عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

وجود اصل اصطکاک منابع، پیشی گرفتن شهرنشینی بر شهرسازی غفلت محافل علمی و دانشگاهی از توجه به این رشته نوپا، ناآشنایی اکثر مدیران شهری، جامعه حقوقی و شهرنشینان کشور با این قوانین و مقررات شهری و... از اهمیت بازشناسی و بازتعریف این حقوق و مجموعه قوانین حکایت دارند.
سال‌هاست که موضوع خدمت سربازی، برای جوانان به یک چالش تبدیل شده و در شرایطی که ایران سالانه حدود 3 میلیون سرباز دارد و این جوانان در نیروهای مسلح مشغول خدمت سربازی دو ساله هستند.
پرسون از فعالیت عجیب یک کافه گزارش می دهد؛

خدمات دهی با اعمال شاقه / نوشیدنی با طعم گرانی

چند وقتی است کافه ای در دل پایتخت از سوی چند جوان فعال و پر انرژی افتتاح شده و مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفته است.
در بند (۳) الحاقی کمیسیون تلفیق به تبصره (۱۰) لایحه بودجه ۱۴۰۱، عنوان شده است که مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، می توانند با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو، کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند.
پرسون از کم کاری مدیریت شهری منطقه 6 تهران گزارش می دهد؛

تردد ناایمن عابران پیاده در یک مسیر پر رفت و آمد/ خطر در کمین رهگذران خیابان وصال

محله وصال شیرازی در مرکز پایتخت در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران قرار دارد؛ این محله از شمال با محله کشاورز، از غرب با محله جمالزاده، از جنوب با محله انقلاب و از شرق با محله ولیعصر همسایه است.
شنیدن این میزان خبر جنایت‌های هولناک به هیچ وجه عادی نیست و نشان از وضعیتی خطرناک در جامعه دارد. به برخی اخبار هــولناک چند وقت اخیر که هر کدام موی بر تن آدمی سیخ می‌کند، بنگریم: یکی با داس و دیگری با تبر به جان دخترش می‌افتد، آن یکی سر دختر عمویش را از تن جدا می‌کند، دیگری فرزندانش را سلاخی می‌کند و جسد تکه تکه شده او را در سطلل زباله می‌گذارد، آن یکی به راحتی آب خوردن رگ گردن پلیس را می‌زند و حالا هم در یک خبر هولناک و ویرانگر دیگر یکی پیدا شده که سر از تن دختری نوجوان جدا کرده و آن را در خیابان می‌چرخاند.
از دیرباز تا کنون اصناف در نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران همواره نقش پر رنگی داشته و از محورهای اصلی در تحولات تاریخی ایران بوده‌اند.
عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت که در ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد شده به سربازان به صورت پیمانی و ۵ ساله حقوق پرداخت شود و در نهایت استخدام شوند.
در چند سال اخیر توجه خوبی از سوی نهادهای مختلف به اقشار کم توان به ویژه نابینایان صورت گرفته است تا این افراد نیز از حق شهروندی خود به نحو مطلوبی بهره مند شوند.
حران عمیق ایران امروز اتفـــاقا اقتصادی نیست، بیش‌ترین بحران در بخــش اجتماعی است. دفتر مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری(٩۵- ٩۴) گزارش ناامید کننده‌ای از وضع فرهنگی جامعه داده است. در این گزارش، اعتماد بین آحاد جامعه ایران به ١٠درصد، شاخص کلاهبرداری به ٧۵درصد، شاخص صداقت و امانت‌داری به ٨درصد رسیده، این ارقام در کشورهای حوزه اسکاندیناوی بالای ٧٠درصد است، یعنی جامعه به‌رغم تبلیغات و بودجه‌های تریلیاردی فرهنگی دچار یک سقوط اخلاقی شدید شده است.
پدیده قتل‌های ناموسی پدیده‌ای مشمئزکننده است که شوربختانه سوابق زیادی از چنین قتل‌هایی در بسیاری از کشورها و از جمله ایران ثبت و ضبط شده است. وقوع این دست از قتل‌ها در سال‌های گذشته در برخی از شهرستان‌ها و استان‌های کشور از جمله اهواز، فارس، آذربایجان شرقی، مریوان، گیلان، کرمان، زاهدان، تهران و آبادان گزارش و ثبت شده است.
شاید همین یک جمله که گفتند« تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های سیاسی به سمت موسسات خیریه سرازیر شوند و حالا می‌بینیم صد‌ها نهاد خیریه در کشور مشغول به فعالیت هستند که شناسنامه آن‌ها به نام برخی مقامات مزین شده است! این در حالی است که حالا اسنادی از بروز فسادهای مالی در برخی خیریه‌ها منتشر شده اما متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست!
«عزل موقت» شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون فوتبال همچنان داغ‌ترین موضوعی است که این‌روزها ورزش ایران را درگیر کرده است.
یکی از افراد فعال در زمینه خرید و فروش مو گفت: مو‌ها بر اساس وزن و اندازه قیمت گذاری می‌شوند؛ ما مو‌ها را به صورت کیلویی خریداری می‌کنیم و قیمت هر یک کیلو مو حدود ۶۰۰ هزار تومان است، اگر بر اساس اندازه باشد موی بالای ۵۰ سانت را می‌خریم و قیمت آن از یک میلیون تومان شروع می‌شود و حداکثر قیمت ۱۰ میلیون تومان است.