اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

مدیر ارشد اجرایی شرکت نفتی «شِل» گفت: کشورهای اروپایی نمی توانند گاز طبیعی روسیه را بدون انتقال انرژی و تنها با عوض کردن تامین کنندگان، جایگزین کنند.
اتحادیه اروپا از طرح ممنوعیت واردات نفت روسیه تا پایان سال۲۰۲۲ رونمایی کرده است. طرحی که امکان تصویب و اجرای آن با توجه به مخالفت برخی از اعضای اتحادیه اروپا، اختلال در عرضه جهانی، احتمال رشد چشمگیر بهای نفت و تشدید بحران اقتصادی، محل شک و تردید‌های فراوانی است.
اتحادیه اروپا تحریم نفت روسیه را برای تشدید فشار بر مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین پیشنهاد کرده است اما ممنوعیت نفت روسیه در اروپا چه تاثیری خواهد گذاشت؟
گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه، ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۹۳ درصد افزایش یافت، اگرچه معاملات با بسته شدن بازارهای ژاپن و کره برای تعطیلات عمومی ضعیف عمل کردند.
این افزایش دومین افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ پس از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ۱۶ مارس ۲۰۲۲ است. در آن زمان، فدرال رزرو به ترتیب نرخ بهره را از نزدیک به صفر به ۰.۲۵ درصد افزایش داد و اهداف بعدی هدف ۰.۲۵ و ۰.۵۰ درصد است.
در بازار آمریکا؛

طلا گران شد!

قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۱.۰۶ درصد افزایش به ۱۹۰۳ دلار و ۳۰ سنت رسید.
دبیرکل اوپک در سخنانی در نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس گفت: جایگزین کردن عرضه روسیه برای تولیدکنندگان دیگر ممکن نیست. روشن است که بیش از هفت میلیون بشکه در روز صادرات نفت و مایعات نفتی دیگر روسیه نمی تواند از منبع دیگری انجام شود.
در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی ارز، ارزش روبل روسیه دوباره در برابر دلار و یورو بالا رفت و این در حالی است که اتحادیه اروپا از دور ششم تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه رونمایی کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از روند نزولی نرخ تورم در ایران و روند افزایشی آن در سایر کشورها خبر می‌دهد که آمارها حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است.
خانواده‌های انگلیسی به طور فزاینده‌ای برای کمک‌های اضطراری به بانک‌های مواد غذایی متکی هستند.
گازپروم اعلام کرد که صادرات گاز روسیه به چین از طریق خط لوله "سیبری" طی چهار ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، همانطور که در صنعت خودروهای الکتریکی تحولاتی را انجام داد، قصد دارد انقلابی در بیمه خودرو ایجاد کند.
افزایش ارزش روبل در برابر دلار، دومین رتبه بین ارزهای بازارهای نوظهور را در سال ۲۰۲۲ نشان داده است و در برابر شوک‌های خارجی مقاوم است.