یادداشت‌ها

نباید اجازه دهیم از سرزمین‌های اسلامی حتی یک قطره انرژی به سمت اسرائیل برود. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تحریم نفتی و اقتصادی اسرائیل ضرورت بسیاری دارد. کشوری مانند آذربایجان حدود ۷۰درصد انرژی مورد نیاز اسرائیل را تامین می‌کند، بنابراین کشورهای اسلامی باید خط لوله‌های انتقال نفت به اسرائیل را قطع کنند و اجازه ندهند نفتی به سمت این رژیم غاصب برود.
حالا آمریکا با تقلیل هدف خود‌، باز به وسیله رژیم صهیونیستی امتحان پس داده در جنگ ۳۳ روزه‌، به سراغ حماسِ رفتند که به فضل خدا حماس نیز مقتدرانه‌تر از گذشته در مقابل آنها خواهد ایستاد و در نهایت همه گروههای مقاومت به کمک هم، نابودی رژیم صهیونیستی را که آغاز شده، رقم خواهند زد. به فرمایش رهبری «در این قضیه غزه و در قضایای بعدی قطعا فلسطین پیروز خواهد شد... ».
از آنجاکه اقتصاد ایران برای چندین سال تورم بالایی را تجربه کرده است، همین تجربه تاریخی تورم بالا می‌تواند در سال‌های آتی متغیر مهمی در شکل‌گیری انتظارات تورمی بالا باشد و بر این مبنا بر سر راه مدیریت تورم انتظاری، چالش‌های بسیاری ایجاد کند. حداقل دو مکانیسم شناخته‌شده متقابل وجود دارد که از طریق آنها تجربه تورم بالا می‌تواند به‌ صورت محلی در طول نسل‌ها ادامه یابد.
آن‌ چه محتوای سخنان آن معلمانِ سفرکرده از خوزستان به تبریز و بیتوته‌ نموده پشت درِ دفتر حضرت والا بود، مقصد این نوشتار نیست؛ بلکه سخن در نحوه‌ی برخوردی است که در نگاه و حرکات و تنقّلات و سپس پاسخ‌های آن دردانه‌ی مجلس‌نشین مشهود بود
به هر حال آنچه مهم است اینکه باید همه تلاش ها در راستای آتش بس طرفینی باشد. چرا که جنگ فقط کشتار و تخریب بیشتری بوجود می آورد. البته باید اذعان داشت که رسیدن به آتش بس نیز بستگی به طرف های مقابل دارد و اینکه چقدر اعراب و افکار عمومی نسبت به این رفتار اسرائیل واکنش نشان دهند.
انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ضربه بسیار بزرگ و دردناکی به امریکایی‌ها بود که تاکنون نه تنها التیام پیدا نکرده بلکه روز به روز شدت و عمق آن بیشتر خود را نشان داده است. در واقع این انقلاب، خیزش تمدنی ملت ایران و آغاز بیداری مسلمانان برای رهایی از قرن‌ها سلطه بود و این بهترین انگیزه را برای افزایش دشمنی‌های امریکا با ایران و ایرانی‌ها فراهم کرد.
بدون وادار کردن رژیم صهیونیستی به این آتش بس، ممکن است مدیریت بحران ناممکن یا بسیار دشوار شود و آتش جنگی خانمان سوز منطقه را دربرگیرد.
واقعا چه چیزی این تفاوت چشمگیر را در تکنولوژی و رشد ایجاد کرده است؛ در حالی که از نظر آموزش و سرمایه انسانی به عنوان پایه مهم بهبود تکنولوژی چندان تفاوتی نیست و تفاوت‌‌‌ها بیشتر در کیفیت دولت و ماهیت بنگاه‌‌‌های اقتصادی دو کشور است. ابتدا باید دولت باکیفیتی وجود داشته باشد که بخواهد و بتواند از بهبود تکنولوژی از مسیر انباشت دانش در بنگاه‌‌‌های اقتصادی پشتیبانی کند.
اسرائیل غاصب و آمریکا باید بدانند هم حقوق بین‌الملل و هم همه بیش از 13 میلیون جمعیت داخل و خارج فلسطین از قدرت و در نتیجه از سلاح مقاومت دفاع می‌کنند و آن را جزء لاینفک حقوق فلسطینی‌ها می‌دانند. مگر می‌شود در شرایطی که رژیم غاصب با زیرپا گذاشتن همه قوانین و حقوق بین‌المللی به انواع سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف مجهز است، از طرف پیروز خواست که سلاح متعارف خود را هم کنار بگذارد و یا دستیابی به سلاح در کرانه باختری، قدس شرقی و بخش شمالی فلسطین (1948) را ممنوع کرد.
گام نخست در حل واقعی و پایدار مسائل پذیرش واقعیت‌ها و تمرکز بر نقش خود است، کسانی که همچنان در بروز مشکلات به عواملی بیرون از خود می‌پردازند به هیچ‌وجه صلاحیت کافی برای حل مشکلات ندارند.
یعنی جامعه نسبت به مسائلی که اطراف او قرار دارد بی‌تفاوت شده است. در واقع جامعه بی‌اعتماد شده است و به این نتیجه رسیده که کاری از دست این مدیران ساخته نیست.
