یادداشت‌ها

طی دو روز گذشته خبر‌های زیادِ رسمی ‌و غیررسمی ‌از نارضایتی شماری از جریان‌های سیاسی عراق از نتایج اعلامی ‌منتشر شده و برخی چهره‌های سیاسی نیز از وقوع «تقلب» و «دستکاری در نتایج» گله کرده‌اند. در برخی شهرها تجمعات اعتراضی صورت گرفته و مقامات مسئول عراق، اطمینان داده‌اند که، به همه شکایات و اعتراض‌ها رسیدگی کنند.
یک نماینده سابق مجلس عنوان کرد: در مواردی که در عناوین شکایت از رئیس دولت تدبیر و امید آمده است باید بررسی لازمی صورت گیرد تا مشخص شود آیا با هزینه کمتر می‌شد مشکلات را بررسی و حل کرد؟ آیا دولت روحانی با وجود تحریم‌هایی که بی‌سابقه بود این امکان و فرصت را داشت که قیمت دلار را ثابت نگه دارد؟ آیا دولت روحانی می‌توانست با وجود جنگ روانی آمریکا، همکاری و هم‌پیمانی کشورهای منطقه و همراهی جریانی در داخل، در بازار کسب و کار یک ثباتی برقرار کند؟ باید تمامی این محورها به طور دقیق و کارشناسی بررسی شود و یک پاسخ مبتنی بر اقدامات علمی و آماری به مردم داده شود.
کشورهای مختلف به شکل‌های مختلفی از تولیدات داخلی حمایت می‌کنند؛ اما هم‌زمان به انحصار و رانت نیز حساس هستند و با ایجاد قوانین و مقررات سعی می‌کنند از آن جلوگیری کنند. درباره حمایت از تولید داخلی چند مسئله اصلی وجود دارد که لازم است روشن شود.
امروزه جای بسی تاسف است که حتی کشورهای کوچک عربی گواهینامه‌های صادر شده ایران را قبول ندارند و رانندگی شهروندان ایرانی را مجاب به حضور در کلاس و گذراندن دوره‌های آموزشی می‌دانند.
بعد از کابل دزدی به عنوان یک سرقت خطرناک، دزدی برق برای استخراج بیت‌کوین (رمز ارز گرانقیمت) ودزدی‌های معمول و سنتی از زاپاس وخودرو و لوازم داخل ماشین تا دزدی منازل، این بار چشممان به دزدی آب آشامیدنی روشن شد. آبی که تعلق به همه مردم داشته و درباورهای دینی ما مهریه خانم حضرت زهرا (س) قلمداد می‌گردد.
اولین صنعتی که بعد از خروج آمریکا از برجام تحریم شد، صنعت خودرو بود ولی با تلاش متخصصان، شرکت‌های داخلی سه شیفته به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
مقاله مایکل هرشت خبرنگار جنجالی فارین پالیسی تحت عنوان «ایران درصدد پر کردن خلأ قدرت در خاورمیانه» بیش از آنکه یک تحلیل و نظر واقعی باشد می‌تواند تنش‌آفرین باشد ضمن اینکه با واقعیات فعلی منطقه فاصله دارد.
سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط جاری اقتصاد جهانی و ملی، جزء الزامات ساماندهی امور اقتصاد کشور است. منابع در هر جامعه‌ای از محدودیت‌هایی برخوردار است لذا برای اینکه بتوان نیازهای جامعه را برآورده نمود، حرکت به سمت استفاده از منابع مازاد در سایر محیط‌ها شکل می‌گیرد. دیدگاه سرمایه‌گذاری خارجی بر این اساس است که منابع مازاد بتواند به محیط‌های دیگر بسته به میزان رشد و توسعه‌یافتگی یا امکانات آن محیط‌ها، حرکت نموده و اثربخشی داشته باشد.روابط اقتصادی خارجی کشور با سایر کشورها بایستی به‌طور متناسب شکل داده شود.
با وجود چالش‌هایی نظیر استرداد مالیات ارزش افزوده صادرات یا مصائب بازگشت ارز صادراتی؛ صادرکنندگان چگونه می‌توانند به سیاست‌های توسعه صادرات دولت اعتماد کنند؟

