مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی از قطع ۳ میلیون دستگاه کارتخوان که به سامانه مالیاتی متصل نبوده‌اند خبر داد.
یک کارشناس اقتصادی گفت: در قانون بودجه خودرو‌های بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لوکس قلمداد شده‌اند؛ در حالی که در کشور‌های دنیا خودرو‌هایی با شاخص و برند‌هایی خاص مشمول مالیات‌های مضاعف می‌شوند.
وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یک بازوی مهم درآمدزایی دولت؛ گفت: باید نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را 50 درصد افزایش دهیم
یکی از بخش‌هایی که باعث عدم‌تعادل در عدالت مالیاتی می‌شود، بحث کتمان درآمد و نحوه برخورد با آن در صورت کشف‌ است. کتمان درآمد یکی از راهکارهای مورداستفاده برای فرار مالیاتی است.
یک کارشناس اقتصادی گفت: در چند سال گذشته تدوین پیش نویس لایحه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی یا مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی توسط وزارت اقتصاد انجام شد؛ اما به جهاتی کنار گذاشته شد.
معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان مالیاتی گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی سبب می‌شود، مالیات ستانی براساس داده‌های شفاف، دقیق و به روز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحساب‌های الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاه‌های ذیربط باشد.

اولین انتقال املاک نوساز و نیمه‌ساخت، انتقال باغ و زمین‌های زراعی به بیرون از حریم شهری، انتقال بلاعوض به والدین، همسر و فرزندان بالای ۱۸ سال و اعطای وکالت به آن‌ها از جمله مواردی است که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.
دولت توانسته حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته از سیگاری‌ها مالیات دریافت کند و در بخش‌های دیگر مانند شماره‌گذاری خودرو و خرید و فروش مسکن به‌ ترتیب حدود ۷۴۸ میلیارد تومان و هزار و ۹۰۸ میلیارد تومان درآمد کسب کرده.
یک اقتصاددان گفت: راه حل اصلی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران، حذف نظام رانتی، اختلاس‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی است. درآمدهای هنگفت طبقه ثروتمند ایران به میزانی است که دنیا را شگفت زده کرده است. در خارج از ایران سخت‌گیری‌های شدیدی نسبت به عدم پرداخت مالیات صورت می‌گیرد؛ اما در کشور ما این پول‌ها به راحتی جا‌به‌جا می‌شود. 
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به استناد مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری تا پایان مردادماه تمدید شد.