یادداشت‌ها

کنار رنج بسیاری از این ماجراها، روایت‌سازی‌های هدف‌دار بر تلخی‌های ماجرا می‌افزاید و خانواده‌ها را داغدارتر و برانگیخته‌تر می‌کند.تلخ است عزیزی را به خاک سپردن و تلخ‌تر این که حتی پیکری هم برای به خاکسپاری نباشد.
تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر آقای رئیسی و دولت ایشان در عرصه اقتصادی کشور و دستاوردهای فراوان بیرون از حد انتظاری است که به‌دست آمده است و از طرف دیگر، گرانی افسار گسیخته کالا و خدمات ،مردم را با تنگنا و سختی روبه‌رو کرده است.
تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر آقای رئیسی و دولت ایشان در عرصه اقتصادی کشور و دستاوردهای فراوان بیرون از حد انتظاری است که به‌دست آمده است و از طرف دیگر، گرانی افسار گسیخته کالا و خدمات ،مردم را با تنگنا و سختی روبه‌رو کرده است.
نماینده مجلس دهم گفت: اگر بنا بر بازداشت، محاکمه و زندان باشد خیلی‌ها از خبرنگاران جلوترند. مثلا کسانی که سال ۱۴۰۰ به مردم وعده رفاه، ارزانی، توافق خوب، تورم تک‌رقمی و گشت ارشاد مسوولان داده‌اند نباید پاسخگو باشند؟
نگاه به محیط بین‌الملل و اینکه جایگاه کشورها در قرن بیست‌ویکم چه خواهد بود تصویری در ذهن سیاستمداران ایجاد خواهد کرد که یکی از مولفه‌های شکل‌دهنده به سیاست خارجی را به وجود می آورد.
یکی از موضوع‌های مناقشه‌برانگیز در سال‌های اخیر میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور است. برخی افراد با معیار قرار دادن شرایط اقتصادی مطلوب به ارزیابی آثار تحریم‌ها می‌پردازند و لذا بخش عمده مشکلات اقتصادی را به سیاستگذاری‌های نادرست نسبت می‌دهند.
یک کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت: در حالی در میان کشورهای غربی این تلقی عمومی که "قوام حکومت تنها بر بنیان نقش‌آفرینی مردم است" شکل گرفته که نگاه عمیق‌تر نشان از تداوم حکومت‌های مردم‌ستیز پادشاهی در پوشش دموکراسی نمایشی دارد.
عباس عبدی نوشت: به نظرم اگر رویکرد دفاع از حاکمیت قانون را مبنا قرار دهیم و همه موارد نقض را صریح و آشکار اعلام کنیم، امیدی به اصلاح است. هر تغییری پیش از رسیدن به حدی از حاکمیت قانون، آب در هاون کوبیدن است.
یک اقتصاددان در واکنش به سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نوشت: با سیاست‌های فعلی کشور و با وجود عدم توافق برجام و با وجود حجم نقدینگی وحشتناکی که به اقتصاد تزریق شده است و مهم‌تر از همه، تمایل شدیدی که به خروج سرمایه در کشور وجود دارد، این سیاست اجتناب‌ناپذیر است.

یونس شکرخواه گفت: ممکن بود ساعت‌ها با هادی خانیکی در اتاق تیتر بنشینیم و برای یک روزنامه تیتر بزنیم، چراکه بلوغ روزنامه‌نگاری تیتر است و مانند یک قلاب، ماهی را از آب می‌کشد.
محسن هاشمی گفت: گزارش‌ها و وعده‌هایی که بعضی از مدیران اجرایی کشور به سران نظام می‌دهند آن‌قدر با وضع موجود کشور فاصله دارد که حتی اگر بخشی از آن هم محقق شود شاهکار است، اما در عمل شاهد هستیم به‌ جای پیشرفت در شاخص‌ها، پسرفت اتفاق می‌افتد و ریشه نارضایتی و مشکلات اجتماعی، معیشتی و اقتصادی کشور هم تفاوت فضا وزمین، وعده وعمل و واقع‌گرایی با خیالبافی است.
ما دو جور حسین انتظامی داریم. البته تا آن جا که من اطلاع دارم. یکیش مادرزاد مدیر است و اهل پرنسیب و برنامه و این حرف ها که من اصلا با آن کاری ندارم. بد و خوبش بیخ ریش صاحابش. دومی اما کتابخوان است و حریص به مطالعه. که با این یکی کار دارم.
با توجه به صدور حکم تعلیفی برای سپیده رشنو و آثار مثبت نهاد تعلیق،لازم است عملکرد مدیران صدا و سیما در انتشار خبر بازداشت و اعترافات وی، مستند به ماده۱۴۳و۶۹۷ قانون مجازات اسلامی و ماده۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری بررسی شود.
اگر تصمیم ایران مبنی بر عدم همکاری باشد یا طرفین نتوانند طی شش ماه آینده یعنی تا اواخر ژوئن 2023 در مورد قضات و جزییات دیگر به توافق برسند، هر یک از 4 کشور به تنهایی خواهند توانست خواستار ارجاع موضوع به دیوان بین‌المللی دادگستری شود.
مناقشه قره باغ با انسداد گذرگاه لاچین وارد مرحله تازه ای شده است. با توجه به ضرورت مساعی منطقه‌ای و یافتن راه‌حل برای برون رفت از وضعیت فعلی، ورود جمهوری اسلامی ایران به موضوع اهمیت پیدا می کند.
مقایسه دولت کنونی با دولت اول روحانی را کنار می‌گذاریم ولی با دولت دوم روحانی یا حداقل ۳ سال آخر آن دولت هم اگر از جهات گوناگون مقایسه شود جالب خواهد بود. هدف اصلی نیز پیدا کردن درکی از امکانات و نتایج عملکردهای دو دولت است.
در حقوق کیفری اصل و قاعده ی تفسیر به نفع متهم و مضیق کردن دایره شمول جرایم از اصول قابل احترام و لازم الاتباع دادرسان و قضات محکمه است.
حتما مدیران فعال در دولت‌های اصلاحات و تا حدودی تدبیر و امید از منظر تجربه و علم قابل قیاس با دست اندرکاران این دولت و دولت احمدی‌نژاد نیستند و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت نماییم باید بگوییم که وزرا و مدیران دو دولت مورد اشاره یک سر و گردن بالاتر از افراد حاضر در دولت‌های موسوم به اصولگرایان هستند.