اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۷ سنت معادل یک درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۷۳ سنت رسید.
این نرخ تورم که بالا ترین نرخ تورمی سوئد در طول ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن به ۶.۲ درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، بدهی دولت ها در سطح جهان در حال حاضر 88 تریلیون دلار است اما پیش بینی می‌شود در سال 2021 و 2022 حدود 1 درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی جهان کاهش یابد و سپس در حدود 97 درصد ثابت شود.
روسیه که تولید گاز و صادراتش به اتحادیه اروپا در حال حاضر هم به رکورد بالایی رسیده است، اعلام کرده که پیش از افزایش عرضه به بازار محموله های تک اروپا، ابتدا باید ذخایر گازی خود را پر کند.
قیمت هر تن آلومینیوم که از آن در ساخت همه چیز، از قوطی نوشابه گرفته تا تراشه‌های کامپیوتری، استفاده می‌شود، در آخرین معاملات این هفته ۲.۳ درصد جهش کرد و به ۳٫۲۰۹ دلار رسید.
تقاضای بالای گاز طبیعی در ترکیه در سال جاری میلادی، این کشور را مجبور کرده خریدهای نقدی خود را افزایش داده و قراردادهای بلندمدتی را که در زمستان منقضی می‌شوند، تجدید کند.
توسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ رسید .
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۹۹۴ واحد بسته شد.
با افزایش درآمد شرکتهای بزرگ جهانی:

بورس جهانی سبز پوش شد

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۰۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۲۹۴.۷۶ واحد بسته شد.
پس از افزایش سوددهی اوراق قرضه آمریکا:

طلا در معاملات جهانی افت کرد

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با ۱.۵۷ درصد کاهش به ۱۷۶۷ دلار و ۶۲ سنت رسید.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش به ۸۳ دلار و ۳۳ سنت رسید.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۰۰۲ واحد بسته شد.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران گفت: در کشور دیدگاه‌های واقع‌گرایانه‌ای در مورد خودکفایی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد. همین موضوع باعث شده سهم کشور ما از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شود و جایگاه ایران در انتهای زنجیره ارزش آسیا باشد.
روزنامه رسمی دیلی‌صباح ترکیه امروز نوشت: این کشور گفتگوهای مفصلی را برای واردات گاز از کشورهای دیگر و تامین نیاز داخل انجام می‌دهد.