یادداشت‌ها

برگزاری نشست تهران گرچه تحت عنوان نشست آستانه است ولی کمتر به مساله آستانه خواهد پرداخت؛ برای اینکه موضوعاتی که بین سه کشور وجود دارد، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
رﺋﯿﺲﺟﻤﻬﻮر در ۱۹ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه ﺳﺎل ۱۴۰۱ گفتند ﮐﻪ ﻗﯿﻤﺖ دارو، ﻧﺎن و ﺑﻨﺰﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ.
مخالفان برجام آن را مایه خفت و ذلت کشور می‌دانند و به عاملان آن ناسزا می‌گویند.
با توجه به شرایط پیش‌آمده برای برجام و افزایش سرسام‌آور تورم در چند سال اخیر، شاید کوچک‌ترین تصمیمات مثبت در دولت، باعث رشد بخشی در جامعه شود.
یک سال از استقرار دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران گذشته است. اگرچه امید، اصلی‌ترین شعار دولت نبود؛ اما از اولین روزهای شروع دولت جدید امید زیادی در دل مردم و فعالان کسب‌وکار شکل گرفت که عمده آنها حول محور نحوه تعامل دولت با دنیا و فضای کسب‌وکار بود؛ چرا که این بار این امید زنده شد که دولت یکپارچه با سایر ارکان نظام، در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و غیر‌اقتصادی، کمتر با چالش مواجه خواهد بود و با هماهنگی کاملی که ایجاد می‌شود، بسیاری از مسائل حل و فصل خواهد شد.
سفر بایدن به خاورمیانه را باید به عنوان آخرین تیر ترکش نه در جهت آغاز درگیری بلکه در جهت جلوگیری از درگیری دانست.
1- سال‌های خیلی دور (اواخر دهه 60) رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق شهر تهران روشی زیبا و مؤثر برای امر به معروف و نهی از منکر داشت.
آخرین «فرصت فیزیکی» پایتخت برای تعادل‌‌‌بخشی به جریان عرضه مسکن بین دو نیمه شهر، در گرو تصمیمات خوب یا بد مجموعه شهرداری و دولت است.
منطقه ۲۲ شهر تهران یک منطقه خاص، ویژه و متفاوت در میان مناطق۲۲گانه پایتخت است. از ابتدا نیز ملاحظات و برنامه‌ها برای توسعه این منطقه با نگاه به این ویژگی‌‌های متفاوت و تمایز آن با سایر مناطق مورد توجه بود.
پوشش زنان به چالشی جدی‌تر نسبت به گذشته تبدیل شده است و می‌رود که یک صف‌بندی جدی ایجاد کند از این‌رو باید موضوع گفت‌وگوی عمومی قرار گیرد، بلکه همگان به نقطه مشترکی برسند.
خاتم پیامبران، حضرت ختمی مرتبت رسول مکرم اسلام، در زیر باران تهمت و مخالفت و مخاصمت بنای « امتی » را در خانه پر‌برکت خویش پی ریخت و نخستین افراد این امت، حضرت خدیجه و مولا علی(ع)، به رسالت حضرتش ایمان آوردند و دفاع از اندیشه و آرمان رسالت پیامبر را وجهه همت خویش ساختند.
حقوقدانان و مدافعان حقوق بشر در مقام تحلیل دلیل انشاء عهدنامه‌های بین‌المللی خاصه آن دسته از توافقات که منجر به تاسیس نهادها و مراجع بین‌المللی مانند جامعه ملل یا دیوان کیفری بین‌الملل شده است از یک فلسفه واحد و مشترک که همانا لزوم ایجاد امنیت در جامعه جهانی است دفاع کرده‌اند.
در 2هفته اخیر محصول کار مرکز پژوهش‌های مجلس تحت عنوان پیش‌نویس قانون تشکل‌های اجتماعی در معرض نظر مردم قرار گرفت و از همه ذی‌نفعان وعلاقه‌مندان به ساماندهی موسسه‌های مردم‌نهاد درخواست شد.
امنیت اساسی ترین مقوله در زندگی و به ویژه در حکمرانی در کشورها است. بدون آن نمی توان کاری انجام داد.

یادی از حمید سمندریان

تو نیستی استاد و ما منقرض شدیم

یادداشت محمود رحیمی کارگردان تئاتر در فراغ استادش حمید سمندریان در ادامه آمده است.
سعید توتونکار پژوهشگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در پاسخ به نوشته اخیر عبدالکریم سروش نوشت: جمهوریت در ایران «بها» است و بهانه نیست. ما جمهوریت را نه از زباله‌های دموکراسی غرب و نه در موزه‌های خاک گرفته شرق جستجو نمی‌کنیم.
در شرایطی که طی ماه‌های گذشته شاهد تحولی معنایی و محتوایی در مورد برجام نبوده‌ایم، به نظر می‌رسد دورنمای احیای برجام کم‌رنگ شده است. اگرچه برخی تحولات مانند بحران اوکراین در این امر بی‌تأثیر نبوده، اما ریشه اصلی مشکل را باید در چارچوب سیاسی تنگی دانست که از ابتدا مبنای شکل‌گیری برجام بوده است.