اعلام آمادگی گوترش برای کمک به سازمان همکاری شانگهای

دبیرکل سازمان ملل متحده امروز پنجشنبه گفت، سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای، قدرت تلاش برای صلح جهانی را دارد و سازمان ملل آماده است تا در این هدف با آن همکاری کند.

تصویر اعلام آمادگی گوترش برای کمک به سازمان همکاری شانگهای

به گزارش سایت خبری پرسون، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در نشستی در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: «سازمان ملل آماده همکاری با شورای همکاری شانگهای در رابطه با مبارزه با تروریسم در همه جاست. شورای همکاری شانگهای، بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای در جهان، قدرت و مسئولیت فشار برای برقراری صلح را دارد.»

به گفته گوترش، چالش‌های جهانی را نمی‌توان تنها در سطح بین‌دولتی بررسی کرد و اکنون زمان اثبات پایبندی به چندجانبه‌گرایی است که سازمان ملل در مرکز آن قرار دارد. دبیرکل سازمان ملل افزود: هدف نظام جهانی چندجانبه باید صلح مورد نیاز برای توسعه پایدار و تضمین حقوق بشر باشد.

گوترش گفت: «ما به صلح در سراسر خاورمیانه نیاز داریم که با آتش‌بس فوری در غزه آغاز می‌شود. ما به صلح در اوکراین بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی نیاز داریم. ما از سودان تا ساحل، از جمهوری دموکراتیک کنگو تا سومالی، از میانمار تا هائیتی به صلح نیاز داریم. ما به صلح در افغانستان با یک دولت فراگیر که به حقوق بشر احترام می‌گذارد و در جامعه بین‌المللی ادغام می شود، نیاز داریم.»

گرچه گوترش به مساله اوکراین اشاره داشت، اما امسال برای سومین سال پیاپی به اوکراین در اجلاس سازمان همکاری شانگهای اشاره‌ای نشد.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای از ۳ تا ۴ ژوئیه در آستانه برگزار می‌شود. در این مراسم سران کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، هند، ایران، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، چین، مغولستان، امارات، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان حضور دارند.

بر اساس اعلامیه آستانه، کشورهای سازمان همکاری شانگهای آماده اتخاذ تدابیری برای از بین بردن شرایط مساعد تروریسم و ​​افراط‌گرایی هستند.

در این سند آمده است: «کشورهای عضو آماده‌اند تا اقدامات جامعی را برای از بین بردن شرایط مساعد تروریسم و ​​افراط‌گرایی انجام دهند، از جمله ادامه مقابله قاطعانه با تأمین مالی تروریسم، فعالیت‌های استخدام و جابجایی فرا مرزی تروریست‌ها، رادیکالیزه کردن جوانان و همچنین استفاده از اطلاعات جدید و فن‌آوری‌های ارتباطی برای اهداف تروریستی.»

در اعلامیه آستانه آمده است که کشورهای سازمان همکاری شانگهای به تقویت تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از گسترش ایدئولوژی‌های رادیکال، عدم تحمل مذهبی و بیگانه‌هراسی، ملی‌گرایی تهاجمی و همچنین تبعیض قومی و نژادی ادامه خواهند داد.

این سازمان همچنین گفت که استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم غیر قابل قبول است. این سند می افزاید: «تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن قابل توجیه نیست، مدارا با تروریست‌ها و پناه دادن به آنها باید توسط کل جامعه جهانی به شدت محکوم شود.»

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنین در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اقداماتی را که منجر به فاجعه انسانی در نوار غزه می‌شود، به شدت محکوم می‌کنند و نگرانی خود را از تشدید درگیری اسرائیل و فلسطین ابراز می‌کنند. کشورهای عضو با ابراز نگرانی عمیق از تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل، اقداماتی را که منجر به قربانیان متعدد در میان غیرنظامیان و وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه شد، به شدت محکوم می‌کنند.»

در این سند آمده است که رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای خواستار آتش‌بس فوری، کامل و باثبات، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و همچنین فعال کردن تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای هستند. در این بیانیه آمده است: «کشورهای عضو خاطرنشان می‌کنند که تنها راه ممکن برای تضمین صلح و ثبات در خاورمیانه، حل و فصل همه‌جانبه و عادلانه موضوع فلسطین است.»

منبع: ایسنا

705426