مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

از ابتدای تشکیل مناطق آزاد در ایران تاکنون، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این مناطق به تنها مزیتی که دلخوش بودند، معافیت مالیاتی بیست‌ساله بود که اکنون پیشنهاد حذف آن از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شده است. این معافیت، حداقل مشوقی است که می‌‌‌توانست سرمایه‌گذاران را قانع کند تا در مناطق آزادی بمانند و باعث اشتغال‌زایی ‌و رونق و آبادانی آن مناطق و به تبع آن، کل کشور شوند.
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: نظام نقل و انتقال پول در سال گذشته شفاف شد و درگاه‌های پرداخت و کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی متصل شدند، اما یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان بلاتکلیف هستند که بانک مرکزی تا یک ماه آینده آن‌ها را غیرفعال خواهد کرد.
«کارت‌خوان نداریم» یا «کارت‌خوان خراب است» از جمله ترفندهایی برای فرار از مالیات است که امروزه در تعدادی از اصناف پردرآمد مثل مراکز درمانی، دفاتر وکلا و مطب پزشکان تکرار می‌شود.
قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در سال۹۹ تصویب شد، اما در گام نخست اختلاف‌نظرهایی درخصوص آیین‌نامه اجرایی، موانع فراوانی را در مسیر اخذ مالیات از خانه‌های خالی ایجاد کرد.
برخی مودیان مدعی وجود دستگاه‌های کارتخوانی هستند که بدون اطلاع آنها فعالند و سازمان امورمالیاتی برهمین اساس برای آنها مالیات تعیین کرده‌است. سازمان امور مالیاتی نیز این موضوع را رد نمی‌کند.
برخی اظهارات مبنی بر این است که بعضی پزشکان بجای هزینه های درمان دلار و سکه از بیماران طلب می کنند که سازمان نظام پزشکی با این اقدامات مخالف است؛ البته در این زمینه گزارشی به سازمان نظام پزشکی واصل نشده است، اما قطعا اگر گزارشی در این زمینه به ما برسد، رسیدگی می‌کنیم.

داوود منظور اعلام کرد: به ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها دسترسی داده ایم که تعدیل‌های لازم را روی ارقام مالیاتی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای جلب رضایت بیشتر مؤدیان، اعمال کنند.

داوود منظور در همایش جامعه مشاوران مالیاتی اعضای این جامعه را پیشکسوتان بخش مالی آن دانست و گفت: باید این سرمایه انسانی را قدر بدانیم و از ظرفیت نخبگی و خبرگی آنها بهره ببریم.