یادداشت‌ها

دولت سیزدهم در حالی تدوین لایحه‌ی بودجه‌ی سال۱۴۰۳ را آغاز نموده که همزمان لایحه‌ی برنامه‌ی هفتم توسعه در صحن علنی مجلس در حال بررسی است. با آن که دولت مصمم است تا آن چه را به عنوان لایحه‌ی برنامه به مجلس ارائه نموده است؛ بدون افزایش احکام جدید و غیرضروری به تصویب برساند؛ ولی سبقه‌ی فرایند بررسی در کمیسیون تلفیق خلاف آن را نشان می‌دهد و می‌توان از هم اکنون بشارت داد که این برنامه، سرنوشتی بهتر از قانون برنامه‌ی ششم توسعه نخواهد داشت.
احتمال دارد رژیم صهیونیستی یک بار دیگر حماقت کند و عملیات زمینی راه بیندازد و ممکن است دولت‌هایی هم آن را مورد حمایت قرار دهند اما در صورت ارتکاب چنین حماقتی، شکست رژیم قطعی خواهد بود. ارتش رژیم یک‌بار در مهرماه با شکست تاریخی و خُرد‌کننده که اعتباری برای او باقی نگذاشت، روبه‌رو شد و مسلماً آثار ترس نظامیان رژیم از مقاومت، ابتکار عمل را از آنان خواهد گرفت.
تمرکز دولت محترم باید بیشتر بر روی پروژه‌های نیمه تمام ملی و منطقه‌ای باشد که در نهایت به ارتقای جایگاه ایران در منطقه و تسهیل در روابط تجارت خارجی، حمل و نقل و ترانزیت برای افزایش تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی از استان کم برخوردار سیستان و بلوچستان و ایجاد اشتغال مولد در منطقه‌ای که از نظر اقلیم و آب و خاک و نیروی انسانی نیازمند توجه است، می‌تواند توسعه را به همراه داشته باشد.
سرمایه عاملی است که بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد و ثروت ملل را خلق می‌کند. سرمایه نیروی حیات‌بخش نظام اقتصادی، مایه پیشرفت و تنها چیزی است که گویا کشورهای فقیر جهان نمی‌توانند خودشان به تنهایی تولید کنند…» او همچنین ادعا کرد ثروت از حقوق مالکیت می‌آید، پس هرچقدر احترام به حقوق مالکیت و پایبندی به قراردادها و قول‌وقرارها بیشتر باشد، امکان خلق ثروت بیشتر خواهد بود.
زمانی که مناقشه میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی آغاز شود مســئله به طور بنیادین متفاوت می شود و استدلال «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تخصص و تجربه اش در سیاست خارجی(سابقه ۳۶ ســاله در سنا )-200۸ ۱۹۷2( و ۸ سال معاون رئیس جمهور باراک اوباما) جهان را امن تر می کند، در نظرگاه ملت خود بــا تردید جدی روبه رو می شود.
برخی از مواضع ما اعتقادی است که در واقع از تحلیل شرایط و احساسات به دست نمی‌آید، بلکه از اعتقادات و ارزش‌های دیگری سرچشمه می‌گیرد و بالاخره یکی از عوامل مهم، منافع است. به ویژه در سیاست خارجی، منفعت عمومی و ملی حرف اول را در موضع‌گیری می‌زند.
وحید یامین پور فعال رسانه یادداشتی را با عنوان قدس را چه کسی آزاد می کند در کانال خود در ایتا منتشر کرد.
آنچه اما امروز در اروند و خاصتاً منطقه آزاد اروند جاری و ساری ست هرچه هست، نه زدودن چهره فقر است، نه قوانینی تسهیل کننده تر از سرزمین مادری ست، نه مدیریت یک پارچه و نه حتی مسؤلیت پذیری متولیان حتی در حد گردن گیری! ست. ملغمه ای ست از موازی کاری، قوانین ناقص الجاری، مدیریت ملوک الطولیفی و زورآزمایی کانون های قدرت درگرو کشی و حفظ قلمروی حکومتی است
اینکه با کشوری پر از فرصت اقتصادی مانند عربستان رابطه حسنه و دوستی مستحکم داشته باشیم اما به دلیل نپذیرفتن قوانین مالی بین الملل فرصت تجارت با این کشور را از دست بدهیم فاجعه است.
حماس از مردم غزه جدا نیست و مردم هم آن را روح غزه به حساب می‌آورند. این مشکل اساسی رژیم و آن جریان است. از سوی دیگر اضلاع جریان مخالف مقاومت فلسطین، در وضع اقتدار سابق نیستند. ضمن اینکه مقاومت فلسطین، امروز در بالاترین سطح اقتدار است. وقتی حماس قادر به وارد کردن ضربه‌ای است که مقامات ارشد رژیم غاصب، آن را بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین طی 75 سال می‌خوانند، چه جای آنکه از تضعیف حماس و از میدان به درکردن آن، صحبت نمایند.
