان کانون استان قزوین با هدف پرورش خلاقیت و توانمندسازی مخاطبان و معرفی کتاب به شیوه خلاق برگزار شد. موضوع این مسابقه«من و کتاب‌هایم» و «عنوان و ایده»( در این بخش عکاسی از کتابی انجام می‌شود که عنوان آن با محیط پیرامونش هم‌خوانی دارد) است.

هم‌چنین انجمن قصه‌گویی کانون نیز یک پویش معرفی کتاب با قصه‌گویی با عنوان «کتاب جان! سلام»به این مناسبت برگزار کرد..

هم چنین در مراکز فرهنگی و هنری سراسر استان چندین برنامه متنوع مجازی با هدف ایجاد انس با کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی برای اعضا و سایر علاقه‌مندان اجرا شد.

برنامه‌های کانون قزوین در هفته گرامی‌داشت معلولان (13 تا 20 آذرماه)هم‌زمان با سراسر کشور، با شعار«با توانایی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت» اجرا می‌شود.

برگزاری کارگاه نقاشی، شعرخوانی، تهیه پادکست کتاب، قصه‌گویی، کارگاه کاردستی، نمایش پویانمایی، برگزاری نمایشگاه مجازی از آثار تولید شده و اجرای نمایش به عنوان بخشی از برنامه‌های پیش ‌بینی شده در هفته گرامی‌داشت معلولان است..

یادآور می‌شود، مرکز فرهنگی و هنری مجتمع واقع در شهرک کوثر، به عنوان نخستین مرکز فرهنگی و هنری فراگیر استان، با برخورداری از امکانات مناسب به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه خدمات فرهنگی، هنری، ادبی و علمی ارائه می‌کند.

موفقیت‌ها:‎‌

راه‌یابی سه عضو کانون استان قزوین به دومین مهرواره سراسری شعر «آفرینش»

در پی ارسال فراخوان برای برگزاری دومین مهرواره شعر «آفرینش» کانون، سه عضو ارشد از مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون استان قزوین به این رویداد ادبی سالانه راه یافتند.

زهره طاهر، سیدحسام الدین رضایی و جلال کامیاب‌فر اعضای راه یافته به این مهرواره سراسری هستند که هرسه عضو ارشد مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین و عضو انجمن ادبی نوغزل به مربی‌گری «بتول پورشیخ » بوده‌اند

--درنخستین آفرین‌واره‌ی انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین خوش درخشیدند.

مربیان و اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین در نخستین آفرین‌واره‌ی انجمن عکاسی کانون با عنوان «من و کتاب» آثار ارزشمندی ارائه کردند.

خانم ها مریم بهرامی و مریم عابدزاده (مربی فرهنگی و هنری مرکز فرهنگی و هنری کانون آبیک، میترا فیضی (عضو نوجوان مرکز شماره یک کانون آبیک با مربی‌گری مریم عابدزاده) و محمدحسین گنجلی‌ها (عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین با مربی‌گری نرگس پیله‌فروش‌ها) مربیان و اعضای کانون استان قزوین هستند که آثارشان به نمایشگاه نخستین آفرین‌واره‌ی انجمن عکاسی راه یافته است

راه‌یابی طرح نمایش«بنگ بنگ»به فهرست آثار پذیرفته شده در هجدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک

این نمایش به نویسندگی «زهرا علیجانی» و کارگردانی «سارا سیاح» کارشناس فرهنگی کانون استان قزوین در سال 98 بر روی صحنه رفته است.

--عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین به مرحله نهایی ششمین دوره جایزه بین المللی فرشته راه یافت.

عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری کانون بویین‌زهرا، در بخش داستان کوتاه ششمین دوره جایزه بین المللی فرشته با موضوع قرنطینه به مرحله نهایی راه یافت.

«سمیه ابراهیمی» عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری کانون بویین زهرا با اثری با عنوان«پایان قرنطینه» در این رقابت شرکت کرده بودکه در بخش نویسندگان افغانستانی داوری شد.

در قدردانی از همکاری با طرح خادم‌یاران رضوی و همکاری با دفتر نمایندگی آستان قدس، لوح سپاسی به مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اهدا شد.

در تاریخ 29 شهریور 1399، با حضور نمایندگان دفتر آستان قدس رضوی در استان قزوین در کانون، لوح سپاسی به «مژده اروجی» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اهدا شد

در سومین مهرواره عکس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «من سالم و خوشحالم»، عضو نوجوان کانون استان قزوین شایسته تقدیر شناخته شد.

.«ریحانه ملاحسنی» عضو 12 ساله مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون استان قزوین در این رقابت هنری سراسری در بخش نوجوان به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد

مهدی مردانی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین موفق به کسب عنوان دوم نخستین دوره از جشنواره ملی "شعر طنز نمکدان" با موضوعات مرتبط با بیماری "کرونا ویروس جدید" شد.

--آثار دو عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین به بخش رقابتی چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران راه یافت.

هیات انتخاب چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان فیلم «جشن خوشه‌های تاک» ساخته‌ی بهاران آقایی و «جادوی خواندنی» اثر یوکابد رحمانی از مرکز شماره یک کانون تاکستان را به عنوان آثار راه‌یافته به بخش رقابتی این رویداد معرفی کرد.

کسب رتبه سوم در فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی استان

-اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در فرآیند ارزیابی عملکرد سال 1398 در بین 13دستگاه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی رتبه سوم را کسب کرد.

دو عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین درنخستین مهرواره شعر آیینی «اشک ماه» که فراخوان آن هم‌زمان با روزهای محرم، در مرداد ۹۹ منتشر شده بود، برگزیده شدند.

در این مهرواره، زهره طاهرو مهشاد محمدیاری از اعضای ارشد مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین، برگزیده شناخته شدند.

--اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در چهارمین المپیاد فیلم‌سازی افتخار آفرینی کردند.

در بخش فیلم این المپیاد سراسری «یوکابد رحمانی» از مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون تاکستان برای فیلم «جادوی خواندنی» جایزه نقره دریافت کرد.

مربی این عضو«پرستو رحمانی» مربی هنری مراکز فرهنگی و هنری شماره یک و دو تاکستان بوده است.

همچنین جایزه‌ برنز ایده گروهی نیزبه «یوکابد رحمانی» و «بهاران آقایی» هر دو از اعضای همین مرکز اختصاص یافت.

--عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکستان رتبه دوم قصه‌گویی در بخش کودک و نوجوان را در نخستین جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر از آن خود کرد.

براین اساس، «رها طاهری» عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون تاکستان موفق شد با روایت قصه «مرد و نامرد» از کتاب «بررسی گویش تاتی تاکستان» اثر زنده یاد «عباس طاهری» رتبه دوم این جشنواره سراسری را کسب کند.

--دو عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان «دست‌های پاک، نجات‌بخش زندگی» موفق به کسب دیپلم افتخار شدند.

«آیما کاظمی» عضو 7 ساله و «رضوانه آقابزرگیان» عضو 15 ساله مرکز فرهنگی و هنری کانون الوند به مربی‌گری «پریسا کرمی» دیپلم افتخار این مسابقه را به دست آوردند

حسین رستمی_استان قزوین

225379