تاثیر انتخابات بر قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی

محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: به همان میزان که مشارکت مردم در انتخابات و حضور در پای صندوق های رای افزایش می یابد، قدرت و ایفای نقش دیپلماسی جمهوری اسلامی در عرصه های منطقه ای و بین المللی نیز موثرتر می شود.

تصویر تاثیر انتخابات بر قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد کاظم آل صادق روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، ابراز امیدواری کرد که ایرانیان مقیم عراق و زائران عتبات مقدسه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مشارکت خوبی داشته باشند و با شور و هیجان در مراکز اخذ رای همانند ملت سرافراز ایران اسلامی در سراسر کشور حضور پیدا خواهند کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه در این انتخابات، ملت ایران همانند گذشته حماسه ای دیگر خلق خواهند کرد و رئیس جمهوری مردمی با مشارکت و حمایت حداکثری انتخاب خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری ۴۲ انتخابات پس از پیروزی انقلاب تا کنون از سوی جمهوری اسلامی برای انتخاب رییس جمهور، اعضای مجلس خبرگان رهبری ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی ، تصریح کرد که انتخابات مظهر جمهوریت نظام و جایگاه مردم سالاری دینی در اداره کشور است.

آل صادق تاکید کرد که مداومت و مشارکت ملت ایران در سرنوشت خود و انتخاب عالی ترین مقام اجرایی کشور نمونه ای افتخار آمیز در کشورهای منطقه و دیگر کشورها است.

سفیر کشورمان در ادامه در پاسخ به این سئوال که برای برگزاری هرچه باشکوه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در عراق چه تدابیری اندیشده اید،‌ خاطرنشان کرد که با هماهنگی های بعمل آمده، شش مرکز اخذرای بغداد، نجف، کربلا، بصره، اربیل و سلیمانیه، آمادگی کامل برای دریافت آرای ایرانیان حاضر در عراق را دارند.

وی افزود: در انتخابات فردا جمعه ۱۵ تیرماه همانند دور اول انتخابات ریاست جمهوری، ۱۴ صندوق ثابت و ۱۰ صندوق سیار و در مجموع ۲۴ صندوق در نظر گرفته شده است.

با توجه به عدم کسب اکثریت مطلق آراء توسط چهار نامزد محترم ریاست جمهوری در دور اول، بر اساس ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، دور دوم انتخابات در نخستین جمعه پس از دور اول برگزار می شود.

آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان که در دور اول بیشترین آرا را کسب کردند، فردا جمعه ۱۵ تیرماه به رقابت می پردازند.

براساس اطلاعیه شماره ۳ ستاد انتخابات کشو، فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ (برابر با پنجم جولای ۲۰۲۴) در سراسر کشور انجام می پذیرد لذا بر استناد ماده " ۳۶ " قانون انتخابات ریاست جمهوری همه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها " ۱۸ " سال تمام باشد یعنی " متولدین روز ۱۵ تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن " می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند خود در انتخابات مذکور شرکت نمایند.

یادآور می‌گردد، رای دهندگان خارج از کشور که مدارک شناسایی فوق را به همراه ندارند می توانند با ارائه گذرنامه معتبر خود نیز رای دهند

منبع: ایرنا

705428