یادداشت‌ها

در این دولت نه تنها هیچکدام از گره های زیست محیطی استان باز نشد، بلکه کورتر از قبل شد. از خشک شدن خلیج گرگان و خطر ریزگردهایش گرفته تا انتقال آب سرچشمه های حیاتی جنگل های علی آباد به بهانه تامین آب شرب استان سمنان، از تراشیدن نیلکوه با عظمت به پای کارخانه سیمان تا استحصال آب‌های فسیلی و غیرقابل بازگشت از سوی کارخانه های ید آلوده کننده و... هر یک زخم های انسانی بر بستر طبیعت شکننده استان شدند.
یادداشت/ تغییر مکان نیروهای سنتکام همزمان با تخلیه آمریکا از افغانستان اتفاق می‌افتد که حاکی از جدی بودن ایالات متحده برای تمرکز بر شرق آسیاست و در همین راستا نسبت به تعهداتش برای حفاظت از دول عربی خلیج فارس چندان پایبند نخواهد بود لکن با حضور در اردن و استقرار نیروهایش در مجاورت فلسطین اشغالی، نشان می‌دهد که به تامین امنیت اسرائیل هنوز هم متعهد است.
یکی از مهمترین آمارهایی که در خصوص وضعیت کسب و کار در کشورها منتشر می‌شود، گزارش بانک جهانی در ارتباط با شاخص‌های سهولت انجام کسب و کار است.
خاموشی‌ها دوباره اوج گرفته‌اند و حالا با گرم‌تر شدن هوا، صحبت از خاموشی‌های گسترده‌تر و طولانی‌تر در شهر‌های ایران به گوش می‌رسد. اما چرا کارِ ایران که بزرگ‌ترین ابرقدرت انرژی جهان (از منظر مجموع ذخایر نفت و گاز) محسوب می‌شود، باید به جایی برسد که قطع سراسری برق برای شهروندان آن تا این حد عادی شود؟
هر انتخاباتی که در سطح قوه مجریه رخ می‌دهد، به‌طور طبیعی و بدیهی با تغییرات بسیار زیادی همراه است. اصولا هم قرار نیست فقط یک نفر یا همان رییس‌جمهور، عوض شود، بلکه سلسله‌ای از مدیران نیز به تبع تغییر رییس‌جمهور تغییر می‌کنند و این حق فرد منتخب و امری بدیهی است.
سیاست خارجی یکی از موضوعاتی است که در جریان مناظرات منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بسیار کمتر مورد توجه قرار داشت و برخی اشاره‌ها به آن از سوی برخی کاندیداها تنها در حد کلیات باقی ماند. این در حالی است که همه شواهد و قراین حکایت از آن دارد که در شرایط خاص کنونی کشور ما نقش سیاست خارجی در رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که موضوع اصلی مناظره‌ها بود و نیز در راس دستور کار رییس‌جمهور منتخب قرار دارد، تعیین‌کننده است.
یادداشت/ آنچه از دو دوره فعالیت سیاسی کریم سنجابی برجای مانده، عرق و تعصب او به ایران و اهتمام او در راه رشد و بالندگی مام میهن بوده است.

به مناسبت روز قلم نگارش شد؛

اندیشه مانا، اثر ماندگار

قلم بسیار قدرتمند است و خروجی آن می‌تواند سرنوشت یک فرد، مجموعه و حتی یک شهر و کشور را تغییر دهد.
تحقیق، تست و ساخت ۷ نوع واکسن در ایران، در جهانی که ۵ نوع واکسن از سوی چند کشور و شرکت برای همه جهان تهیه شده است، نمونه ناخوشایندی از نوع تفکر و عملکرد برخی مدیران در ایران است.
هویزه یکی از شهرهای غرب استان خوزستان است که بخاطر جنگ ایران و عراق شهرتی فراوان دارد. این شهر با یورش نیروهای عراقی تصرف شد و به‌ طور صد در صد تخریب گردید، تنها آثار باقی‌مانده از شهر قدیم، قدم‌گاه عباس و خرابه‌های چند ساختمان است.
یادداشت میهمان؛

جناب «روحانی» خسته نباشید!

خسته نباشید که در این ۸ سال بیشترین سهم اختلاس و رانت و دزدی به دولت جنابعالی تعلق داشت ـ چه چمدان‌های پر از بیت‌المالی که به مقصد کانادا بسته نشد؛ آقایان و آقازاده‌هایی که غره به مقام پدر و برادرانشان شدند و دست در جیب مردم کردند.

