کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

آمریکای قدرتمند در سراشیبی انحطاط و افول

آمریکا با چهار فاکتورِ قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، نهادها (مثل نهاد ریاست جمهوری و نهاد کنگره) و قدرت نرم، آمریکا شد اما در حال حاضر آمریکا در این چهار حوزه دچار افول شده و رو به انحطاط است.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص انحطاط آمریکا بیان کرد: ترامپ به این دلیل که اظهار داشت آمریکا را شماره یک می‌کند، در دوره قبل به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و شعار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ همین مسئله بود. این ادعای ترامپ نشان می‌دهد که آمریکا رتبه یک نبوده است و تصور مردم آمریکا این بود که ترامپ می‌تواند شرایط را اصلاح ‌کند و به این شعار جامه عمل بپوشاند. در صورتی که ریاست جمهوری ترامپ روند افول آمریکا را تسریع کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: کتاب‌های وود وارد نیز همین بحث را مطرح می‌کند. وود وارد از دهه ۷۰ میلادی جزو خبرنگاران مشهور آمریکایی است و خبرنگاری است که داستان واترگیت را در واشنگتن پست برملا کرد. این خبرنگار برای هر رئیس جمهور یک الی دو کتاب نوشته است. کتاب ترس اولین کتابی است که این خبرنگار درباره ریاست جمهوری ترامپ نوشته است و کسی که کتاب را مطالعه می‌کند انحطاط موجود در آمریکا با شواهد و اسناد برایش معنا پیدا می‌کند و با مطالعه این کتاب وضعیت انسداد سیاسی موجود در ساختار حکومتی آمریکا و زوال موجود در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی آمریکا برای خواننده تثبیت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که آمریکا با چهار فاکتورِ قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، نهادها (مثل نهاد ریاست جمهوری و نهاد کنگره) و قدرت نرم، آمریکا شد، گفت: در حال حاضر آمریکا در این چهار حوزه دچار افول شده است. در حوزه نظامی با وجود صرف هزینه‌های بالای نظامی نمی‌توانند این هزینه‌ها را به موفقیت میدانی تبدیل کنند. در حوزه اقتصادی، اقتصادی که بعد از جنگ جهانی دوم نیمی از اقتصاد دنیا را مدیریت می‌‌کرد به زیر ۲۰ درصد رسیده است و از طرفی به خاطر هزینه‌های زیادی که در حوزه نظامی انجام می‌دهند، دچار کسری بودجه شده‌اند. در حوزه خدمات اجتماعی نیز دچار مشکل شده‌اند. یکی از دلایل تظاهرات ماه‌های اخیر در آمریکا به کارهایی که دولت به صورت سنتی در آمریکا انجام می‌داد و در حال حاضر به خاطر عدم توانایی مالی نمی‌تواند انجام دهد، مربوط می شود. در حوزه قدرت نرم نیز آمریکا جایگاه بالایی در دنیا داشت اما در حال حاضر مردم دنیا واقعیت آمریکا و آمریکای بدون روتوش را دیده‌اند و متوجه شده‌اند آمریکا در حوزه قدرت نرم دچار مشکل شده است.

ایزدی افزود: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر نهادهای سیاسی خود، قدرتمند بودن، توانمند بودن و مدیریت داشتن، ابر قدرت شد اما در حال حاضر رو به افول است.

فواد ایزدی در پایان گفت: وود وارد در کتاب ترس وضعیت آمریکا را به خوبی ترسیم می کند و با خواندن این کتاب، انحطاط آمریکا به وضوح حس می‌شود و نقدهایی که این کتاب نسبت به ساختار سیاسی آمریکا دارد، نشان می‌دهد که وضعیت موجود درست نمی‌شود و با ریاست جمهوری بایدن نیز تغییر روند افول آمریکا میسر نخواهد بود.

210110

مطالب مرتبط