اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از مذاکرات عربستان سعودی و چین بر سر قیمت‌گذاری و خرید نفت خام از طریق یوآن به جای دلار آمریکا خبر داده است. عربستان که از زمان آغاز ریاست‌جمهوری بایدن، اختلافات زیادی با ایالات متحده پیدا کرده و به سرعت در حال فاصله گرفتن از واشنگتن است، حالا با مشارکت چین در حال ترتیب دادن کودتایی علیه سلطه چند دهه‌ای پترودلار است.
روسیه در شرایطی تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته است که معادلات تجاری جهان را دستخوش تغییر خواهد کرد. در این میان، فرصت و تهدید حذف روس‌ها از تجارت بین‌المللی، برای ایران چیست؟
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و ۳۸ سنت معدل ۱.۳۸ درصد افزایش به ۱۰۱ دلار و ۲۹ سنت رسید.
اوایل ماه جاری مسکو فیسبوک را به‌خاطر افراط‌گرایی مسدود کرده بود چرا که شرکت متا مالک، فیسبوک و اینستاگرام، انتشار مطالب خشونت آمیز علیه شهروندان روس و ارزوی مرگ برای رئیس جمهور این کشور را مجاز کرده بود.
مؤسسات بین المللی اقتصادی پیش بینی کردند اقتصاد روسیه در سال جاری به دلیل شدت تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، حدود ۱۵ درصد کوچک شود.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۲ درصد کاهش به ۱۹۷۶ دلار و ۱۲ سنت رسید.
ارزش طلا با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۹۸۴ دلار و ۲۰ سنت در هر اونس رسید.
اقتصاد روسیه با شوک بزرگ تحریم‌ها روبه‌رو شده که آثار این تحریم‌ها طی همین دو هفته در سقوط روبل، افزایش نرخ تورم و علائم کوچک شدن اقتصاد قابل مشاهده است.
فن در لین در بیانیه ای اعلام کرد اتحادیه اروپا در تلاش است حقوق عضویت روسیه در نهادهای برجسته از جمله صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را به حالت تعلیق درآورد.
ارزش روبل روسیه در معاملات فراساحلی در برابر دلار قرار گرفت و در روز گذشته به سومین هفته از ضررهای سنگین پایان داد و بانک مرکزی اکنون دسترسی به ارز خارجی را محدودتر کرده است.
بریتانیا نیز اعلام کرده که «واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به تدریج حذف می‌شود.
محمد اسکندری گفت: برخی دستگاه‌ها خودشان عیدی بازنشستگان را‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت می‌کنند که از جمله بازنشستگان پست و قسمتی از مخابرات این گونه عمل می‌کنند، وگرنه عیدی بیشتر بازنشستگان کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌ هفته پیش به صورت متمرکز پرداخت کردیم.
قیمت نفت در بازارهای جهانی در سایه ترس از قطع صادرات نفت روسیه با حجم 4 تا 5 میلیون بشکه در روز، جهشی بی سابقه یافت و اوج 14 سال اخیر یعنی 130 دلار را لمس کرد.
بایدن باید اعلام کند که با تسریع در تولید و صادرات هر چه بیش‌تر نفت آمریکا برای جایگزینی انرژی روسیه، به این چالش عظیم نظم بین المللی پاسخ خواهد داد.