‌روی سخنم با شمایی است که در انتخابات اخیر برنده این رقابت در صحنه انتخاب‌های سال‌های گذشته در مسیر انقلاب هستید و پس از این گوی سنگین را نه در رقابت که باید در وزن‌کشی گود عمیق مشکلات همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بردارید و با بدنه اجتماعی و احزاب و مدعیان فرا‌روی‌ خود دست‌وپنجه نرم کنید تا مبادا مانند سلف خویش، متهم به ناکارکردی شوید.
انقلابی‌هــای مجلس برآمده از انتخابات اسفند ۹۸ برای تضعیف قدرت رسانه‌ای شهروندان و حفظ و استمرار قدرت انحصاری خود، در دقیقه ۹۰ از دومین پیش‌نویس طرح جنجالی ساماندهی فضای مجازی رونمایی کرده‌اند. فناوری اطلاعات در پهنه جهانی، قدرت زیادی به شهروندان داده و نقش دولت‌ها را تا حدی کمرنگ کرده است.
برابر اعلام وزارت کشور بیش از ۲۲هزار موسسه مردم‌نهاد با مجوز وزارت کشور، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی به صورت قانونی و اخذ پروانه فعالیت و تعداد بسیار بزرگی نیز بدون‌اخذ مجوز فعالیت به شکل سنتی و سلیقه‌ای در نقاط مختلف کشور در حال ارائه خدمت اجتماعی به مردمی هستند که به خدمات آنان نیاز دارند.
این روزها می‌توان بیشتر کتاب خواند و بیشتر فیلم دید و بیشتر فکر کرد. خوشبختانه جام ملت‌های اروپا هم در حال برگزاری است و میلیون‌ها فوتبالدوست ایرانی می‌توانند دل به تماشای این تورنمنت تماشایی بدهند.
با توجه به این که چالش‌ها و مشکلات دولت سیزدهم به مراتب بیشتر از دولت های گذشته است با تلاش یک تیم علمی و تحقیقاتی به راهکارهایی برای برون رفت از شرایط موجود دست یافته‌ایم که رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.
توافق بین‌المللی غیرمعاهده‌ای برجام در عمل و نظر به یک مساله مهم در عرصه دیپلماسی بین‌المللی تبدیل شده است.
یکی از بدترین ویژگی‌های برخی از تندروها فقدان شفافیت یا وجود تناقض در برخی از مواضع آنان به ویژه در امور مهم است. نمونه آن در روابط خارجی و به‌طور مشخص در این روزها، مساله افغانستان و طالبان است.
با آنکه یک هفته از شرایط فوق بحرانی سیستان و بلوچستان و شیوع مرگ‌بار و بی‌سابقه کرونا می‌گذرد و به‌رغم سفر مقامات وزارت بهداشت به این استان در هفته گذشته متاسفانه همچنان کمبود پزشک، کافی نبودن تخت‌های بیمارستانی، نایاب بودن بسیاری از اقلام دارویی و تجهیزات بهداشتی و درمانی مردم را از پای درآورده و از نفس انداخته و نیز گذشت زمان هم بر وخامت اوضاع افزوده است.
دولت جدید به‌ریاست جناب آقای رئیسی حدود یک ماه دیگر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. قاعدتا انتظار می‌رود برای اکثر مناصب این دولت شاهد چهره‌های جدیدی باشیم و مسوولان اقتصادی دولت شامل معاون اقتصادی رئیس‌جمهور (در صورت تداوم این فعالیت در دولت سیزدهم)، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی براساس مباحث دوره انتخابات بیشترین انتظارات را بر دوش خواهند کشید. افرادی که بر این مسندها تکیه می‌زنند، باید چه‌خصوصیاتی داشته باشند؟
خروج از لیست سیاه FATF موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود؛ اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند. بنابراین برای باز شدن راه همکاری‌های بانکی و انجام مبادلات مالی نیاز داریم به FATF بپیوندیم.
من شخصا مایلم به آن ایرانیان متخصصی که احتمالا بیش از یک سال زحمت کشیده و در آزمایشگاه، با همکاری بین‌المللی و شور و شوق موفق به ساخت واکسن ایرانی کرونا شده‌اند تبریک بگویم. آنها دانسته‌های‌شان را در خدمت تولید واکسن برای نجات جان هموطنان و انسان قرار داده‌اند.