هماهنگی دیپلماسی و میدان

موشک هایی که به مقر سوریه و داعش خراسان شلیک شد، قطعا هدف اصلی ایران از شلیک این موشک ها جدا از اینکه قرار بود تئوریسین هایی که طراحان حملات تروریستی کرمان بودند را مورد هدف قرار دهد، ولی پیامی هم به اسرائیل و حامیان اسرائیل بود که توانایی موشکی ایران و توانایی بازدارندگی ایران در قبال اقدامات اسرائیل و آمریکا به نمایش گذاشته شود.
تصویر هماهنگی دیپلماسی و میدان

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدجلال ساداتیان کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: حمله موشکی بین ایران و پاکستان موجب شده است روابط دو کشور از شرایط عادی خارج شود. به طوری که دیپلمات ها اقدامی بود که درچارچوب منافع و امنیت ملی ایران قابل توجیه است و هدف هم همین بوده که واکنشی نسبت به اقدامات تروریستی داده شود. اما دوراندیشی لازم در خصوص چگونگی این اقدام انجام نشد. موشک هایی که به مقر سوریه و داعش خراسان شلیک شد، قطعا هدف اصلی ایران از شلیک این موشک ها جدا از اینکه قرار بود تئوریسین هایی که طراحان حملات تروریستی کرمان بودند را مورد هدف قرار دهد، ولی پیامی هم به اسرائیل و حامیان اسرائیل بود که توانایی موشکی ایران و توانایی بازدارندگی ایران در قبال اقدامات اسرائیل و آمریکا به نمایش گذاشته شود.

اما تقریبا این هدف به حاشیه رفت آنهم به این دلیل که ما در اقلیم کردستان و پاکستان شاید اگر این اقدام با شیوه دیگری انجام می گرفت به هدفمان خیلی بهتر دست پیدا می کردیم. اگر دیپلمات هایی بودند که مشاوره های لازم را می دادند که چگونگی و در چه زمانی این اقدام انجام شود بهره برداری سیاسی، تبلیغاتی و نظامی امنیتی بهتری می توانستیم از این اقدام انجام بدهیم. واکنش دولت عراق در بردن شکایت ایران به اتحادیه عرب و بیانیه ای که در این زمینه علیه ایران صادر کرد و واکنشی که پاکستان به اقدام ایران انجام داد، تقریبا برجسته از آن هدفی بود که در سوریه ما مورد هدف قرار دادیم.

اگر به واژه ها و ادبیاتی که دولت پاکستان در خصوص هدف قرار دادن چند مرکز در ایران استفاده کرد را نگاه کنیم، از همان واژه های ایران استفاده کرد که نشان دهد ما هم در چارچوب منافع ملی مان، پایگاه تروریستی در ایران را مورد هدف قرار دادیم. ما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم زمانی می توانیم یک کشور امنیت ساز و ثبات ساز در منطقه باشیم که نسبت به منافع و امنیت ملی کشورهای همسایه نیز حساس باشیم. پایگاه های تروریستی در این کشورها وجود داشته که همواره ایران را مورد تهدید قرار می دادند و در گذشته تا این حد واکنش دیده نمی شد ولی منطقه بسیار منطقه حساسی است و بعد از وقایع غزه به شدت در شرایط متزلزل و ناپایداری در منطقه خاورمیانه قرار داریم.

در چنین فضای متشنج و ناپایدار هرگاه هر اقدامی که انجام می شود باید با دوراندیشی و تدبیر لازم صورت بگیرد. ما قبلا واکنش های منفی دولت عراق را نسبت به حملات موشک هایی که به کردستان انجام می شد را داشتیم ولی دولت عراق اینبار خیلی قوی تر عمل کرد. قطعا دولت های دیگر به عراق مشاوره لازم را داده اند که از این جهت باید واکنش جدی تری انجام دهد که ایران در قضیه غزه، هدف اصلی قلمداد و حامی اصلی جریان مقاومت تلقی می شود نتواند نقش ایفا گر اصلی را در بحران غزه ایفا کند. دقت کنید هیچ یک از کشورهای عربی منطقه بعد از بحران غزه به عنوان حامی یا حداقل حساس نسبت به وضعیت نوار غزه نبودند و در سیبل حملات اسرائیل و حامیانش قرار نداشتند. اما آفریقای جنوبی شاکی اسرائیل در نسل کشی غزه در دادگاه لاهه است و نه یک کشور مسلمان که موضوع مهمی است.

این نشان می دهد که ما باید چقدر در اقداماتی که در منطقه انجام می دهیم با حساسیت و دوراندیشی لازم عمل کنیم. متاسفانه در زمینه وا کنش ها به حملات تروریستی در کرمان ما نتوانستیم از این تدبیر استفاده کنیم و هدف اصلی مان در نشان دادن بازدارندگی در قبال اسرائیل در سوریه در حاشیه قرار گرفت. پاکستان در شرایطی نیست که بخواهد جبهه ای علیه ایران باز کند. ایران هم در شرایطی قرار ندارد که بخواهد در قبال پاکستان واکنشی انجام دهد. دولت پاکستان در بیانیه هایی که صادر کرده نشان داده که بیش از این نمی خواهد به منازعه با ایران بپردازد.

منبع: آرمان ملی

586966