تغذیه و سلامتی

صفحه تغذیه و سلامت با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی در زمینه های سلامت،بهداشت و تغیه سالم می پردازد.

شکر به عنوان پرمصرف‌ترین ماده در تاریخ غذا و ارجح‌ترین طعم در بین ذائقه‌ها شناخته می‌شود، اما برای سلامتی خطرناک‌ترین است، زیرا بدون تامین مواد مغذی کالری زیادی به بدن می‌رساند و در نتیجه وارد بدن می‌شود. بدن با افزایش وزن، بیماری قلبی، چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است.
کشمش از انگور خشک‌شده به‌دست می‌آید و رنگ‌های گوناگونی دارد، از زرد طلایی تا قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه. با این‌که کشمش نوعی میوه خشک محسوب می‌شود، اما میزان قند و کالری در آن زیاد است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف زیاد نمک را زمینه‌ساز سرطان معده، فشارخون و پوکی استخوان عنوان و بر رعایت تعادل در مصرف نمک روزانه (۳ تا ۵ گرم در روز)، تاکید کرد.
نعناع فلفلی که در طب سنتی ایران با نام «سوسنبر» شناخته می‌شود، طبیعتی گرم و خشک دارد و مدر،خارج کننده کرم شکم، رفع کننده سنگ مثانه و سنگ کلیه بوده و برای تهوع و استفراغ و پیچش روده مفید است.
آسیاب کردن دانه‌های قهوه به صورت ذرات ریز اصطکاک زیادی ایجاد می‌کند، زیرا ذرات روی یکدیگر ساییده می‌شوند و می‌شکنند که در نتیجه الکتریسیته ساکن تولید می‌کند، ذرات باردار تقریباً مانند ذرات غبار موجود در توده‌های آتشفشانی که به هم ساییده می‌شوند و برای تولید رعد و برق تخلیه می‌شوند، عمل می‌کنند.
محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری گفت: خوردن مواد غذایی ناسازگار می‌تواند عوارض زیادی برای بدن به همراه داشته باشد و معمولا این تداخلات بلافاصله عارضه حادی را بروز نمی‌دهد و معمولا در بلند مدت اثر خود را بر بدن برجای می‌گذارد.
کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها، سیستم لنفاوی، کولون و حتی پوست شما در سم‌زدایی پیوسته بدن نقش دارند. این ارگان‌ها و سیستم‌ها خودشان به اندازه کافی و به طور مؤثر، سموم و مواد اضافی را دفع می‌کنند، بنابراین یک رژیم غذایی خاص یا مکمل دتاکس واقعاً لازم نیست. شواهد بسیار کمی مبنی بر مؤثربودن فواید رژیم غذایی دتاکس وجود دارد.
منیزیم ماده‌ای ضروری در بدن برای تولید انرژی است. این ماده در غذاهای روزمره مانند اسفناج، بادام، و شیر سویا یافت می‌شود.

بادام به طور کلی طعم شیرین و بافت ترد دارد. در صورت وجود تلخی در طعم آن ، بهتر است بادام را دور بریزید زیرا نشان دهنده رسوب برخی مواد شیمیایی مانند اسید فیتیک (یک ماده سمی طبیعی) در لایه بیرونی بادام است. اگر بادام بوی بد یا بوی کپک بدهد، به احتمال زیاد فاسد شده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: در بازار انواع مختلف نمک موجود است اما نحوه تهیه و اینکه چه استانداردی دارد، مشخص نیست این نوع نمک‌ها قابل مصرف نیست و برای سلامتی ضرر دارند.
رژیم‌های غذایی سالم و کم کربوهیدرات که موجب کاهش وزن می‌شوند، به دلیل حذف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند قند‌های اضافه شده و تمرکز بیشتر بر منابع کربوهیدرات سالم و با فیبر بالا و همچنین پروتئین و چربی است.
ارزش غذایی برخی از ابر (سوپر) غذا‌ها فراتر از تغذیه صرف است. این مواد غذایی دارای خواص منحصر به فردی هستند که بر روحیه و سلامت روان ما تأثیر مثبتی می‌گذارند. همانطور که طعم این ابرغذا‌ها را می‌چشید، به یاد داشته باشید که تغذیه بدن به معنای تغذیه ذهن شما نیز هست و به شادتر شدن کمک می‌کند.
لوبیا سبز جزء خوراکی‌های با شاخص گلیسمی پایین محسوب می‌شود. این نوع خوراکی‌ها گلوکز را به‌آرامی در بدن آزاد می‌کنند و در حفظ قند خون متعادل در بدن نقش دارند. مصرف خوراکی‌های با شاخص گلیسمی پایین خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و به کنترل علائم بیماری کمک می‌کند.
وجود عنصر پتاسیم در خواص شیره انگور برای کودکان سبب بهبود عملکرد سیستم هضم و جذب بدن کودک و همچنین تنظیم ضربان قلب او می­شود. از این رو به علت فعالیت بدنی بسیار بالای کودکان نقش آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
ترکیب آب و آبلیمو، یکی از ترکیبات مورد علاقه متخصصان تغذیه است. این ترکیب می‌تواند به هضم بهتر غذاها کمک کند، مقدار سالم و مشخصی از ویتامین C را به بدن برساند، اشتها را کنترل کند و بدن را هیدراته نگه دارد.
شکر، یکی از افزودنی‌های پرمصرف است که در صنعت غذا نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مصرف شکر در شبانه‌روز، 25 گرم معادل 5 قاشق چایخوری است اما میانگین مصرف شکر و شیرینی‌جات بسیار بیشتر است.
سیب میوه‌ای دوست داشتنی با تنوع بسیار است؛ این میوه دارای خواص بسیار زیادی بوده و همه متخصصان به ویژه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند هرروز از این میوه استفاده کنید.
سازمان آگهی های پرسون