اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

جنگ اوکراین در کنار تبعات سختی که برای این کشور و روسیه دارد، می‌تواند صادرات مواد خام بسیار حیاتی را دچار اختلال کرده و بر زنجیره‌های بین‌المللی تامین فشار وارد کند.
قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات پرنوسان دیروز با ۰.۷۶ درصد کاهش به ۱۸۸۹ دلار و ۳۴ سنت رسید.
قیمت نفت پس از رشد چشمگیری که در زمان گشایش معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به اختلالات احتمالی عرضه ناشی از تحریم‌های غربی علیه روسیه داشت، به پایین ۱۰۰ دلار بازگشت.
معاون رئیس فدراسیون هتلداران ترکیه، گفت که رزرو از روسیه در یک روز پس از حمله، ۷۰ درصد کاهش یافته است. ترکیه در نظر دارد با بازگشت گردشگری به سطح قبل از همه‌گیری، امسال ۳۴.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.
امروز هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 14 دلار و 17 سنت کاهش 1889.72 دلار فروخته شد.
فعال شدن دیپلماسی اقتصادی که موجـــب تامین منافع ملی شود و برای کشور ایجاد ثبات اقتصادی کند مورد تایید هر ایرانی دلسوزی است و بدیهی است بهترین و کم هزینه‌ترین منافع از طریق ارتباط با همسایگان حاصل می‌شود و دولت ایران باید ظرفیت‌های منطقه را شناســایی کند و ضمن تحکیم و توسعه روابط، میزان داد و ستد با همسایگان را افزایش دهد.
قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر برنامه بایدن و پوتین برای برگزاری نشستی پیرامون بحران اوکراین و چشم انداز توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی، قرار گرفته است.
بر اساس گزارش آماری و هفتگی بانک مرکزی هند، دارایی‌های ارزی که بزرگترین جزء ذخایر فارکس محسوب می‌شود، در هفته مورد بررسی با 2.764 میلیارد دلار کاهش به 565.565 میلیارد دلار رسید.
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه برخلاف برخی صحبتها مسکن مهر در رشد پایه پولی تاثیرگذار نبوده است یادآور شد: تحلیلهای مختلفی بود که مسکن مهر، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی را بالا برده است. اما آمار بانک مرکزی، خلاف این صحبت را نشان می‌دهد. رشد نقدینگی از سال ۱۳۵۳ تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ درصد بوده است.
وزیر نفت برای شرکت در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) شامگاه شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) عازم دوحه شد.