عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

برای ورود به بحث مهاجرت نیروهای نخبه بد نیست به خاطره‌ای از علم اشاره شود که به نکته مهمی اشاره می‌کند. یک‌بار شاه از او می‌پرسد که چرا دانشگاهیان و دانشجویان که ما به آنان هم چیز داده‌ایم این‌قدر علیه ما اقدام می‌کنند؟
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفت این کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی از ۳۰سال به ۳۲سال و همچنین افزایش سنوات حقوق بازنشستگی از ۲ به ۳سال خبر دادرییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفت این کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی از ۳۰سال به ۳۲سال و همچنین افزایش سنوات حقوق بازنشستگی از ۲ به ۳سال خبر داد.
آیا این روزها از اوضاع اقتصادی، آلودگی هوا، فرونشست زمین یا چشم‌انداز آینده، انگار طناب داری دور گردن‌تان پیچیده شده باشد، احساس خفگی می‌کنید؟ یکی از دلایل مهم‌اش را توضیح می‌دهم.
یک آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد در دو یا سه دهه آینده کودکان کریسمس را جشن مخصوص ایرانی‌ها قلمداد کنند و کم کم نوروز را فراموش می‌کنند.
اخبار مربوط به نطق پیش از دستور چند نفر از نمایندگان مجلس را که گوش می‌کردم، تقریبا در عمده این صحبت‌ها، نگرانی‌ها حول اقتصاد مردم و سفره مردم بود. بعضی از نماینده‌ها از افزایش قیمت خودروها گلایه داشتند در حالی که چندی پیش دستور رئیس‌جمهور عکس این موضوع بود و حتی شنیدم کمیسیون اصل 90 مجلس، مدیران دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو را برای توضیحاتی احضار کردند. این موضوع نشان می‌دهد که کنترل قیمت‌ها آنگونه که باید، توسط وزارتخانه‌های مرتبط صورت نگرفته و این خودش نگران‌کننده است.
حتما عنوان پرطمطراق «دهکده سلامت معتادان» به گوشتان خورده است. طرحی که این روزها توجه کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه را به خود مشغول داشته است.
آرزوی این افراد در این روزها و شب‌ها، نه داشتن خانه بلکه پیدا کردن یک صندلی اتوبوس برای خوابیدن است. یک جای گرم که بشود شب را به صبح رسانید.
این روزها که مصادف با ایام شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی است همه از ابعاد شخصیتی او و فضایل و سجایای اخلاقی آن شهید والا مقام صحبت می‌کنند. اما شاید نکته‌ای که به امروز جامعه نیز بی‌ربط نباشد بحث عملگرایی و مرد میدان عمل بودن سردار سلیمانی است که یکی از نیازهای واجب امروز جامعه است.
در سال‌های گذشته نمودار مهاجرت نخبگان در ایران روند صعودی داشته و ادامه این پدیده به صورت پیوسته، ایران را در آینده‌ای نزدیک با چالش‌های عظیمی روبه‌رو خواهد کرد.
از بس که اصولگرایان تندرو و بی‌منطق بر مساله جمعیت و کاهش رشد آن تأکید می‌کنند، به‌طور عادی نوعی حساسیت منفی نسبت به این مساله به وجود آمده است در نتیجه بسیاری از کارشناسان و اهل نظر یا این موضوع را مساله نمی‌دانند، یا حتی با مساله دانستن آن مخالف هم هستند، در حالی که واقعیت امر چنین نیست.
بررسی پژوهشی کودکان کار در تهران نشان می‌دهد که بیش از ۷۷ درصد از کودکان کار، تجربه سوء استفاده در محل کار را دارند و سوء استفاده عاطفی و بی‌توجهی شایع‌ترین انواع سوء استفاده از آنان بوده است.
به تازگی دیده شده است که آدرس اینستاگرام برخی از متوفیان بر روی سنگ مزار آن‌ها درج می‌شود. برای مثال بر روی سنگ قبر متوفی‌ای که در هنگام مرگ ۶۸ سال داشته است آدرس پیج اینستاگرامی او درج شده است.
ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران یکی از معضلات برای شهروندان به حساب می آید؛ اما بسیاری از شهروندان با معضل ترافیک کنار آمده اند و به نوعی جزو ملزومات شهرنشینی شان شده است، در این بین برخی از مشاغل هستند که ترافیک گریبان گیر آنها شده است.
شهر تبدیل به هیولایی گشته که فقط باید در مقابل آن از خودمان محافظت کنیم. ‌امید به اثرگذاری، ‌امید به بهبود، ‌امید به آبادانی از دل‌ها رخت بربسته است. ‌امیدواری به «چاردیواری» محدود شده است.
نداشتن اعتماد به نفس و نبود آموزش کافی در مدارس باعث مراجعه افراد به فالگیرها شده تا مشکلات آن‌ها را رفع کنند، اما بعضی مراجعه کنندگان به این فالگیر‌ها می‌گویند، نه تنها مشکل آن‌ها حل نشده بلکه پول‌های زیادی را هم از دست داده اند و از نظر روحی نیز آسیب دیده اند.
فرهنگ واژه‌ای است که هرآنچه تا کنون پیرامون آن گفته شده، در وصف بزرگی آن عاجز بوده و تنها بخشی از فهم آن را بیان کرده است.