به بچه ها گفتم جلسه امروز سیاسی نیست، گفتمانی است. گفتم حواستون باشه آقای رییس‌جمهور وقتی دارند شما رو دعوت می کنند یعنی می خواهند برای همه جا بیندازند که نوجوانان خیلی مهمند. قدر این اعتماد رو بدونید و محکم پیش برید و پر کار و با نشاط آینده را بسازید.

سال 1379 در سومین سال دولت اصلاحات، دیک چنی معاون جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در پوشش عوامل یک شرکت نفتی طی سفری مخفیانه به ایران آمد و با برخی جریان‌های سیاسی داخلی که آن روزها در دسته‌بندی معاند گنجانده نمی‌شدند، دیدار کرد. او پس از بازگشت، نتیجه مذاکراتی که در تهران داشت را این‌طور بیان کرد: «در ایران کسانی هستند که منتظر یک اشاره ما هستند تا علیه نظام شلیک کنند.»
هرچند نااطمینانی‌های زیادی درباره پیش‌بینی وضعیت آتی تراز ارزی کشور وجود دارد، اما حسب قضاوت اولیه از نیروهایی که به‌ صورت مستمر و معمول در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند، باید گفت روند تراز ارزی کشور طی ۶ماه آتی (یا لااقل سه‌ماه پیش‌رو تا آغاز سال جدید میلادی) کماکان رو به منفی‌شدن خواهد بود تا زمانی که دولت، جامعه و بازار، به ناچار با یک «ریاضت ارزی اجباری» دیگر مواجه شوند.
کریدور‌های بین المللی پیرامون، فرصت‌ها و چالش‌هایی را در فضای سیاسی اقتصادی کشور پدید می‌آورد که گاهی با نومیدی و گاهی با نوید‌هایی همراه است. ولی آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد  نبود یک استراتژی معین و مدون، در راستای بهره گیری از فضای جغرافیایی کشور برای  افزایش درآمد‌های ملی، ارتقای جایگاه کشور در محیط بین الملل بویژه در منطقه پیرامونی است.
قاعدتا در رقابت های این دوره از انتخابات مجلس شــورای اسلامی مرزهای بین جریان های کنونی در جریان اصولگرایی بیش از گذشــته خود را نشان خواهد داد و نگارنده معتقد است سه بخش در انتخابات مجلس در بین اصولگرایان وارد دور خواهند شد
زن مطلوب قشون زن، زندگی، آزادی طی این مواجهه حتی زنان هنرمندی که با کنش‌های سابق خود همراهی‌شان با این قشون را اعلام کرده‌ بودند، نیستند! زن مطلوب برای این قشون زنی است که بسان فیروز عروسک خیمه‌شب‌بازی ایام منتهی به عید نوروز تکلم، کنش، ارتباطات، احساسات و حتی فکر و تحلیلش تماماً در اختیار قشون زن، زندگی، آزادی باشد.
طوفان‌الاقصی، زیر سر ذوالفقار علی‌(ع)، و بارقه‌ای از تکاپوی «مرحب»کش اوست. مدیران MI6، CIA و موساد حق دارند بر پشت دست خود بزنند و بگویند مگر ما هزینه هنگفتی نکردیم و اسلام آمریکایی و شیعه و سنی انگلیسی نساختیم تا جهان اسلام را به جان هم بیندازیم.
رشد سرمایه‌گذاری در صنایع و معادن حاصل شرایط موجود در سه فضای مرتبط با هم است. هسته مرکزی این سه فضا، صنعت و فعالیت‌های صنعتی است. فضای اقتصاد کلان کشور نیز احاطه شده است با فضای اقتصادی، تکنولوژیک و سیاسی جهان. سه فضای مزبور با یکدیگر در تعاملند و بر رشد صنعتی تاثیر می‌گذارند.
دولتمردان بسیار صادقانه در یک کلام برنامه‌های خود را برای ساماندهی اقتصاد کشور و مقابله با سونامی تورمی احتمالی به روشنی و علمی و باورپذیر برای مردم بازگو کنند تا مردم هم قانع و امیدوار شوند که کار دولت انتقال بحران از حال به آینده و رفع موقتی بحران به امید معجزات آینده  نیست.
آمریکا می داند که چند نیروی بازدارنده در منطقه است که نمی تواند این کار را انجام دهد. نخست؛ کشورهای عربی که خصوصا عربستان و امارات متحده عربی و قطر که گرچه دوست آمریکا هستند، اما در عین حال نمی خواهند که این منطقه دچار تنش شود چون به ضررشان است که تنگه هرمز با تغییراتی روبه رو شود و عبور نفتکش ها محدود شود.
انتقال ذخایر تسلیحاتی امریکا از کشور‌های مختلف به مقصد سرزمین‌های اشغالی با فوریت و حجمی بسیار بالا که امکان ریختن بمب به میزان چندین هزار تن را به صهیونیست‌ها بر روی غزه می‌دهد، احتمالاً به دور از هر گونه حساب و کتاب اخلاقی و مالی و تنها اقدامی برای حفظ بقای رژیم صهیونیستی است.