تغذیه و سلامتی

صفحه تغذیه و سلامت با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی در زمینه های سلامت،بهداشت و تغیه سالم می پردازد.

نظر یک فوق تخصص ریه درباره دود اسپند؛

آیا دود اسپند می‌تواند سرطان‌زا باشد؟

یک فوق تخصص ریه کودکان، گفت: استنشاق دود اسپند یا هر دودی می‌تواند باعث تشدید و شعله‌ور شدن بیماری شود و جزو توصیه‌های معممول ماست که اسپند برای بیمار‌های آسمی دود نکنید.
روغن ماهی یا همان عصاره چربی ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله ایکوزاپنتائوئیک اسید(EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA)است. این اسیدهای چرب ضروری فقط در غذاهای دریایی و یا مکمل‌های غذایی آنها وجود دارند.
تهیه و طبخ غذاها بدون روغن ممکن نیست و شما برای درست‌کردن هر نوع غذایی به روغن نیاز خواهید داشت. متخصصان تغذیه عمدتاً توصیه می‌کنند که برای تهیه انواع غذاها و سالادها از روغن‌های مناسب استفاده شود؛ چراکه برای بیشتر روغن‌های مایع حرارت بالا اصلا مناسب نیست
کارشناسان ایمنی مواد غذایی غذاهایی را که تنها پس از یک روز فاسد می شوند فاش می کنند این دسته از مواد غذایی مستعد آلوده شدن به اشریشیاکلی، سالمونلا، لیستریا و سایر باکتری ها هستند.
مصرف مرکبات به همراه لبنیات، مانند مصرف پرتقال با شیر یا ماست، ممکن است برای برخی افراد مشکلات گوارشی ایجاد کند. اسید موجود در مرکبات می‌تواند پروتئین‌های موجود در لبنیات را خنثی کند و منجر به ناراحتی معده شود. بنابراین بهترین است آن‌ها را جداگانه مصرف کنید یا میوه‌های غیر اسیدی را برای مصرف همراه با لبنیات در نظر بگیرید.
ماهی یکی از غذاهای مفید با طبع سرد است که مصرف آن با برخی خوراکی‌ها می‌تواند عوارض جدی برای بدن ایجاد کند. در این مقاله می‌توانید با لیست غذاهایی که نباید با ماهی خورد آشنا شوید.
هنگامی که ایستاده آب می نوشیم، به بدنمان آسیب وارد می شود و اثرات منفی به ما غلبه می کند. زمانی که می ایستیم، بدن و بافت ها در حالت تنش و فشار هستند و باعث می شود که آب به سرعت به پایین بدن برود و تعادل مایعات موجود در بدن به هم بریزد.
در شلوغی و ازدحام زندگی مدرن، روشی که صبح‌هایمان را شروع می‌کنیم می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و حال کلی ما تأثیر بگذارد. اتخاذ عادات کوچک صبحگاهی می‌تواند راه را برای زندگی شادتر، سالم‌تر و پربارتر هموار کند.
اگر غذا به درستی در یخچال نگهداری نشود، احتمال رشد باکتری در آن وجود دارد که می‌تواند کیفیت مواد غذایی ذخیره شده را کاهش داده یا باعث خرابی آن شود. اما، نگران نباشید در این مطلب به چند نکته اشاره کرده‌ایم که می‌توانید با رعایت آن‌ها هنگام نگهداری غذا در یخچال همواره غذای تازه داشته باشیدب
اسیدهای چرب امگا ۳ به تمام سلول‌های بدن کمک می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند. چون در واقع بخش حیاتی از غشای سلولی ما هستند که به ایجاد ساختار و حمایت از تعاملات بین سلول‌ها کمک می‌کنند. ضمن آنکه برای تمام سلول‌های بدن نیز مهم هستند.
اگر رژیم لاغری دارید، حتما روزی یک عدد سیب در میان‌وعده صبح یا عصرتان بخورید. سیب سرشار از پلی‌فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی و فیبر غذایی بسیار زیاد است. هر یک عدد سیب متوسط با پوست بیش از 4 گرم فیبر دارد. از این‌رو، سیب می‌تواند به‌سادگی باعث شکل‌گیری احساس سیری طولانی‌مدت شود.
چربی‌های امگا ۳ چربی‌های ضروری هستند که فواید مهمی برای قلب، مغز و متابولیسم بدن دارند و در سطوح بالایی در سلول‌های چشم و مغز شما متمرکز هستند.
دارچین یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها برای طعم دادن به غذا و تهیه دمنوش است که ایرانی‌ها بیشتر از هر جای دیگری در دنیا از آن استفاده می‌کنند. احتمالا شما هم شنیده‌اید که چوب دارچین دو نوع مختلف هندی و چینی دارد و نوع چینی آن که به عنوان دارچین تقلبی شناخته می‌شود، برای سلامت ما مضر است.
چای و قهوه نوشیدنی‌هایی هستند که بیشتر در صبح مصرف می‌شوند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند به هوشیار کردن حواس شما کمک کنند؛ اما چیزی که اکثر ما نمی‌دانیم این است که این نوشیدنی‌ها به پوست آسیب می‌زنند.
بسیاری از پزشکان برای تقویت سیستم ایمنی و به دست آوردن فواید بی‌شمار عسل سفید به خوردن آن توصیه می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که بیماری‌هایی وجود دارند که مانع از خوردن عسل می‌شوند؟
سازمان آگهی های پرسون