یادداشت‌ها

بهار ، امید بخش است از این جهت که از دامن سرما اعتدال و در آغوش سکوت زمستان ، شادی و حیات پرندگان و از خواب درختان و گیاهان ، بیداری و سبزی و زایندگی بر می خیزد.
این سؤال چند ماهی است که در ذهن توده‌های عظیم و چند ده میلیونی مردم مسلمان و پاکباخته این مرز و بوم شکل گرفته و با نگرانی بر زبان‌ها جاری است ولی تاکنون بی‌پاسخ مانده است!
سیر تحولات بازار ارز در سال 1401 به روایت ولی‌الله سیف را از نظر می گذرانید.
سیدعطاءالله مهاجرانی نوشت: انقلاب و نظام در آستانه پنجاه سالگی نیاز به نوشوندگی دارد. اگر به صدای اعتراض دقیق گوش کنیم، به حرف نسل‌های نو توجه کنیم، به روشنی می‌بینیم که جامعه به نوشوندگی نیاز دارد و گاه ما: «بی‌خبر از نو شدن اندر بقا!»
این که یک نفر از تریبون ائمه جمعه تندخویی کند و یا از شبکه افق به ترویج خشونت بپردازد و یا در هفته نامه فلان تندرو، بدیهی ترین اصول اخلاقی و انسانی و شرعی و عرفی و قانونی را زیر پا بگذارد تا حدودی قابل فهم است.
بعضی وقت ها می مانی که منظورت را چگونه بگویی و این به دلیل شرایط خاص زمانه است. چه بگویی؟چگونه بگویی که به کسی بر نخورد! که احیانا بد برداشت نشود. چه می دانم یک وقت احیانا کافرت ننامند!
عبارت مردم غالباً در سه معنا دیده می شود: مردم در معنای یک کل یعنی همه اعضای جامعه سیاسی، معنای دیگر مردمِ عادی یعنی بخشی از جمهور که عوام تشکیل داده اند یا به تعبیر امروزی همان محرومان، مظلومان و فراموش شدگان و معنای سوم کلیت ملت در معنای مشخص فرهنگی.

برای فهم این تفاوت فرضیه‌ای دارم و معتقدم که به احتمال زیاد طرفین دو رویکرد خُرد و کلان دارند. در رویکرد خُرد، قطعا موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی وجود دارد که معمولا هم همان‌ها را دیده و شکست‌ها و ناکامی‌ها نادیده گرفته یا توجیه می‌شوند.
محسن هاشمی نوشت: به‌رغم خسارات جنگ توانستیم ایران را بسازیم ولی متأسفانه چند سالی است به بهانه مبارزه با دشمن اشکالات داخلی پیدا کردیم. دو جریان به اصطلاح چپ و راست در مبارزات سیاسی سادگی به خرج دادند.
محمد مهاجری نوشت: بخش معتدل جناح اصولگرا از هرگونه تنش‌زدایی در سیاست خارجی استقبال می‌کند، اما بخش تندرو جریان اصولگرا اگرچه (برای توافق ایران و عربستان) جشن می‌گیرد و بشکن می‌زند، پیشینه‌اش نشان می‌دهد، نمی‌تواند خوشحال باشد.
نایب‌رئیس اتاق ایران در یادداشتی، هدف از برگزاری انتخابات اتاق‌ها را شنیده شدن صدای شبکه گسترده ذینفعان اقتصاد کشور در بخش خصوصی عنوان کرد که اکنون با اتمام انتخابات، باید در دستور کار منتخبان قرار گیرد.
وقتی جوزف شوآب، اندیشمندعلوم تربیتی، مرگ برنامه درسی را اعلام کرد، حیطه برنامه درسی بیش از حد درگیر تئوری و نظریه شده بود، بی‌آنکه در عرصه عمل به بوته آزمون سپرده شود.
عباس عبدی به نو اصولگرایان کنایه زد و نوشت: دنبال دشمن نگردید، خطرناک‌تر از دشمن برای این نظام جهل و فقدان عقل سلیم و متعارف نزد برخی از مدعیان طرفداری از آن است.
توافق اخیر تهران و ریاض در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک ، نقطه عطفی در مناسبات دو بازیگر مهم منطقه غرب آسیا محسوب می شود.
(من کاری به اکثریت مردم ندارم). این جمله صریح و صادقانه مصطفی میرسلیم را باید قاب گرفت. باید اول با طلا نوشت و بعد قاب گرفت چرا که خلاصه و چکیده یک شکل از حکمرانی است. آن هم در قرن بیست و یکم. آن هم در نظامی که هنوز کلمه جمهوری را از شعارهایش حذف نکرده و بالاخره چیزی به نام انتخابات را هم از سپهر سیاسی خویش کنار نگذاشته.
درباره آغاز جنگ و دلایل و علل آن گفت‌وگو بسیار بوده و هست. از جمله فردی به نام حسین زاهدی که بازرگانی اصفهانی و ساکن محله اشرافی بورلی هیلز در لس‌آنجلس است، خاطره‌ای را از قول مهندس بازرگان روایت کرد که آن خاطره به عنوان دلیل آغازگری جنگ از سوی ایران و امام خمینی تلقی شد و رواج یافت.
نیمه شعبان است و امام زمان(عج) خود شاهد است که از سر دلسوزی برای این انقلاب و کشور که خون‌های زیادی به پای آن ریخته شده است می‌گویم ما هیچ وقت منهای مردم قدرتی نداریم هر چند قدرتمندترین باشیم! امروزه جمهوری اسلامی در ابعاد نظامی پیشرفت‌های زیادی به دست آورده است و لیکن هیچگاه این پیشرفت‌ها ما را از پشتوانه مردمی نظام بی‌نیاز نمی‌کند، ما از خلوتی مساجد باید بترسیم، باید به فکر چاره باشیم، باید به فکر آشتی نسل جوان با مبانی دینی و مسجد باشیم
رسانه ها بعد از بحران با آگاهی و مدیریت و دروازه بانی خبر و اطلاع رسانی دقیق به حل بحران کمک می کنند. شاید بگویید رسانه سرش برای بحران درد می کند. درست است، بحران از نگاهی برای رسانه یک فرصت است. رسانه می تواند برای جذب مخاطب از بحران استفاده کند اما بدون رسانه، مدیریت بحران هم امکان نخواهد داشت.
در حال حاضر قسمت عمده از بار ترسیم نقشه ی راه تحولات اجتماعی در جامعه ی امروز ایرانی بر دوش زنان بوده، این مسئله زنان را در موارد قابل توجهی بــه عنوان نقطه ی ثقل تحولات و پیشــرفت المان های فرهنگی اجتماعی جامعه مطرح نموده است.
این مسئله امروز در رأس مسائل است که مرجعیت خبر و اطلاع، و نیز تحلیل و جهت دهی به افکار عمومی باید به دست صاحب نظران و خبرنگاران دلسوز و شناخته شده در رسانه‌های مورد اعتماد مردم باشد. مردم از آشفتگی خبری خسته‌اند و خطر بزرگی به نام مهاجرت مرجعیت رسانه‌ای کل کشور را تهدید می‌کند.