کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

اقتصاد و معیشت مردم، محور اصلی جلسه سران سه قوه با مقام معظم رهبری

جلسه سران سه قوه با مقام معظم رهبری یک پیام بسیار مهم داشت و آن عزم حاکمیت برای کمک به اصلاح امور و بهینه‌سازی نظام معیشتی مردم است که این روزها با مشکل و چالش جدی مواجه شده است.

مسلم خانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در تحلیل جلسه سران قوا با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: جلسه سران سه قوه با مقام معظم رهبری یک پیام بسیار مهم داشت و آن عزم حاکمیت برای کمک به اصلاح امور و بهینه‌سازی نظام معیشتی مردم است که این روزها با مشکل و چالش جدی مواجه شده است.

خانی افزود: یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت و حاکمیت این است که موضوع ثبات نرخ ارز و یکسان‌سازی نرخ ارز به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار بگیرد و بانک مرکزی برای تعیین ارزش پول ملی و افزایش ارزش پول ملی یک برنامه عملیاتی سریع و اجرایی را ارائه دهد چرا که وقتی قیمت ارز دچار جهش و التهاب باشد این جهش و التهاب بلافاصله به نرخ تورم و سایر مؤلفه‌های کلیدی اقتصادی سرایت می‌کند و مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود می‌آورد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: امیدوار هستیم بانک مرکزی با سرعت و با رویکرد کارشناسی، یک برنامه عملیاتی اجرایی سریع را برای ثبات بخشیدن به قیمت ارز با در نظر گرفتن مؤلفه‌های محیطی و محاطی، طراحی و اجرایی کند تا شاهد آثار مثبت آن بر ثبات اقتصادی کشور باشیم.

استقرار نظام جامع پایش و رصد کالا کنترل کننده تورم کاذب

مسلم خانی تصریح کرد: نکته مهم دیگر موضوع تورم کاذبی است که در بخشی از کالاها و خدمات به دلیل عدم وجود سامانه‌های نظارتی و نظام‌های نظارتی سیستماتیک به وجود آمده است.

وی در ادامه گفت: استقرار نظام جامع پایش و رصد کالاها و خدمات از نقطه آغاز تا پایان که به دست مصرف کننده می‌رسد یکی از واجباتی است که به شدت می‌تواند تورم کاذب و تورمی که توسط برخی از گروه‌ها آگاهانه به جامعه تزریق می‌شود و نوعی تورم انتظاری و روانی را در جامعه به وجود می‌آورد را کنترل کند و لازم است وزارت صنعت معدن تجارت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان‌های نظارتی این موضوع را اجرایی کنند.

خانی ادامه داد: نکته دیگری که لازم است سران محترم سه قوه به آن توجه کنند موضوع وحدت نظر و وحدت عمل در گفتار و کردار است چرا که تناقض در گفتار و عمل و عدم هماهنگی سه قوه، سردرگمی و آشفتگی در بازار به وجود می‌آورد و به بهم‌ریختگی نظام اقتصادی کشور دامن می‌زند.

وی همچنین تشریح کرد: اگر این پیام به جامعه مخابره شود که سران سه قوه و مقام معظم رهبری که الگوهای حکمرانی کشور هستند با یک ادبیات، یک استراتژی، یک سیاست و یک راهبرد برنامه‌های اقتصادی کشور را به پیش می‌برند، هم هجمه شبکه‌های معاند خارج از کشور کاهش پیدا می‌کند، هم فشار روانی ناشی از دوسویه بودن و چندگانه بودن سیاست‌ها از روی دوش مردم برداشته می‌شود و هم بازار می‌تواند راه خود را بهتر پیدا کند و مسیر منطقی خودش را طراحی و عملیاتی کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این‌که نکته قابل توجه دیگر تأثیرپذیری اقتصاد ایران از مؤلفههای بیرونی از جمله انتخابات آمریکاست، بیان کرد: باید استراتژی‌های روشنی را در سیاست خارجی و اقتصاد بین‌الملل اعمال کنیم یعنی از رویکرد واکنشی به سمت کنش‌گرایی حرکت کنیم و در مواجهه با دولت بایدن این استراتژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ها را در دستور کار خواهیم داشت تا آن تأثیرپذیری شدید، احساسی و هیجانی از مؤلفه بیرونی انتخاب دولت جدید در آمریکا بر قیمت ارز و سایر مؤلفه‌های اقتصادی کاهش پیدا یابد.

هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و سه قوه لازمه عملیاتی شدن مصوبات

خانی در ادامه اظهار داشت: سران سه قوه در رأس تعدادی از وزارتخانه‌ها و قوا قرار گرفته‌اند و دستگاه‌های اجرایی ذیل دستورات و فرامین آن‌ها باید خود را با تصمیم‌گیری‌های جلسات سران سه قوه هماهنگ کنند. گاهی اوقات تصمیمات جلسات سه قوا با آنچه که در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، صنعت معدن و تجارت، نظام اجرایی و اداری کشور در حال عملیاتی شدن است، تطابق ندارد.

وی با بیان این‎که یکی از واجبات عملیاتی شدن سیاست‌های آنی جلسات سه قوه این است که نظام اداری کشور به چابکی و چالاکی و انعطاف پذیری بالایی برسد و خود را به صورت آنی تطبیق دهد، اشاره کرد: متأسفانه در بخش اداری کشور نوعی لخت بودن، سنگینی و کرختی به صورت سنتی وجود دارد و تطبیق بروکراسی اداری با مضامین، فرامین و الگوهای جدید حداقل با یک یا دو ماه تأخیر اتفاق می‌افتد در حالی‌که عملیاتی‌سازی این تصمیم‌ها گاهی به ساعت و به دقیقه وابسته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بنابراین باید موضوع استفاده از دولت الکترونیک در بدنه اجرایی دولت و سایر قوا و هماهنگ‌سازی الگوهای اجرایی مربوط به عملیاتی‌سازی تصمیمات سران سه قوه را در دستور کار قرار دهیم. به عنوان مثال اگر تصمیمی در رابطه با شیوه‌های نظارت بر کالا و خدمت، تسریع در ترخیص کالاها از گمرک، صرافی‌ها، نرخ اجاره بها، نرخ بهره و سایر نرخ‌های تعیین کننده گرفته می‌شود به سرعت اجرایی شود.

مسلم خانی در پایان گفت: به هر میزان سرعت هماهنگی بخش اجرایی و اداری دولت با مصوبات سران سه قوا از طریق طراحی و استقرار و عملیاتی‌سازی نظام دولت الکترونیک سرعت پیدا کند و هماهنگ شود به همان سرعت نشانه‌های ثبات اقتصادی در جامعه نمود پیدا می‌کند. فراموش نکنیم که بازارهای اقتصادی نسبت به مؤلفه‌های پیرامونی بسیار حساس هستند و به سرعت از این مؤلفه‌ها تأثیر می‌پذیرند.

221622