یادداشت‌ها

یادداشت/دولت فخیمه «تدبیر وامید» در یک اقدام شتاب زده و فاقد هرگونه تفکر تدبیر مابانه تنها روزنه امید ادامه حیات نیمه جان نشریات را از بین برده تا با بریدن رگ حیاتی نشریات که همانا آگهی های دولتی است با چاقوی بی تدبیری عملا مراسم ختم مطبوعات را اعلام نماید.

مشکل قالیباف نگاه پررنگ او به «پاستور» است. او در همه حرکات و سکنات خود را با عینک ریاست‌جمهوری تنظیم می‌کند. در سه ماراتن قبلی شکست خورده و هنوز رؤیای جلوس بر صندلی پاستور را از سر بیرون نبرده و برای دستیابی بر آن این‌گونه برای کشور هزینه‌تراشی می‌کند.
اگر ایالات متحده امریکا تا سوم اسفند تحریم‌ها را لغو نکند (که لغو نخواهد کرد) جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را تعلیق کرده و از این تاریخ به بعد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها در قالب پادمان هسته‌ای و معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی  (NPT) همکاری خواهد کرد.
عزیزانی که شیفتۀ «گذشته» اید! زمان در گذر است و یک آن درنگ و توقف ندارد. گذشته‌ها گذشته است. در حال حاضر و در عصر اقتصاد دیجیتال، نانو ربات‌ها، اینترنت اشیاء، ماشین‌های هوشمند، انرژی‌های تجدیدپذیر، اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی و جهان وب به سرعت در حال پیشرفت است.
زید آبادی در رابطه با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه نوشت: برای عملی شدن این پیشنهاد به نظرم لازم است چند کشور اروپایی از جمله سوئد و نروژ و سوئیس و دانمارک و بلژیک و فرانسه و آلمان و ... ضمن استقبال از طرح رئیس قوۀ قضائیه ایران، یک هیئت مشترک را برای بازدید از زندان‌های ایران تشکیل دهند و در همان حال، برای بازدید هر هیئت ایرانیِ مورد نظر آقای رئیسی از زندان‌های کشور خود، اعلام آمادگی کنند!
شاید آقای روحانی هم همچون آقای هاشمی رفسنجانی و همچون بسیاری از مسئولینِ دیگرکه در برابر شعار مرگ بر مخالفین سیاسی‌شان سکوت رضایت‌مندانه‌ای هم می‌کنند، و ای‌بسا، لبخندی هم بر لب می‌آورند، هیچوقت تصور نمی‌کردند که روزی ممکن است علیه آنان هم همان شعار داده شود.
از نظر بسیاری از پژوهشگران، مفهوم ایرانشهر همان مفهوم «ایرانیت» است با مجموعه‌ای از ارزش‌های فرهنگی، همچون نوروز که در درازنای تاریخ توانسته، توسط همه مردمان گوشه گوشه واحد جغرافیایی «ایرانشهر» تداوم پیدا کند.
یکی از مسائل مهم در خصوص واکسیناسیون کرونا تخمین اولیه جمعیت نیازمند واکسن است. این تخمین تابعی از میزان اثربخشی واکسن و همچنین برآوردی از میزان جمعیتی است که به‌دلیل ابتلا به کرونا ایمنی جمعی پیدا کرده‌‌اند.
شهرنشینی پیرامونی نه‌تنها با گذشت زمان گسترش می‌یابد، بلکه موجب ناهمگنی در داخل شهر هم می‌شود. از طرف دیگر از شهری به شهر دیگر نیز به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. شهرنشینی پیرامونی و حاشیه‌نشینی لزوما به رشد شهرها به سمت مناطق بیرونی آنها منجر نمی‌شود، بلکه بیشتر به روشی برای تولید فضا شبیه است که می‌تواند در هر مکانی، حتی در فضاهای داخل شهر باشد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اعلام تشکیل کارگروه مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای هشدار داده با توسعه اینترنت ماهواره‌ای ممکن است کل ماهیت شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود. این واکنش یادآور مواجهات تاریخی در حوزه ارتباطات است.
زلزله‌ای با بزرگای 7.1 در ژاپن در عصر 25 بهمن 99 رخ داد. زلزله در ساعت 08:23 روز شنبه 13 فوریه به وقت ژاپن (38: 17 بعدازظهر شنبه 25/11/99 به وقت تهران)، ساختمان‌ها را لرزاند و خاموشی‌های گسترده‌ای را موجب شد، اما خسارت عمده‌ای وارد نشد و هشدار سونامی صادر نشد.
درحالی که السیسی، رییس‌جمهور مصر و دیکتاتور مورد علاقه دونالد ترامپ قدرت خود را با محکوم کردن، زندانی کردن و شکنجه مخالفان رژیم تقویت می‌کند، غرب همچنان به دنبال معاملات تجاری از جمله فروش اسلحه به رژیم حاکم است.
مهم‌ترین بخش نظارت‌های رسمی در امور حکومتی از طریق سازمان برنامه و سازمان حسابرسی است که در دهه اخیر تضعیف شدند همچنین نظارت قضایی نیز مهم است که همه با وضعیت فرآیند آن آشنا هستیم. نظارت‌های غیررسمی نیز از طریق رسانه‌ها و نهادهای مدنی است که آن نیز مشکلات زیادی دارد.
یاداشت/ جشنواره فجر امسال صندلی های خالی بسیاری داشت. صندلی هایی که کرونا آنها را خالی کرد .صندلی خسرو سینایی، پرویز پورحسینی، علی انصاریان، کامپوزیا پرتوی، چنگیز جلیلوند، کریم اکبری مبارکه، اکبر عالمی و  خسرو پایاب خالی ماند. البته باید یادمان نرود هنر هفتم با وجود کرونا خاموش نماند و ققنوس وار با حضور فیلم اولی ها  احیا شد.

