مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

این گزاره از کنفوسیوس فیلسوف چینی زیاد تکرار شده است که: «هر ظلمی در جهان از ظلم بر کلمات آغاز می‌شود.» جمله عجیبی است و ما اکنون با پوست و گوشت و استخوان خود آن را حس می‌کنیم.
حواشی بررسی لایحه بودجه 1401 در مجلس انقلابی انگار تمامی ندارد؛ از بلاتکلیفی و تعارف با دولت بر سر حذف ارز ترجیحی گرفته تا پنهان‌سازی حقوق نمایندگان مجلس و افزایش قابل‌توجه بودجه برخی از مراکز فرهنگی و مذهبی.
معاون فناوری‌های سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: تعداد کل مشمولان مالیات بر خودروهای ۲۷۲ هزار نفر برای ۵۴۷ هزار خودرو در کل کشور هستند که ارسال پیامک را با ارسال برای ۱۵ هزار مشمول آغاز کرده‌ایم و به طور مستمر به این عدد اضافه می‌شود و به زودی برای تمام ۲۷۲ هزار مشمول پیامک ارسال می‌شود.

دریافت مالیات یکی از منابع درآمدی دولت برای سال۱۴۰۱ است، در حالی که کارشناسان معتقدند فرار مالیاتی و استقرار نظام نامطلوب مالی موانع جدی برای تامین درآمدهای مالیاتی دولت خواهند بود.

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد در بودجه سال آینده علاوه بر افزایش معافیت پایه مالیاتی حقوق‌ بگیران، نرخ‌ های نهایی مالیات بر درآمد حقوق نسبت به قانون بودجه سال۱۴۰۰، کاهش یافته است.

اطلاعات ارائه شده از سوی سه ضلع متولی تنظیم بازار مسکن در حالی نشان‌دهنده بن‌‌بست اجرای مالیات انحرافی است که نسخه جدید قانون دریافت مالیات بر خانه‌های خالی، عملا غالب واحدهای مسکونی خالی از سکنه را از مالیات معاف کرده است.
به گفته کارشناسان یکی از عوامل افزایش فرار مالیاتی در کشور، عدم انگیزه کافی شهروندان برای گزارش‌دهی تخلفات مالیاتی است، به نظر می‌رسد که نبود ساختار مناسب برای دریافت گزارشات مردمی نیز تأثیر بسزایی در این زمینه دارد.
در روزهای اخیر پیامکی با مضمون فراخوان مالکان خانه‌های خالی برای تکمیل اطلاعات خود در سامانه ملی املاک و اسکان (سامانه شناسایی خانه‌های خالی) به برخی از مالکان واحدهای مسکونی ارسال شده است.
در چندین حوزه باید اصلاحات ساختاری را داشته باشیم که یکی از این حوزه‌ها، حوزه مالیاتی است که باید شفافیت سامانه املاک را در کنار آن داشته باشیم. موضوع واسطه‌های حوزه املاک و مستغلات باید تغییر پیدا کند و به‌روز شود.
روز گذشته داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مالکان خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان، به زودی پیامک مالیاتی دریافت می‌کنند. با توجه به هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای بهره‌گیری از درآمدهای غیرتورمی، دولت بر اخذ مالیات به‌منظور تامین درآمدهای خود تمرکز کرده و اخذ مالیات از خودروهای لوکس، یکی از راه‌هایی است که سیاستگذار در دستور کار قرار داده است.
یکی از دلایلی که برای اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی بیان می‌شود، بحث عدالت مالیاتی است. طبق این اصل باید نسبت به تمام درآمدهایی که عاید اشخاص می‌شود، مالیات وضع شود.
کلید اشتباهی ۴۰ ساله برای گشایش قفل «خانه‌های خالی» یک‌بار دیگر در این دوره با اصرار سیاستگذار مورد استفاده قرار گرفت اما باز هم نچرخید و قفل را باز نکرد. کارنامه اجرای فاز اول قانون «مالیات بر خانه خالی» نشان می‌دهد مجریان در مرحله «شناسایی مالکان خانه‌های خالی» به بن‌بست رسیده‌اند.
یک مقام مسئول ارشد سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابهام قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای بخش حمل و نقل هوایی، از احتمال حذف این پایه مالیاتی برای بلیت پروازهای خارجی خبر داد.