اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ چین قبل از تعطیلات در اواسط روز ۳درصد افت کرد.
بازیگر جدید ابرپروژه چینی معروف به «جاده ابریشم ۲» مشخص شد. دولت چین موافقت خود را با پیوستن افغانستان به مگاپروژه ابریشم اعلام کرد. در کنار چین، پاکستان نیز می‌کوشد تا افغانستان را به کریدور اقتصادی چین-پاکستان به‌عنوان بخشی از کمربند اقتصادی راه ابریشم پیوند زند. بازوی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران برنامه‌های اقتصادی چین در افغانستان و پیوستن همسایه شرقی ایران به ابرپروژوه چینی را بررسی کرده است. برخی ارزیابی‌ها حاکی از این است این تحول جدید منطقه‌ای می‌تواند در موقعیت اقتصادی چابهار اثرگذار باشد.
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 2 دلار و 4 سنت معادل 2 درصد کاهش به 100 دلار و 74 سنت رسید.
تورم قیمت مواد غذایی که نگرانی بزرگی برای روس‌ها با درآمد کم است، نسبت به سال قبل به ۱۹.۵ درصد رسیده است
استراتژیست ارشد سرمایه گذاری بانک آو آمریکا در یادداشت هفتگی خود نوشت: «شوک تورم بدتر می‌شود، شوک افزایش قیمت همه کالاها خصوصاً کالاهای اساسی تازه شروع شده است، شوک رکود گسترده‌ای در راه است».
با افزایش تنش بین روسیه و غرب؛

طلای جهانی گران شد

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با 0.81 درصد افزایش به 1947 دلار و 54 سنت رسید.
صنعت خودروی جهانی قبل از حمله روسیه به اوکراین، تحت‌تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ و کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا قرار گرفته بود و بخش‌هایی از زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار داد و به افزایش قیمت مواد خام مانند آلومینیوم و نیکل کمک کرد.
قیمت پایین گندم روسیه از یک سو و گسیل شدن مشتریان گندم اوکراین به سمت روسیه باعث شده میزان صادرات این کشور رشد پیدا کند.
بانک جهانی پیش‌بینی رشد خود برای شرق آسیا و اقیانوسیه برای سال ۲۰۲۲ را کاهش داد تا منعکس‌کننده تاثیر اقتصادی تهاجم روسیه به اوکراین باشد و هشدار داد که در صورت بدتر شدن شرایط منطقه ممکن است اوضاع بدتر شود.
سرمایه گذاران جهانی امسال از بازار اوراق قرضه خارج شدند زیرا افزایش شدید تورم برنامه‌های افزایش نرخ بهره بانک های مرکزی را تسریع کرد.
بدهی دولتی جهانی در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۶۵.۴ تریلیون دلار در مقایسه با ۵۲.۲ تریلیون دلار در ماه ژانویه ۲۰۲۰ رسید. بدهی چین در سال گذشته تا یک پنجم یا ۶۵۰ میلیارد دلار افزایش، سریع‌ترین و بیشترین افزایش نقدی را داشت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 3 سنت افزایش به 106 دلار و 67 سنت رسید.