عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

ما معمولا شارژ کردن کپسول آتش نشانی را به عنوان یک مولفه ثابت در نظر می‌گیریم. آنها همیشه در همان نزدیکی هستند، آماده و منتظر هستند تا اگر آتش سوزی رخ داد بتوانند آن را خاموش کنند. اما حقیقت این است که کپسول آتش نشانی اغلب آماده نیست، زیرا به درستی نگهداری نشده است. داستان‌های بی شماری از افراد وجود دارد که تلاش می‌کنند تا از یک کپسول آتش نشانی قابل حمل در مرحله اولیه بروز حادثه استفاده کنند و خیلی دیر متوجه می‌شوند که کپسول آتش نشانی شارژ نشده است، حتی اگر قبلا هرگز مورد استفاده قرار نگرفته باشد.
امروزه زمان دسترسی به مواد مخدر در شرایطی کاهش پیدا کرده که فرماندهان نیروی انتظامی از افزایش مصرف شیشه و کاهش سن اعتیاد ابراز نگرانی می‌کنند. البته ناگفته نماند که این ابراز نگرانی فقط روی کاغذ است و نیروی انتظامی با همه تلاش‌هایی که در این راه داشته، در حد مطلوب نتوانسته تولید داخل یا ورود مواد مخدر را به کشور را کنترل کند و احتمالا در مدت 10 تا 15 دقیقه در مناطقی که معابر و محله‌هایی خلوت‌تر دارند، نتوانید مواد مخدر به دست بیاورید و هرچه به بافت پرتراکم و شلوغ محلات مرکزی و جنوبی تهران نزدیک‌تر می‌شویم، سرعت دسترسی به مواد‌مخدر هم کمتر می‌شود.
این روزها دریافــت خبــر حقوق‌های نجومی به شکلی در جامعه مطرح می‌گردد کــه گویــی حرکتی نو و بدیع روی داده‌است، اما از سال‌ها پیش این امر در بی‌توجهی واحدهای نظارتی در وزارتخانه‌ها بارها مشاهده شده و موجی از اعتراضات از اطراف و اکناف ایجاد می‌شود. حتی مدیران ارشد جامعه نیز با مطرح کردن این حقوق‌ها به آن اعتراض می‌کنند، گویی تاکنون از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.
بعد از حدود 300 روز، دیگر نقطه قرمزی به لحاظ شرایط کرونایی روی نقشه ایران وجود ندارد و میزان تلفات به کمتر از 80 نفر رسیده، اما آیا رسانه‌های زنجیره‌ای از این نکته مثبت برای مردم ایران، سخنی به میان می‌آورند؟
اعتراض به بسته شدن یک روزنامه، اعتراض به نتیجه‌ی آراء ریاست جمهوری، اعتراض به گران شدن بنزین، اعتراض به گرانی کالا و خدمات، اعتراض به خشکی زاینده رود، اعتراض به‌عدم رعایت عدالت پرداختی در رابطه با حقوق معلمان، اعتراض به واگذاری نیشکر هفت تپه و...
نخستین گام در ارزیابی نابرابری‌های فضایی روستایی، شناخت دقیق ادبیات این حوزه و به تبع آن، تبیین و تحلیل شاخص‌های توسعه ی پایدار روستایی است. نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای ریسک، میزان سرمایه گذاری دولت در امور زیربنایی و اعتبارات تخصیص یافته به فصل عمران و نوسازی روستا هستند.
به مناسبت دوازدهم آذر سالروز درگذشت دکتر نصرت‌الله باستان

طبیب تاریخ‌نگار یا راوی بذله‌گوی تاریخ طب؟

طبیبی در تاریخ معاصر ایران به نام نصرت‌الله باستان می‌زیسته است که با طنازی و نگاهی جزئی نگرانه، تاریخ اجتماعی طب و طبابت و فضاهای بیمارستانی را تدوین کرده است این جستار نگاهی به رهیافت‌های تاریخ‌نگارانه او در همین باب است.
اعدام یا بهتر است بگوییم قصاص هفته گذشته یک جوان دوباره مساله قصاص را مورد توجه قرار داد و این پرسش را به میان آورد که این نحوه از مجازات تا چه اندازه پاسخگوی انتظارات جامعه امروز است؟
یکی از مهمترین بستر های نیل به اهداف فرهنگی در هر جامعه ای ورزش آن کشور می باشد. بسیاری از تحلیلگران عرصه فرهنگ معتقدند در بستر ورزش می توان مولفه های مهم فرهنگ را در هر کشوری نهادینه نمود.
اعتراضات اصفهان از چند جهت با اعتراضات دیگری که در کشور بوده و هست تفاوت جدی داشت. اول اینکه برخلاف اعتراضات دیگر تقریبا از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود و انتظار آن می‌رفت و حتی هشدار هم داده شده بود.
چند خبر را که بگذاریم کنار یکدیگر، اگر چه به نتیجه‌ای کاملاً منطقی یا دلخواهِ ما منتهی نخواهد شد اما اعلامِ هشداری است که دچار فاجعه نشویم، فاجعه‌ای که می‌تواند بزرگتر و خسارت بارتر از بازگشت ۵۸۸ اصله نخل ارسالی به قطر یا ۳۵۰۰ تن سیب زمینی صادر شده به ازبکستان باشد.
جامعه امروز ما لبریز از مطالبات است، مطالباتی بحق که طی این سال‌ها راه و روش‌های متفاوتی برای بیانش امتحان شده. گاه در چارچوب قلم‌هایی که البته محتاطانه به‌روی کاغذ و برخی رسانه‌ها می‌آمدند و بعضا سر بسته بسیاری از آنها را مطرح می‌ساختند، گاه در قالب درخواست‌های صریحی که عمدتا در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخند، گاه در قالب امضاهای اینترنتی و طومارها، گاه در حرکات خلاقانه و مبتکرانه تک نفره یک فرد که ناگهان تبدیل به یک نماد فراگیر می‌شد،گاه که کارد به در شکل تجمعات که بعضی اوقات آرام بودند و بعضی اوقات حاشیه ساز و بعضی وقت‌ها حادثه آفرین.
هنگامی که بحرانی مانند کمبود آب و اعتراض‌های اجتماعی مربوط به چگونگی توزیع عادلانۀ آن پیش می‌آید، موضوع چندان ساده و بسیط و یکپارچه نیست که بتوان قضاوتی قاطع و یکدست در بارۀ کلیت آن کرد. در این موارد، جزئیات پیچیده و ظریفِ بسیاری وجود دارد که باید از یکدیگر جدا و تک تک به طور مجزا مورد داوری قرار گیرند.
مشکل کم‌آبی از یک‌ سو بر مردم اصفهان و دیگر شهرها فشار می‌آورد و اظهارنظرهای غیرکارشناسی برخی شخصیت‌ها از سوی دیگر به‌عنوان عاملی برای تشدید فشار روانی بر مردم نقش‌آفرینی می‌کند؛ اظهارنظرهایی که نه‌تنها مبنای علمی ندارد، بلکه گویی نیت پشت آنها سیاسی‌کردن یک قضیه مدیریتی است.
مقوله امنیت برای افراد جامعه مهم ترین بحث در زندگی اجتماعی است؛ که بدون آن نمی توان هیچ برنامه ریزی و سرمایه گذاری اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، علمی و خدماتی را انجام داد.