تیغ مالیاتی بر سر لاکچری بازها

تعریف ســامانه ها و ابزارهای مالیاتی دقیق می تواند به جمع آوری مودیان جدید مالیاتی کمک شایانی کند و بدیهی است در این میان صاحبان کالاهای لوکس نیز زیــر ذره بین مالیاتی تحت پوشــش مالیات بــر کالاهای لوکس و لاکچری قرار می گیرنــد، هر چند در کنار اجرای طرح هــای مالیاتی مطلوب در کشور، بدیهی اســت در برخی از حوزه ها نیاز به بازخوانی و اصلاح برخی از قوانین و یا نحوه اجرای قوانین در بخش مالیــات داریم.
تصویر تیغ مالیاتی بر سر لاکچری بازها

به گزارش سایت خبری پرسون، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در یادداشتی نوشت: اجرای طرح های مالیاتی مانع از سوداگری و سفته بازی خواهد شد و به این ترتیب راهی برای توسعه عدالت اجتماعی باز می شود. بنا بر آمار موجود بسیاری از افراد تاکنون از تیغ مالیاتی به دور مانده اند، امــا با اجرای طرح های جدید مالیاتی و اهداف از پیش تعیین شده دولت و مسئولان ذیربط در دایره مالیاتی قرار می گیرند و به این شکل درآمدهای مالیاتی نیز می تواند اقتصاد را از حالت غیرمولد به سمت مولد و پویا بودن هدایت کند.

تعریف ســامانه ها و ابزارهای مالیاتی دقیق می تواند به جمع آوری مودیان جدید مالیاتی کمک شایانی کند و بدیهی است در این میان صاحبان کالاهای لوکس نیز زیــر ذره بین مالیاتی تحت پوشــش مالیات بــر کالاهای لوکس و لاکچری قرار می گیرنــد، هر چند در کنار اجرای طرح هــای مالیاتی مطلوب در کشور، بدیهی اســت در برخی از حوزه ها نیاز به بازخوانی و اصلاح برخی از قوانین و یا نحوه اجرای قوانین در بخش مالیــات داریم. از جمله این بخش ها باید به معافیت های مالیاتی و تحت شــمول قرار نگرفتن برخی از سازمان ها و افراد حقیقی و حقوقی در قانون مالیاتی با وجود درآمدهای مطلوب اشاره کرد.

بدیهی اســت این اصلاحات باید با هدف کاهش معافیت های مالیاتی برخی از حوزه ها باید انجام شود. کاهش یا حذف معافیت های مالیاتی نیز از جمله دیگر بخش هایی است که در دستور کار دولت قرار دارد و سازمان ها و نهادهای معاف از مالیات حتی در صورت معافیت از مالیات، باید اقدام به ارائه گزارش عملکرد مالی خود باشــند تا هیچ بخشی از شفاف سازی در مالیات ستانی مخفی نماند. البته لازم به ذکر است در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است و در قانون جدید به این امر به ویژه در طرح مالیات بر سوداگری و سرمایه نیز به طور شاخص پرداخته شده است تا بسیاری از افراد از چتر حمایتی کاذب معافیت های مالیاتی خارج شوند و به این ترتیب درآمدهای دولتی نیز در این راستا افزوده شود، هر چند حتماً به تحت شمول قرار گرفتن معافیت های مالیاتی برای بعضی از حقوق بگیران که از حداقل دریافتی ها برخوردارند نیز اهتمام کامل خواهد شد.

موفقیت طرح های مالیاتی در کشــور که تا کنون با افت و خیزهای فراوانی همراه بوده است، در گرو جمع آوری اطلاعات و داده هایی است که آن هم در گرو دستیابی به ابزار و سامانه هایی اســت که می تواند در این زمینه به صورت پویا فعال باشند در این صورت بنا بر گزارش مسئولان مرتبط شاهد تحقق درآمدهای پیش بینی شده در این خصوص خواهیم بود. سامانه ها و ابزارهای جمع آوری مالیات می تواند همزمان با به روزرسانی بخش قوانین با توجه به شرایط جامعه با نگاهی به کشورهای موفق در حوزه مالیات پایه های جدید مالیاتی را عملیاتی کند. از جمله این قوانین طرح « مالیات بر عایدی یا ســوداگری» است که در صورت نهایی شدن و بازگشت از شــورای نگهبان و رفع ایرادات احتمالی چتر مالیاتی برای افرادی که واجد شــرایط هســتند به صورت اجرایی تر گسترده خواهد شد.

منبع: آرمان ملی

508554