اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

در هفته‌های اخیر، یکی از ریسک‌هایی که اقتصاد جهان را تهدید کرده، قرنطینه‌های فراگیر در شهرهای بزرگ چین بوده است. سیاستی که دولت چین برای مهار موج جدید همه‌گیری کرونا اجرا کرده سیاست «تحمل صفر» است و طبق آن دولت مقررات بسیار سختگیرانه، از جمله تعطیلی مراکز تولید و در خانه ماندن مردم را اعمال کرده است. در نشست مشترک بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک‌جهانی که هفته پیش برگزار شد، هر دو نهاد پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال‌جاری میلادی را پایین آوردند. بانک جهانی که سه‌ماه پیش معتقد بود امسال اقتصاد جهان ۱/ ۴‌درصد رشد خواهد کرد، اکنون رقم رشد را ۲/ ۳‌درصد پیش‌بینی کرده است. علت اصلی کاهش پیش‌بینی، جنگ اوکراین است؛ اما اعمال قرنطینه در ده‌ها شهر بزرگ چین نیز در این کاهش نقش داشته است.
وزیر انرژی اتریش گفت: «اتریش 80 درصد وابسته به گاز روسیه است. بنابراین تحریم گاز این کشور در حال حاضر برای ما ممکن نیست، همان‌طور که برای سایر کشورها هم امکان ندارد. ماهیت تحریم‌ها این است که به ما اجازه دهد ماندگارتر از ولادیمیر پوتین باشیم. اما این کار بدون گاز غیرممکن است».
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز 1 دلار و 90 سنت معادل 1.8 درصد پایین آمده و به 104 دلار و 75 سنت در هر بشکه رسیده‌است.
رئیس بانک جهانی در کنفرانسی به خبرنگاران گفت که این موسسه هدف جدیدی معادل ۱۷۰ میلیارد دلار برای تامین مالی بحران ۱۵ ماهه را پیشنهاد کرده و اختصاص ۵۰ میلیارد دلار از این مقدار در طول سه ماه آینده است.
به دلیل تحریم های مالی روسیه؛

این بانک اعلام ورشکستگی کرد!

دادگاه هلند از اعلام ورشکستگی تراید بانک آمستردام که متعلق به سرمایه گذاران روسی است خبر داد.
برآوردهای صندوق بین المللی پول، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از تقاضای فعلی برای نفت و گاز طبیعی روسیه ممکن است طی چند سال آینده از بین برود، "که روسیه را مجبور خواهد کرد صادرات خود را به مناطق دیگر متنوع کند."
رییس‌جمهور اندونزی اعلام کرد هدف از ممنوعیت صادرات روغن پالم اطمینان از دسترسی آسان مردم کشورش به محصولات غذایی با قیمت مناسب است.
غرب 3 گزینه در اختیار دارد که شامل ممنوعیت، تعیین سقف قیمت و یک مکانیسم پرداخت می‌شود که اجازه نمی‌دهد درآمد حاصل از فروش نفت خام، به مسکو برسد.
بانک مرکزی ژاپن، احتمالا پیش‌بینی خود را برای رشد قیمت‌های مصرف‌کننده کلیدی به بین ۱.۵ تا ۱.۹ درصد برای سال جدید در مقایسه با پیش‌بینی ۱.۱ درصدی در ژانویه افزایش خواهد داد.
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصاد دنیا در سال جاری و سال آینده میلادی برابر با 3.6 درصد باشد یعنی به ترتیب 0.8 و 0.2 درصد کمتر از آنچه در ژانویه تخمین زده‌شده بود. دلیل این پیش‌بینی تاثیر مستقیم جنگ بر روسیه و اوکراین و پیامدهای آن برای اقتصادهای دنیاست.
قیمت نفت برنت در معاملات امروز ۹۶ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش‌ یافت و به ۱۰۸ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید.
صادرات نفت خام عربستان در ماه فوریه به بالاترین رقم از آوریل 2020 و جنگ قیمت این کشور با روسیه رسید.
قیمت نفت خام برنت در معاملات آتی 21 سنت معادل 0.2 درصد افزایش‌یافته و به 113 دلار و 37 سنت در هر بشکه رسیده‌ است.
نایب‌رئیس دویچه بانک آلمان گفت: «اگر واردات انرژی محدودتر شود، شاهد تورم 10 درصدی یا حتی بیشتر خواهیم بود و باید منتظر تورمی بی‌سابقه از دهه 1970 باشیم».