مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران بر لزوم تدوین آیین‌نامه‌های وصول مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس تاکید کرد و گفت: متاسفانه عدم تدوین آیین‌نامه‌های وصول این مالیات‌ها سبب شده تاکنون نسبت به وصول آن اقدامی صورت نگیرد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: طلافروشان در حال حاضر موظف به اعمال مالیات بر ارزش افزوده در معاملات هستند و برای حذف این مالیات منتظر دستورالعمل و ابلاغیه سازمان امور مالیاتی هستیم که احتمالا ابلاغ آن، 6 ماه دیگر خواهد بود.

هنگامی که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کرد، بصورت نسبی مبلغ کمی برای این موضوع در نظر گرفته شده بود که البته در کمیسیون تلفیق بودجه تا حدی افزایش پیداکرده و به رقم حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید.
کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از دو مصوبه اخیر مالیاتی دولت گفت: دولت تدبیر در واپسین روزهای عمر کاری خود باز در حمایت از سرمایه‌داران و قانون‌گریزان با دو مصوبه مالیاتی در جهت کاهش درآمدهای دولت آینده سنگ‌تمام گذاشت.
قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف مالیات از اصل طلا هفته گذشته ابلاغ شد، ولی اجرای آن بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی به شش ماه آینده موکول شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با صدور دستورالعملی از بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده تا سقف ۶ میلیارد تومان برای هر دوره یا سال مالیاتی خبر داد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نهایی کردن طرح مالیات بر عایدی سرمایه از هفته آینده دردستورکار قرار گرفته و نهایتاً تا اواسط شهریورماه متن نهایی کارشناسی شده را در صحن علنی ارائه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش ۵ واحد درصدی مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری دولت آینده، ۲۰ درصد مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را نیز با جایگزینی پایه‌های مالیاتی جدید کاهش دهیم.
خریداران سکه از بانک مرکزی، صاحبان مشاغل و مشمولان مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۰ فقط تا پایان امروز برای پرداخت مالیات فرصت دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از فرار مالیاتی به میزان 50 درصد درآمدهای مالیاتی و 370 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی، از وجود 800 میلیون حساب بانکی با سرانه هر ایرانی 10 حساب خبر داد و گفت: متأسفانه 4 میلیون پوز فعال بدون پرونده مالیاتی داریم.
پس از تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه برخی ذینفعان با وارد کردن برخی انتقادات به دنبال اعمال تغییراتی در این پایه مالیاتی جدید هستند، از همین رو به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با صدور یک دستورالعمل جدید، از بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده تا سقف ۶ میلیارد تومان برای هر دوره یا سال مالیاتی خبر داد.

یک هفته تا پایان مهلت مشمولان برای پرداخت مالیات خرید سکه از بانک مرکزی باقی مانده است که در این بین ابهامی وجود دارد مبنی براینکه خرید سکه از صرافی‌ و طلافروشی نیز مشمول مالیات می‌شود یا خیر که معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

حدود یک ماه از تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌گذرد و به احتمال زیاد اجرای کامل این قانون به دولت بعد موکول شود. حال سوال این است که آیا اخذ مالیات از عایدی سرمایه می‌تواند همچون سیل‌بند، جلوی سیل نقدینگی را گرفته و آن را به سمت تولید هدایت کند؟