زمان سعی و خطا گذشته است

اگر اقدام به تولید خودروهای هیبریدی، کم مصرف کنیم یا واردات اینگونه خودروها را در دستور کار قرار دهیم به نظر می رسد که نه نیازمند سهمیه بندی هستیم، نه نیازمند این هستیم که هرچند سال یکبار به سراغ ابزار قیمت برویم. لذا به اندازه کافی طی سنوات گذشته از روش های سعی و خطا یعنی کاهش سهمیه، تعیین سهمیه و افزایش قیمت استفاده کردیم و به نتیجه مطلوب نرســیدیم.
تصویر زمان سعی و خطا گذشته است

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی حق شناس اقتصاددان در یادداشتی نوشت: تجربه همه سنوات گذشته نشان می دهد که افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه ها هیچگاه یک راه حل بلندمدت برای حل مشکل بنزین نبوده است.

از طرف دیگر تقریبا غالب دولت ها برای حل مشکل بنزین یا کنترل و کاهش مصرف بنزین دو راهکار را اتخاذ کرده اند؛ یکی، افزایش قیمت بنزین و دوم، سهمینه بندی بنزین. سوال اساسی این است که این راهبرد یعنی کاهش سهمیه ها و افزایش قیمت بنزین تا کی می تواند ادامه داشته باشــد. طبق آمارهــای موجود تقریبا سالانه 10 درصد شاهد افزایش مصرف بنزین هستیم و در حال حاضــر مصرف بنزین به یکصد میلیــون لیتر در روز رسیده است. سوال این است که آیا طی 10 سال آینده که میزان مصرف بنزین به بیش از 0 20 میلیون لیتر می رسد، توان تامین چنین حجمی از تولید و مصرف بنزین را داریم؟ در حال حاضر و در برخی سنوات گذشته مجبور شدیم برای تامین بنزین اقدام به واردات بنزین کنیم. یعنی نه تنها نفت و فرآورده های نفتی کم کم دارد منبع ارزآوری برای کشور را از دست می دهد بلکه خودش دارد به مصرف ارز سایر کاالهای صادراتــی تبدیــل می شــود.

بنابراین باید یک فکر اساسی کرد؛ همان فکری که دنیا انجام داده. بسیاری از مسائل و مشکلاتی که ما در کشور داریم، از جمله سیر صعودی مصرف بنزین را بقیه کشورهای دنیا هم داشته اند اما آنها به راه حل های علمی و منطقی روی آورده اند. به عنوان مثال ماشین های هیبریدی، ماشین های برقی، ماشین های کم مصرف و گسترش شبکه حمل و نقل عمومی. در دنیا راهکارهــای متعدد رفتنــد ولــی در ایران یک راهکار بیشتر نداریم که آن یک راهکار یا افزایش قیمت بنزین است یا کاهش میزان سهمیه بنزین. به نظر می رسد که دولت بیش از انــدازه بــه خودروســازان فرصت داده کــه به بهینه ســازی و تولیــد خــودروی کم مصرف بپردازند.

به هر حال امروز قدمت صنعت خودروی ما به بیــش از5 ،6 دهه می رسد و طی این مدت بسیاری از کشورهایی که تولیدکننده خودرو بودند، امروز تولید خودرو آنهم کم مصرف را انجام می دهند. مصرف خودروهای ایرانی به طور میانگین دو برابر مصرف خودروهای خارجی است. یا اگر خیلی بدبینانــه بگوییم، مصرف خودروهــای ایرانی ،30 40 درصد بیش از مصرف خودروهای خارجی اسـت. اگر اقدام به تولید خودروهای هیبریدی، کم مصرف کنیم یا واردات اینگونــه خودروها را در دســتور کار قرار دهیــم به نظــر می رسد که نــه نیازمند سهمیه بندی هستیم، نه نیازمند این هستیم که هرچند سال یکبار به سراغ ابزار قیمت برویم. لذا به اندازه کافی طی سنوات گذشته از روش های سعی و خطا یعنی کاهش سهمیه، تعیین سهمیه و افزایش قیمت استفاده کردیم و به نتیجه مطلوب نرســیدیم. باید به فکر یک راه حل اساسی و ماندگار بود آن هم هیچ راهی جز تولید یا واردات ماشین های کم مصرف، برقی و هیبریدی نخواهد بود.

منبع: آرمان ملی

597541