امتیاز و حسن رسانه‌های جمعی، مدیریت افکار عمومی منطقه‌ای و جهان است. به شکلی که تقریبا حوادث دشوار از اولویت به طبقه بندی عادی منتقل می‌شود. اما این روزها دنیا درگیر سه فاجعه دردناک و تلخ است.
تعریف درست از اسراییل همان است که امام خمینی (ره) فرمودند: «غده سرطانی» و غده سرطانی را باید از بدن خارج کرد.
شورای عالی آموزش‌ و پرورش متکفّل راهبری راهبردی و درازمدت آموزش‌ و پرورش است و دولت مسئول بودجه‌گذاری؛ و چندین نهاد قانون‌گذاری خارج از مجلس شورای اسلامی دخیل در امور تودرتوی این وزارتخانه؛ حال انصاف دهیم، محلّ اِعراب وزیر- که نوبه‌نو به استیضاح فراخوانده می‌شود و تهدید به واگذاری کرسی وزارت- کجاست؟
بدون اتخاذ تصمیمات راهبردی در گام‌های چندگانه، صرف صدور بیانیه راهگشا نخواهد بود و مجددا با غبار فراموشی، فلسطین و فلسطینیان در انزوای خود باقی خواهند ماند. رسالت و ماموریت دولت‌های عربی و اسلامی این است که برای تغییر معادله موجود، دست به انتخاب صریح زده و ارزش‌بخشی دوباره مساله فلسطین را به واقعیت‌های ملموس تبدیل کنند.
این نوشتار با این هدف نیست که مهاجرین افغان خطر امنیتی دارند بلکه انسان‌های شریفی هستند که اقتصاد کشور را هم رونق می‌دهند البته که باید در این خصوص مواظبت هم نمود تا مشکل احتمالی پیش نیاید.
اگر هوای تازه نقد در دانشگاه جریان نداشته باشد، پوسته‌ای از دانشگاه باقی خواهد ماند که اسیر فرمالیسم و بوروکراسی خواهد شد و نه به درد دین آدم‌ها خواهد خورد و نه به درد دنیایشان.
قطعا کسری بودجه دولت و عدم تعادل جریان نقدی شبکه بانکی به‌ عنوان دو عامل مهم رشد نقدینگی در اقتصاد کشور، مستقل از اینکه نرخ ارز چه عددی باشد وجود دارد و طبیعتا تورم حاصل از این دو منشأ انکار ناپذیر است.
این‌گونه است که این روزها علاوه‌بر ملت‌های مسلمان، شاهد تظاهرات گسترده و در مواردی صدها هزار نفری ملت‌های غیر‌مسلمان در آمریکا و اروپا علیه جنایات صهیونیست‌ها هستیم. به بیان دیگر افکار عمومی جهانیان هم برای مقابله جانانه با صهیونیست‌های وحشی آماده شده است... و بالاخره همه شواهد حاکی از آن است که روز انتقام نزدیک است.
در جست‌وجوها در تاریخ 70 ساله تجاوز و اشغالگری، به سند قابل توجهی از پرونده بازجویی ساواک آیت‌الله هاشمی در حدود 60 سال پیش برخوردم که خود می‌تواند روشنگر عمق فاجعه استعمار در فلسطین اشغالی باشد، لذا به این نتیجه رسیدم که مطلب را بازنشر کنم. اهمیت این سند تاریخی در این است که بستر زمانی و سیاسی انتشار اولین اثر آگاهی‌بخش درباره جنایات اسراییل را نشان می‌دهد که سال به سال فجیع‌تر شده و می‌تواند فجیع‌تر هم شود.
کودکان غزه و کودکان همه دنیا نبایست به خاطر زیاده خواهی حاکمان ستمگر کشته شوند،‌ هیچ کودکی در جهان نبایست اینگونه به ناحق کشته شود. علت این کشتار ، زیاده خواهی حاکمان است و وادار نمودن حاکمان به رعایت حقوق بشر ، وظیفه سازمان های بین المللی است و وزن دادن به سازمان های بین المللی، برای انجام این مهم ، منوط به دستورات آزادی خواهانه و شجاعانه مدیران و دبیران آن است.
عربستان برای منافع ملی خود شروط به رسمیت شناختن اسرائیل مبنی بر رعایت حقوق فلسطینیان، به رسمیت شناختن مرزهای سال ١٩۶٧ و اجرای راه حل دو کشوری را نادیده گرفت. وقتی سعودی ها به عنوان محور جهان عرب این شروط را کنار گذاشتند حماس تصمیم گرفت برای اعلام موجودیت و جلوگیری از این عادی سازی وارد عمل نظامی علیه صهیونیست ها شود.
بزک‌کنندگان FATF در گام بعد، پس از رسوایی این ادعا، وقتی دیدند که دولت سیزدهم با دلایل فنی و کارشناسی، مخالف پیوستن به FATF است، با موج سواری بر احساسات مردم، تقلا کردند تا مسیر پیوستن به FATF را هموار کنند.به عنوان نمونه سخنگوی دولت قبل در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «نپیوستن ایران به FATF علت ناتوانی در خرید واکسن کرونا است.»