مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

رئیس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به اینکه، مالیات بر خانه‌های خالی عملا از مرداد ماه وصول خواهد شد، گفت: زیرساخت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
درحالی کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده که در آن برای محاسبه عایدی سرمایه کسر میزان تورم لحاظ نشده است و ایراداتی به آن وارد می‌شود که نه تنها آن را از عدالت محوری دور می‌کند، بلکه مردم را نیز تحت فشار قرار می‌دهد.
در حالی مسئولان وزارت راه وعده اتمام مسکن مهر را تا پایان دولت روحانی می‌دهند که موضوع مالیات واحدهای باقیمانده این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کاکایی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس غیرعقلانی است

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مالیات از خودورهای بالای یک میلیارد تومان نهایت زورگویی و بر مردم تحمیل می‌شود. این طرح قابل کنترل و اجرا است، زیرا خودرو تنها کالایی است که قابل پنهان کردن نیست. اما غیر اصولی و باعث ایجاد تنش می‌شود.
منطقه آزاد تجاری محدوده حراست‌شده بندری و غیربندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور خارج است، این مناطق با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور کمک می‌کنند.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در انتقادی از دولت گفت: با وجود آنکه دریافت مالیات از خانه‌ها، باغ‌ - ویلاها و خودروهای لوکس در سند بودجه ۱۴۰۰ آمده است، دولت هیچ اقدامی برای دریافت مالیات از این قشر نکرده است. با پول حاصل از آن می‌شود هزاران وام مسکن و ازدواج داد.
نظری در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

علت حذف معافیت بر مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف معافیت بر مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد مشکل و ضرری بر تولید و صادرات ندارد؛ زیرا آخرین مصرف کننده زنجیره این هزینه را می‌پردازد.
مرحبا در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مالیات گزینه مناسب جایگزین درآمدهای نفتی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید با جلوگیری از فرار مالیاتی، روش‌های نوین وصول مالیاتی را در کشور به کار گیریم. ضمن این که منابع مالیاتی جدید شناسایی و قوانین نیز باید اصلاح شود.
تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام نموده اند، مشمول مالیات مقطوع شدند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق تسویه نوع اول (بدهی مالیاتی) و دوم (بدهی بانکی) در سال ۹۹ در این استان صادر و جذب شد که این رقم نسبت به سال ۹۸ رشد بیش از ۴.۶ برابری داشته است.
ساماندهی بازار مسکن و جلوگیری از فرار مالیاتی در ماه‌های اخیر تشدید شده و بر این اساس، همه املاک باید ثبت شوند، طبق قانون، فرسودگی، بهانه‌ای برای عدم پرداخت مالیات نیست و املاک کلنگی نیز مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۰ سالانه ۴۸ میلیون تومان و ماهانه ۴ میلیون تومان است.

شروط در نظر گرفته شده برای تخصیص ترمینال‌های جدید پذیرش کارت‌های بانکی، بر اساس قوانین مالیاتی برخی پذیرندگان جدید را به این سمت سوق داده که ابزارهای پرداخت را از پذیرندگان قدیمی اجاره کنند؛ به نحوی که مشاهده رفتارهای از این دست، سوالاتی را درباره شیوه اجرای قوانین مالیاتی را در حوزه پرداخت الکترونیکی بوجود آورده است.
موج جدیدی از نقل و انتقالات کارتخوان بین دارندگان قدیمی دستگاه‌های پوز و متقاضیانی که پشت درهای بانک مرکزی مانده‌اند، به راه افتاده و بر این اساس آن دسته از پذیرندگانی که دارای چند دستگاه کارتخوان بوده‌اند، یک تا دو کارتخوان خود را به متقاضیان جدید اجاره می‌دهند چرا که خود را از زیر چتر مالیاتی سازمان امور مالیاتی خارج می‌بینند.