اخبار منتخب استان‌ها

گزارش پرسون از آداب و رسوم کهن دیار هگمتانه؛

کوسه گلین نمایشی که نوید بهار می دهد

کوسه گلین ؛ نمایش و رسمی قدیمی در همدان است که آمدن بهار و رفتن زمستان را نوید می دهد و امروز در جشنواره های بزرگ و مراسم نوروزگاه برای آشنایی نسل جوان این آیین قدیمی اجرا می شود.
معاون عمرانی استاندار یزد خواستار شد؛

طرح اقدام ملی مسکن با پشتیبانی و رفع موانع شتاب گیرد

معاون عمرانی استاندار یزد با اشاره به پیشرفت چشمگیر طرح اقدام ملی مسکن در استان، تاکید کرد: لازم است این طرح در سال جدید با پشتیبانی، رفع موانع و مشکلات، شتاب بیشتری گیرد ‌و باید همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان، صدور مجوزها و اجرای خدمات را تسهیل کنند.
مدیر بورس منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به معامله بیش از ۲۱۷ میلیون و ۵۶۵ هزار سهم و حق تقدم سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی در استان طی اسفند ‌ماه سال گذشته گفت: ارزش معامله‌های این بازار طی ماه گذشته در استان بیش از ۲ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال بود.
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان؛

بررسی صلاحیت داوطلبین از فردا آغاز می‌شود

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان با اعلام اتمام بررسی صلاحیت داوطلبین در هیئت‌های اجرایی استان، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبین ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر از سوی هیئت‌های نظارت از فردا در شهرستان‌های استان آغاز می‌شود.
معاون امور ‌بندری و اقتصادی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: کشتی حامل ۶۵ هزار تن کالای اساسی از نوع گندم وارداتی در بندر چابهار پهلوگیری و درحال تخلیه برای ارسال به بازارهای هدف داخلی است.

گزارش پرسون از وضعیت بازار یک قلم کالای اساسی در کردستان؛

بازی مرغ با روح و روان مردم

مسئولان تنظیم بازار در جلساتی که پی در پی برگزار می کنند و خروجی آن تنها یک «خسته نباشید» است، اعلام می کنند که مرغ نباید بیشتر از 26 هزار تومان به مشتریان فروخته شود ولی در عمل نه فروشنده، نه واسطه و نه تولید کننده به این دستورالعمل های کاغذی اهمیتی نداده و نمی دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خبر داد:

ابتلای ۳۰۸ نفر به کرونای انگلیسی از اسفندماه سال گذشته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: یافته‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویروس جهش‌یافته علت ابتلای ۶۰ درصد بیماران کووید ۱۹ در استان مرکزی است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو نسبت به سال گذشته گفت: با توجه به شرایط کرونایی و تحریم‌ها عملکرد منطقه آزاد ماکو نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت داشته ما در سال ۹۹ بیش از ۱۱۸ فقره مجوز سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صادر کردیم.
شهر تکاب آثار تاریخی غنی و دیدنی‌های فراوانی دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هشت هزاره قبل می‌رسد هر‌ ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی راهی این شهر جذاب می‌شوند تا رموز ناشناخته آن را کشف کرده و خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنند.
مدیرکل هواشناسی کردستان در گفت وگو با پرسون:

کاهش 30 درصدی بارش ها / برودت هوا تا 9 درجه سانتیگراد

مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: با مقایسه بارش ها در سالجاری نسبت به سال گذشته می توان گفت که بارش در سال آبی جاری، نسبت به دوره مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش بارش داشته ایم یعنی تاکنون به صورت میانگین 271 میلیمتر بارش در سطح استان کردستان گزارش شده است که این عدد در سال گذشته 354 میلیمتر بوده است.

معاون عمرانی استاندار در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

ورود روزانه حدود ۲۰۰۰ مسافر به استان یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: آمار نشان می دهد که حدود ۳۱ هزار وسیله نقلیه از استان خارج شده اند که یا اصالتا یزدی یا غیریزدی های مقیم یزد هستند و بعد از تعطیلات به استان باز می گردند که این آمار نی تواند نگران کننده باشد
یزد‌ازکهن‌ترین مناطق ایران‌زمین و واژه‌ای باستانی است که ریشه در «یشت yast» یا «یزت yazt» و «یسن yasn» به معنای ستایش، نیایش، پرستش ایزد دارد. در پاره‌ای از متون قدیمی، یزد را «دارالعباد» یا «دارالعباده» نیز گفته‌اند. «احمد کاتب» مورخ یزدی قرن نهم هـ. ق نوشته است: «در سال 504 هـ. ق، ملک‌شاه سلجوقی حکومت یزد را به علاءالدوله کالنجار واگذار کرد و آن را دارالعباده نامید.»
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: چند سالی است که مقام معظم رهبری شعارهای سالی را که انتخاب می‌کنند در جهت مباحث اقتصادی و به خصوص بحث تولید بوده که این بحث‌ها در مورد جهش تولید، رونق تولید و امسال هم به عنوان مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها از تولید نامگذاری شده که همگی بیان‌گر این مهم می‌باشد که کلید رفع مشکلات اقتصادیی کشور در گرو توجه بیشتر به تولید می‌باشد.
در شهر سنندج دهها زن در ناوگان حمل و نقل شهری فعالیت می کنند که به قول برخی از آنان این کار را از روی علاقه، برخی دیگر آن را از روی اجبار و مشکلات زندگی و اقتصادی انتخاب کرده اند.

فرماندار شهرستان خنداب گفت: رونق تولید و بهبود مناسبات اقتصادی و توسعه‌ای با پشتیبانی و حمایت هدفمند سرمایه گذاران و رفع موانع و مشکلات آنان محقق می‌شود و نیاز است که در سال جاری اهداف عملیاتی در مانع زدایی از امور ترسیم و اجرا شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با اشاره به شناسایی ۱۹۸ پروژه نیمه تمام در استان گفت: سال گذشته از این تعداد ، ۱۱۰ پروژه نیمه تمام در استان به بهره برداری رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: براساس آخرین اطلاعات، هم اکنون شهرهای قروه، بانه، سقز و دیواندره در بحث کرونا وضعیت نارنجی دارند و در صورتی که شهروندان همچنان نسبت به رعایت پروتکل ها بی تفاوت باشند احتمال قرمز شدن وضعیت کرونا در این مناطق دور از انتظار نیست.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد و حسابداری دانشگاه گیلان با بیان اینکه امروز در جنگ اقتصادی هستیم گفت : سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند لذا این مهم باید توسط دستگاه های دولتی و حاکمیتی مورد توجه جدی قرار گیرد.