تنش بی‌سابقه و شگفت‌انگیز بین ایران و جمهوری آذربایجان که به بهانه ورود غیر‌قانونی کامیون‌های ایرانی به خاک این کشور رخ داد، پرسش‌های بسیاری را در ذهن کارشناسان و افکار عمومی مطرح کرده است. مواضع تند مقامات باکو و از همه شگفت‌انگیز‌تر موضع الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور این کشور، این پرسش را در اذهان عمومی مطرح کرد که ریشه این مواضع عجیب کجاست و چه تحولاتی در مرزهای شمالی کشور در حال رخ دادن است؟ سوال دیگری که نزد تحلیلگران و افکار عمومی مطرح شد، این بود که چه کشور یا کشورهایی کارگردان این تنش غیر‌معمول میان تهران و باکو هستند و این کارگردانان چه اهدافی را از ایجاد این تنش‌ دنبال می‌کنند.
انتصاب دکتر علی سلاجقه به ریاست سازمان حفظ محیط زیست، بسیاری از آگاهان و دلسوزان بستر حیات کشور را با موجی از مرور مطالبات ملی در این حوزه همراه کرد؛ دلسوزانی که در چند دهه اخیر، با دستانی بسته، تنها نظاره‌گری اندوهگین در زوال پرشتاب بستر حیات کشور بوده‌اند؛ آنان که برای واگذاری به آیندگان از آنچه به امانت از پیشینیان گرفته‌اند، چینی از شرم بر جبین دارند.
پاندمی کووید 19 مثل سایر تجربه‌های مدرن پزشکی ما نیست. زمانی‌که در سال 1918، آنفلوآنزای اسپانیایی تبدیل به همه‌گیری شد آن زمان اصلا ساخت واکسن مطرح نشد، اما در حال حاضر ما حقایق علمی را مقابل روی‌مان داریم. این یک حقیقت است که همه ما باید واکسن بزنیم، باید جلوی حرف‌های غیرعلمی و بی‌مورد در ترساندن افراد از واکسن را بگیریم.
نقدینگی چهار هزار میلیارد تومانی و کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی امسال و نیز افزایش بدهی بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی تورم شدیدی را به مردم تحمیل کرده که مهار آن نیازمند سه تدبیرکلیدی است.
نوع ارائه خدمات گردشگری با انجام طرح واکسیناسیون عمومی و باز شدن مراکز گردشگری باید تغییر کند تا بتوان سفرهای ایمن را تجربه کرد.حالا مردم باید برای دریافت خدمات ایمن گردشگری سختگیرتر شوند.

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: چنانچه شاهد وقوع زلزله سنگین در تهران باشیم، شدت خسارات و میزان تلفات نیز فراتر از مطالبی است که می‌شنویم.

از زمان امضای توافقنامه برجام تاکنون، یک عده از اصولگرایان اصرار دارند که این توافقنامه از هر جهت علیه منافع جمهوری اسلامی است و در مقابل، مدیران دولت روحانی و حامیان اصلاح‌طلب آن هم تأکید می‌کنند که این توافقنامه از هر جهت، منافع و مصالح نظام را تأمین می‌کند.
ایالات متحده به پناهگاه امن مالیاتی تبدیل شده است؛ زیرا از دهه ۱۹۹۰ تعدادی از ایالت‌‌‌ها قوانین خود را تغییر دادند تا بتوانند به شرکت‌های صوری بی‌نام خدمات ارائه دهند و این تغییر در قوانین، سبب جذب ثروتمندترین افراد آمریکایی و خارجی و شامل افرادی می‌شود که ثروت خود را از فعالیت‌‌‌های غیرقانونی به دست آورده‌‌‌اند.
مدیریت آقای علی‌عسگری بر سازمان صداوسیما، به پایان رسید و خاطرات و تجارب تلخ و شیرین به صندوقچه خاطرات این سازمان عریض و طویل رفت. در این میان رئیس جدید این سازمان در بدو ورود به اتاق مدیریتش، صداوسیما را ‌صدای بی‌صدا‌ها تلقی کرد و وعده داده که در انعکاس صدای این قشر تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت.
موضوعی که در اسناد پاندورا قابل‌توجه است، منبع درآمد میلیاردرهاست. ۱۵میلیاردر که در خارج، شرکت‌هایی ثبت کرده‌‌‌اند، به اتهام فساد مالی و اعمال خلاف قانون با تحریم‌های بین‌المللی مواجه‌اند. در اکثر این موارد، شرکت‌های صوری میلیاردرها که در خارج ثبت شده‌اند، آنها را قادر ساخته تا در فساد مالی که در دولت ریشه دارد، مشارکت داشته باشند.
می توان گفت فضای رسانه ای کشور دچار یک خسران جدی شده است.یعنی منهای برخی به اصطلاح افشاگری های مشکوک و کاسبکارانه در شبکه های اجتماعی (توئیتر) در عرصه رسمی و عمومی نه خبرنگار شش دانگی دیگر داریم و نه رسانه ای که واقعا رسانه باشد.همگی به نوعی دچار روزمره گی شده اند.
هیات دولت قبل در اسفند سال 1399 با اصلاح مصوبه برنامه جایگزینی شناور‌های سنتی تجاری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تُن موافقت کرد.بر اساس گزارشات دریافتی تاکنون استقبال چندانی از این طرح توسط صاحبان شناورهای سنتی صورت نگرفته است. تاکنون نزدیک به 12300 فروند شناور سنتی صیادی و تجاری اعم از فعال و غیر فعال در کشور به ثبت رسیده است.