پس از تغییرات مدیریتی در راس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، درحالی شورای‌عالی بورس با اتخاذ چند تصمیم نشان داد به‌دنبال بازگرداندن تعادل به بازار سرمایه و تاثیرگذاری بر تغییر مسیر معاملات بازار به سمت روندی صعودی است که این تصمیمات را از چند منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد.
مهم‌ترین تاثیر تصمیمات اخیر شورای‌عالی بورس را می‌توان از بعد روانی درنظر گرفت؛ سیاست‌گذار و متولی بازار سرمایه این سیگنال را به سهامداران می‌دهد که نمی‌خواهد بازار سهام بیش از این به روند منفی قیمتی و ریزش نرخ سهام ادامه دهد.
در 40 سال گذشته صعودهای ایران بیشتر متکی بر ثروت خداداد کشور بوده است و چون گنج بادآورده‌ای آن را هزینه کرده‌ایم و هرگاه صدور نفت ما مناسب بوده، تولید ناخالص ملی (GDP) افزایش پیدا کرده است؛ درحالی‌که کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ترکیه که واردکننده نفت و مواد اولیه هستند، تولید ناخالص ملی‌شان چند‌برابر رشد کرده و سرانه درآمد تا حدود 30 هزار دلار رسیده است.
بسیاری از جرایم به صورت انفرادی و یا در خفا انجام می‌شوند. ولی هنگامی که یک عمل مجرمانه به صورت جمعی و سازماندهی شده و در ملا عام انجام و نمایش داده می‌شود، بسیار زیان‌بارتر است. این رفتارها فقط نقض آن جرم خاص نیست، بلکه نقض مفهوم کلی قانون نیز هست.
گرانی و تورم، برای بخشی وسیعی از مردم از کرونا خطرناک‌تر است. آنها حاضر هستند در زمانه کرونا دل به بازار، مترو و اتوبوس بزنند تا درآمدی کسب کنند و شرمنده خانواده خود نشوند.
وزیر نفت درباره توهین عده‌ای از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن به رییس‌جمهور در یادداشتی نوشت: رییس‌جمهوری برجسته‌ترین نماد مردم‌سالاری در کشور است و توهین سازمان‌یافته به این جایگاه، به معنای توهین به حاکمیت ملی و نفی جمهوریت نظام است.