83 آمبولانس استان اصفهان زمین‌گیر هستند

رئیس اداره مدیریت حوادث و بلایا و پایش مراقبت‌های درمانی اصفهان به ۸۳ آمبولانس زمین گیر در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در استان اصفهان حداقل ۳۴ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای از برنامه توسعه عقب هستند.
تصویر 83 آمبولانس استان اصفهان زمین‌گیر هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ در کشور ما برخلاف کشورهای صنعتی، مرگ و میر ناشی از تصادفات و حوادث بسیار نگران کننده است به طوریکه در مدت زمان کوتاهی همچون نوروز با افزایش روز افزون حوادث رانندگی که ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ رانندگی، اصول ایمنی جاده‌ها و سرعت اتومبیل‌ها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

از بین ۱۰۰ هزار تصادف در نوروز 1403 در کشور ۶۶۷ مورد تصادفاتی بوده که منجر به فوت ۸۱۳ نفر شده است. البته این آمار مربوط به جانباختگان صحنه تصادفات است و آمار قطعی توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

از مجموع ۱۰۰ هزار تصادفات رخ داده در این مدت ۱۷ هزار و ۵۶ فقره تصادف جرحی به وقوع پیوسته است که در این تصادفات ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر نیز دچار مصدومیت شدند که مصدومیت برخی از این افراد شامل قطع عضو و ... است. در این مدت ۸۳ هزار و ۹۳۹ فقره تصادف خسارتی نیز ثبت شده است.

وقوع تصادفات منجر به فوت در ایام نوروز 1403 در مقایسه با نوروز سال گذشته در استان اصفهان ۲۹ درصد افزایش یافته است که علت ۸۰ درصد از تصادفات رُخ داده در جاده‌های استان، چهار عامل بی‌توحهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی راننده، سرعت و سبقت غیرمجاز است.

علیرضا کیخایی، رئیس اداره مدیریت حوادث و بلایا و پایش مراقبت‌های درمانی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته هیچ آمبولانسی صفری وارد کشور نشده است گفت: هم اینک تعدادی از آمبولانس‌های موجود، عمری بیشتر از 15 سال دارند و منابع و تجهیزات در خصوص پیشگیری و مدیریت تصادفات اگرچه کم نشده ولی توسعه هم نیافته است.

وی هزینه تعمیر یک دستگاه آمبولانس را حدود یک میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به دلیل کیفیت و کارایی پایین آمبولانس‌های تولید داخل توانایی بهره‌وری کافی و استاندارد از آنها وجود ندارند و همچنان آمبولانس‌های خارجی حرف اول را در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی می‌زنند

.این مسؤول تصریح کرد: اعمال تحریم‌ها در نداشتن امکان بازسازی آمبولانس‌ها و تامین قطعات مورد نیاز، بسیار تاثیر داشته است اما تلاش بر این است با تعمیر، آمبولانس‌های بیشتری به چرخه ارائه خدمت افزوده شود.

کیخایی یکی دیگر از عوامل افزایش آمار تصادفات را کمبود نیروی انسانی متخصص در اورژانس پیش بیمارستانی دانست و گفت: به دلایل درآمد کم و فشار کاری بالا تمایل به کار در بخش دولتی کمتر شده و افراد برای ساعتی ۱۵ هزار تومان اضافه کار حاضر به فعالیت در اورژانس پیش بیمارستانی نیستند و گرایش به سمت فعالیت در بخش خصوصی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در ۵ روز نخست نوروز امسال درخصوص کاهش تصادفات موفق نبودیم اظهار داشت: سرعت عمل در رسیدن به صحنه تصادف و ارائه خدمات با کیفیت و تخصصی می‌تواند آمارهای فوتی و جرحی تصادفات را کاهش دهد.

رئیس اداره مدیریت حوادث و بلایا و پایش مراقبت‌های درمانی اصفهان با اشاره اینکه در استان اصفهان یک پایگاه اورژانس هوایی، ۸۰ پایگاه اورژانس شهری و ۸۱ پایگاه اورژانس روستایی داریم خاطر نشان کرد: با وجود فعالیت این ۱۶۲ پایگاه اورژانس در استان اصفهان حداقل ۳۴ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای نسبت به برنامه توسعه عقب هستیم که این 34 پایگاه شامل تامین خودرو آمبولانس و تجهیزات آمبولانس و نیروی انسانی است.

وی به ۸۳ آمبولانس زمین گیر در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: بر اساس استاندارد به ازای هر سه آمبولانس فعال باید یک آمبولانس جایگزین وجود داشته باشد ولی در استان اصفهان شرایط به صورت استاندارد نیست و حدود سه هزار دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد.

وی هزینه خرید یک دستگاه آمبولانس بدون تجهیزات را حدود چهار و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و متذکر شد: برای تعمیر و بازگرداندن آمبولانس‌های فرسوده به طور میانگین به یک میلیارد تومان برای هر دستگاه آمبولانس نیاز داریم.

وی آموزش کودکان و خانواده‌ها را در خانه‌های بهداشت یکی از عوامل مهم در فرهنگ سازی رانندگی ایمن عنوان کرد و ادامه داد: در ۵ روز نخست نوروز امسال درخصوص کاهش تصادفات موفق نبودیم.

کیخایی درباره اقدامات اورژانس پیش بیمارستانی برای کاهش تصادفات در ایام نوروز یکی از اقدامات مثبت که از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شده است را فعالیت سوپروایزر تصادفات در بیمارستان‌ها برشمرد و گفت: با فعالیت سوپروایزر تصادفات اطلاع رسانی، رصد و پیگیری سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود و بیمارستانی که مصدومین به آن اعزام می‌شوند با آگاهی کامل از جزئیات از قبل آماده پذیرش می‌شود.

منبع: فارس

635567